Så hanterar du din passivt aggressiva kollega
Vi har alla (haft) en kollega eller medarbetare som fäller bittra kommentarer och hela tiden är på defensiven. Experter på konflikthantering ger på Harvard Business Review sina bästa råd på hur du kan hantera situationen.
Exempel: Din kollega snäser av dig, är negativ till alla dina idéer och förslag och missar viktiga möten. När du senare frågar vad som står på är personen helt oförstående eller skyller ifrån sig.
Känner du igen dig? De flesta av oss är passivt aggressiva någon enstaka gång – problemet uppstår när beteendet upprepar sig. Så här hanterar du, enligt experter på Harvard Business Review, en medarbetare eller kollega som är passivt aggressiv mot dig.
1. Behåll ditt lugn.
Din Det sämsta du kan göra är att blir arg och känslosam. Det kan till och med spä på konflikten – det kanske är precis vad din medarbetare vill. Var den större personen och agera med lugn.
2. ”Du borde förstått hur jag kände!”
Fundera på vad som kan ligga bakom beteendet. Din kollega kanske stör sig på något du gör men är osäker på hur hen ska kommunicera ut det – eller är för konflikträdd för att våga ta upp det. Eller så tror personen att du vet (eller i alla fall borde förstå) vad som ligger bakom beteendet.
3. Rannsaka dig själv.
Kan något du gjort faktiskt ligga bakom att personen beter sig såhär? Är du kanske själv passivt aggressiv mot någon?
4. Fokusera på innebörden.
Det är svårt – men försök se det från den andra personens perspektiv. Ignorera det irriterande sättet personen levererade sitt budskap på och koncentrera dig på att försöka förstå vad hen faktiskt ville få fram med sin snorkiga kommentar.
5. Ta tjuren vid hornen.
När du har tillräckligt med kött på benen – ta upp problemet med personen men gör det utan att anklaga eller själv vara aggressiv. Gör det på ett vardagligt ‘apropå-sätt’. Kanske ville personen bara att du ska uppmärksamma deras synpunkt. Säg till exempel: ‘Du kom med en bra poäng i vårt möte tidigare. Så här uppfattade jag det du sa.’
6. Ta stöd hos andra.
Utan att baktala eller snacka skit – rådfråga andra kolleger om de också upplever att din medarbetare fäller negativa kommentarer till just dig. Det kan vara skönt att veta att det inte bara är något man inbillar sig.
7. Sätt gemensamma rutiner och strukturer.
Hindra att problemet uppstår igen på lång sikt genom att bygga en norm att alla på företaget ska ta upp problem och konflikter som uppstår direkt. Var tydlig med vad ni ska göra och dokumentera vem som har ansvar för vad för att undvika att någon kan skylla ifrån sig eller säga att hen inte är överens om något ni tidigare diskuterat.
8. När det går överstyr.
Om en medarbetare medvetet motarbetar dig och försöker sabotera ditt arbete kan det vara läge att ta upp det med din närmsta chef, kollega eller hr. Men var försiktig och se till att vara förberedd med exempel på situationer som uppstått som visar att problemet inte ligger hos dig.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.