»Satsa på lika lön och lojalitet«

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

 »På mitt vackra företag Latifeh, som bland annat ger ut tidningen Gringo, har vi ett system med lika löner. Alla som anställs börjar med samma ingångslön, får samma lönehöjning när de blir fast anställda och har samma lönestegring efter det. Oavsett tjänst.

Låter gammaldags, kanske? Typ planekonomi?

Från början inrättade vi systemet mest för att vi inte hade råd, och att det kändes som ett soft och rättvist sätt att sätta löner. Vi som jobbade med Gringo såg det som ett rent ideologiskt projekt, som fick formen av ett företag. Vi ville visa att mångfald inte bara är en klyscha. Vi ville ändra på schablonbilden av slummen i miljonprogrammen i för­orterna.

Den kollektiva lönesättningen är ett steg för oss i vägen att visa hur det går att göra saker på andra sätt. Och även om formen doftar mer politisk korrekthet så tjänar vi faktiskt massor på det.

Våren 2005, fyra månader efter att första numret av Gringo sett världen, hade vi sakta fått igång annonsförsälj­ningen och började betala lön till medarbetarna. Vi bestämde att ingångslönen blev 18 000 kronor för provanställning i sex månader, för att sen bli 20 000 när de blev fast anställda. Sen skulle vi lägga på 2 000 kronor per år. Samma för alla, oavsett tjänst och roll. Vi skulle värdera alla tjänster lika och belöna lojalitet. Vi skulle ha en låg ingångslön, men en snabb stegring.

Det har visat sig fungera.

Det här med att belöna lojalitet är en nyckel när du har 80-talister anställda. Vi vet att jobben väntar runt varje krök, och vi måste ha en morot för att de unga ska jobba här hos oss. I vårt fall blir moroten för det första vår vision och ideologi, som triggar unga människor. Men vi jobbar också mycket med humanistiska värden. Och så belönar vi lojalitet. Känns också lite gammaldags?

Vi säger att just nu finns inte pengar en masse, men stanna kvar så ökar vårt kapital och då också din lön. Om du bidrar, utvecklar och samarbetar så ser du också resultat.

Poängen med lojalitet är att de som är kvar länge på företaget faktiskt skapar bättre produkter. De börjar sälja även om de inte är säljare. De genererar mer pengar. De får självförtroende att föreslå och kicka igång projekt som på sikt kan bli nya verksamheter.

En nyanställd formgivare kommer inte med initiativet att köra igång med en reklambyråverksamhet, men den som vi har med oss sen 2005 gör det.

Receptionisten som blivit sedd som en framtidsinvestering går efter ett år loss som bokare på eventavdelningen och genererar hundratusentals oväntade kronor.

Jag själv blir peppad när jag ser att jag efter bara två år börjar få en lön man kan leva på.

För att planlönesystemet ska funka kryddar vi anställningen med en massa najsa löneförmåner som frisk­vård och SL-kort. Alla med CSN-skulder får ett tillägg motsvarande månadsavgiften. Pappor och mammor får tillägg på lönen motsvarande barnbidraget. I år planerar vi dessutom att höja lönerna rejält. Lika mycket för alla, så klart.    

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden