Så blir du en styrkedetektiv

Hälsa
Text: Redaktionen
Publicerad

Många chefer når framgång i sitt yrke eftersom de är mästare på att hitta problem och lösa dem.

Men docenten och socialpsykologen Bosse Angelöw tycker att det är bättre att vara en möjlighetsletare eller styrkedetektiv. Det kommer leda till att du mår bättre, stärker din framtidstro och levererar bättre resultat på jobbet.

Det skriver han i sin nya bok »Se möjligheterna – bli en framgångsletare« (Natur&Kultur).

»Jag träffar många chefer som har nått stor yttre framgång. Men de har tappat greppet om sin inre framgång, och känner därför ingen harmoni eller balans«, säger Bosse Angelöw.

Han menar att om vi fokuserar för mycket på yttre faktorer som försäljningsmål, högre lön eller bättre titel glömmer man lätt bort vad som verkligen motiverar en.

Om man blir en framgångsletare kan man känna mer hopp om framtiden, mer tillit och mer lycka. För att nå dit måste man börja uppmärksamma allt det som går bra i verksamheten och i ens eget liv, istället för att bara titta på det som ska åtgärdas.

Men hur gör man det?

»Stanna upp en stund varje kväll och fundera över: vad har fungerat bra i dag? Ta några exempel från arbetslivet och några från privatlivet. Det normala är att vi tänker på det vi inte hann med. Men det leder till att vi känner vi oss otillräckliga hela tiden«, säger Bosse Angelöw.

När vi i stället fokuserar på guldkornen känner vi stolthet och glädje. För att ytterligare befästa det som gått bra, kan man dokumentera det. På jobbet kan man skriva en glädjerapport. Ett arbetslag kan exempelvis ha en gemensam framgångsbok där man varje dag skriver ner något bra som har hänt. I slutet av veckan kan man ha ett kort möte där veckans höjdpunkter summeras.

Vissa kanske uppfattar detta som att man försöker ignorera problemen. Men så är det inte, menar Bosse Angelöw.

»Nej, det handlar om att vara en realistisk optimist. Om vi först firar framgångarna får vi kraft och energi att ta tag i utmaningarna.«

Fyra tips för att bli en framgångsletare:

1. Glädjerapport
För antingen en personlig glädjebok där du varje dag skriver upp det som gått bra, eller en gemensam bok för avdelningen där alla skriver upp guldkorn. Redovisa framgångarna på ett möte i slutet av veckan.

2. Framgångsrunda på möten
I början av varje möte, fokusera på något positivt. Vad har fungerat bra sedan vårt förra möte?


3. Använd positiva ord

I stället för att tycka dina medarbetare är »gnällspikar«, tänk att de är dolda optimister. Alltså personer som egentligen vill vara optimistiska, men som inte har rätt verktyg eller förhållningssätt för att bli det. När de väl kommer med positiva kommentarer, var noga med att uppmärksamma det.


4. Meditera

I dagens samhälle, med mycket yttre press, behöver du träna på att känna lugnet inom dig. Om du viker fem-tio minuter varje dag åt meditation laddar du dig med energi. Du får dessutom distans till ditt arbete, stora problem kan kännas mindre.
Se exempel på en meditationsteknik i faktarutan uppe till höger.

Hur gör du för att leta framgångar?

Kommentera nedan!

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.