Checklista för arbetsmiljön

Sedan i våras gäller nya arbetsmiljöföreskrifter med ökat arbetsmiljöansvar för chefer. Men vad är det som egentligen måste göras? Här är en sammanfattande checklista från Chefs seminarium i ämnet.

Arbetsmiljö
Publicerad

Kvantitet – hur mycket – och kvalitet – tillräckligt bra. Begreppet ”good enough” är en viktig nyckel.

Klargör arbetsgångar och metoder.

  • Identifiera psykiska påfrestningar – var vaksam på signaler om ohälsosam arbetsbelastning.

”Man ska ha stöd i rollen som chef, utbildning, handledarskap eller mentorskap ska finnas. Arbetsmiljöverket ställer inga krav på hur lång en sådan utbildning ska vara, men rekommenderar att chefer och skyddsombud går utbildningen tillsammans”, säger Malin Strömberg.

Listan kan ses som en sammanfattning över vad som behöver göras i och med införandet av de nya arbetsmiljöföreskrifterna. På Arbetsmiljöverkets sajt finns mer info, bland annat vägledning till afs:en.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.