Gina Tricots strategi: Yngre medarbetare är bättre

Rekrytering
Text:
Publicerad

Chefs undersökning i senaste numret visar att chefens drömmedarbetare är äldre än man kanske tror. På klädföretaget Gina Tricot tänker man annorlunda.

Sedan starten 1997 har modeföretaget Gina Tricot vuxit från att ha butiker i Sverige till att även finnas i Norge, Finland, Danmark och Tyskland. På huvudkontoret i Borås har antalet medarbetare ökat till 200, och hela bolaget har vuxit till 1 850 anställda.

Expansionen har krävt en genomtänkt rekryteringsstrategi – nämligen att satsa på unga personer som gärna vill avancera och växa inom företaget.
På så sätt försäkrar man sig om att man snabbt har tillgång till personer som ”kan” företaget när man vill öppna nya butiker.

Strategin innebär att man vill attrahera personer som är unga och vill utvecklas inom företaget.

”Vårt mål är att växa och bli större. När vi anställer yngre får vi oftast personer som är orädda, nytänkande och vågar ifrågasätta saker och ting. I gengäld kan vi erbjuda en möjlighet att växa i sin roll och inom företaget”, säger Heléne Kry.

Även om Gina Tricot framför allt rekryterar personer som är nyutbildade eller har relativt kort yrkeserfarenhet, kompletterar man gärna med medarbetare från andra åldersgrupper.

”Det är inte en särskild ålder vi är ute efter när vi rekryterar. Det är personligheten och viljan att utvecklas som är viktigast. Men mode är en föränderlig bransch och det måste man tycka om.”

Att satsa på yngre, och ibland oerfarna, medarbetare kräver en genomtänkt organisation. Gina Tricot har utvecklat ett omfattande introduktionsprogram och alla anställda får en individuell karriärplan. Det tilltalar 80- och 90-talisterna. Man kan också erbjuda möjligheten att snabbt byta jobb internt, eller att arbeta utomlands.

”Allt det här gör vi för att de unga talangerna ska stanna hos oss. Men självklart tappar vi en del också. När man är ung vill man gärna se nya arbetsplatser och nya företag.”

Otåligheten och rastlösheten hos medarbetarna är något som man lärt sig hantera.

”Vi uppmuntrar dem att vilja utvecklas, men betonar också hur viktigt det är att växa på ’bredden’ och bli den bästa inköparen eller duktigaste butikschefen innan man tar nästa steg”, säger Heléne Kry.

 

Läs hela Chefs undersökning om drömmedarbetarens ålder här.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden