Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Nöjespark söker folk på Facebook

Rekrytering
Text: Redaktionen
Publicerad

Gröna Lunds rekryteringschef Kaj Holmgren berättar för resume.se att de rekryterar 1 200 till 1 300 säsongsmedarbetare varje år.

»Och vi är oerhört stolta och nöjda med dem, därför tyckte vi att det vore dumt att inte använda deras nätverk i vår rekrytering.«

 

Inför sommaren 2010 har man en kampanj på Facebook som lanseras den 22 januari.
Där ska man kunna rekommendera en vän till ett jobb på Grönan. Nomineringen vidarebefordras sedan till Gröna Lund som tar kontakt med personen.

På Facebooksidan framtagen för kampanjen som heter ”Jobba på Gröna Lund sommaren 2010” och lanseras den 22 januari kan man med den nya funktion ”Mentions” rekommendera någon till ett jobb på Gröna Lund. Nomineringen skickas vidare till Gröna Lund som sedan tar kontakt med den nominerade personen.

 

Andra som som testat Facebook för rekrytering:

  • Mobiloperatören 3 – Lanserade en applikation med syfte att hitta Sveriges mest karismatiska 18-25-åringar. Facebook-applikationen var byggd kring ett test där karisman prövades genom ett antal frågor.
  • Ernst & Young- Har en egen sida på Facebook som heter Ernst&Young Careers.
  • MI6 -Den brittiska underrättelsetjänsten (som James Bond arbetar för i filmerna) försökte i september 2008 hitta nya medarbetare genom annonser på Facebook.
  • Försvarsmakten – Har använt sig av sajten bland annat när de har sökt specialistofficerare och personer till andra utbildningar.
  • Citat Journalistgruppen – Redaktionschefen Robert Svensson använde sin statusrad för att berätta att man sökte medarbetare. Han hade tidigare anställt en person efter kontakt på MySpace.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden