Så levererar du dåliga nyheter

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

1. Säg som det är. Ett vanligt misstag är att man försöker skönmåla det trista budskapet. Man tror inte att de anställda kan hantera tråkiga nyheter. Men det är att underskatta dem. Du kommer att behöva deras stöd och det får du lättast genom att behandla dem som vuxna människor.

2. Diskutera vad som måste göras. Om du inte är tvungen att lägga ner verksamheten, måste du be dina anställda att fokusera på sitt jobb. Var specifik med vad varje enskild medarbetare måste göra för att bidra. Vissa kanske måste rycka in på en annan avdelning eller få nya arbetsuppgifter.

3. Utmana dina medarbetare.
Se till att krisen blir en möjlighet att enas runt ett gemensamt mål. Alla kanske inte stödjer din strategi, be dem då att komma med bättre idéer. Detta är inte en tid för att argumentera. Nu behöver ni röra er framåt tillsammans.

Källa: Harvard Business Review

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.