Tre tecken på ledarskapskris
I typiska entreprenörsföretag, som svenska Spotify och Voddler eller amerikanska Facebook, kan ledarskapet lätt hamna i skymundan i inledningsfasen.
Den upplevelsen hade även Justin Kan, som 2007 var med och grundade sajten justin.tv där man kan lägga upp strömmande videoklipp.
Som entreprenör och chef för ett nystartat internetföretag gjorde han många nybörjarmisstag. Han berättar om dem på sajten businessinsider.com.
Så här var situationen på företaget när han upptäckte att han hade allvarliga ledarskapsproblem:
– Medarbetarna gick in i väggen bara ett par månader efter att de hade anställts. De tillbringade allt mer tid på jobbet, men fick allt mindre gjort.
– Många arbetade med sina projekt på ett sätt som gick rakt emot det Justin Kan hade tänkt sig, och de nådde inte de mål han hade satt upp.
– Han upplevde att medarbetarna inte fick något gjort, trots att de flesta var smartare än honom och minst lika ambitiösa.
Justin Kan berättar för businessinsider.com att han nu lärt sig att kreativitet frodas när det finns vissa begränsningar, och att det krävs styrning för att hitta de smartaste lösningarna.
På justin.tv har den insikten lett till att man tydligt har definierat de problem man vill lösa och de mål man vill uppnå. Om ett projekt inte leder fram till något av målen eller löser ett problem, sätter man inte igång.
Tidigare startade man nästan alla projekt som dök upp, och lät dem sedan självdö när man upptäckte att det saknades engagemang eller ett tydligt syfte.
»Det är en urusel idé, eftersom det inte bara signalerar att verksamheten inte har ett tydligt fokus, utan också att man inte kan kommunicera på ett ärligt och uppriktigt sätt. Det leder till att människor känner sig lurade«, skriver Justin Kan.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.