Nya krav på ledarskapet – med tillit i fokus

Analys Länge har vi pratat om tillit. Det skrivs böcker, forskas, hålls utbildningar och debatteras. För många chefer är tillit också en viktig del av ledarskapet. Varför, hur började det? Och vad innebär det att leda med tillit i praktiken?

Ledarskap
Publicerad

I ett omtalat framträdande på en av världens största teknikmässor, CES, i Las Vegas, USA, nyligen höll vice statsminister Ebba Busch ett tal där hon gjorde en poäng av det faktum att vi i Sverige litar på och lyssnar till våra medarbetare.

Och att det är det som gjort oss topprankade i världen på innovation. Det svenska tilliten är en konkurrensfördel, hävdade hon.

Samtidigt ser vi i omvärlden en tuffare retorik som mer präglas av misstro, diskriminering och ökade maskulina värden. 

Louise Bringselius.

”Sällan har schismen mellan de här två paradigmen varit så tydlig som i dag. Men det börjar allt mer uppdagas att tilliten är vägen framåt.”, säger Louise Bringselius, en av Sveriges ledande forskare inom tillit.

”Man talar mer om hopp, att vi måste våga prioritera, att medarbetarnas välmående, arbetsmiljön, expertkunskapen och ledarskapet är avgörande, tillsammans med en förändrad systemsyn, där man inte lägger hela ansvaret för effektivitetskraven på cheferna utan också ser till vilket system de verkar inom”, tillägger hon.

Hon är lektor och docent i organisation och ledning vid Lunds universitet, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm samt författare till en rad böcker om tillitsbaserat ledarskap och psykologisk trygghet.

I samhällsdebatten har begreppet tillit på senare tid fått stor plats.

Louise Bringselius lyfter fram exempel på tunga näringslivsprofiler som talar om vikten av tillit, inte minst i media och debattartiklar.

I Dagens industri har bland annat vd:n för BNP Paribas Norden, Eirik Winter, sagt att det är vår tillit till individens förmåga att tänka själv som gjort Norden till världens mest ”Unicorn-täta” region efter Silicon Valley.

Och i ett debattinlägg om bidragsfusket formulerade sig socialminister Jacob Forssmed så här: ”Bland det finaste vi har i Sverige är tilliten – till varandra och till vårt samhälle.”

Jacob Forssmed. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Just detta visade sig inte minst i krisen som drabbade Sverige under pandemin 2020. Då klev experterna fram och skapade tillit hos många med sin kunskap. 

”Den tillitsbaserade styrningen blev så tydlig. Medan andra länder stängde ner, lyssnade den svenska regeringen på forskarna. När experterna sa att nackdelarna skulle bli för stora valde Sverige en annan väg, vilket efteråt visade sig vara helt rätt”, säger Louise Bringselius. 

Det var statsepidemiologen Anders Tegnell från Folkhälsomyndigheten och andra experter som informerade om smittläget för coronaviruset.

Detta rimmade med vad dåvarande statsminister Stefan Löfven hade sagt redan år 2015 på Kvalitetsmässan, när han efterlyste något annat att ersätta New Public Management (NPM) med: ”Proffsen måste få vara proffs. Vi behöver lämna New Public Management för en välfärdsstyrning där yrkesetiken styr personalens agerande.”

”Det blev för mycket av det goda, det mättes alldeles för mycket.” 

Björn Brorström, professor emeritus.

Som alltid när pendeln svänger till något nytt tar det tid att ställa om. Att leda med tillit är inte lösningen på allt och saknar självklart inte sina utmaningar.

Louise Bringselius manar till tålamod: 

”Det tar lång tid att ställa om. Idéerna till NPM föddes på 1980-talet och dominerar fortfarande. Nu försöker vi ställa om och visa att det inte räcker att tala om beteenden utan att vi måste jobba annorlunda med styrningen också. Det är en kamp eftersom många människor stenhårt håller fast vid dessa strukturer och är rädda att förändra något. Vi har en stark felfinnarkultur och ett dömande medieklimat och den som gör misstag kan dömas hårt.”

7 vägledande principer för tillit 

1. Tillit. Sträva efter att som utgångspunkt välja att lita på dem du samarbetar med och ha positiva förväntningar.

2. Medborgarfokus. Sätt medborgaren och brukarens upplevelse samt kunskap i fokus och försök förstå vad som värdesätts.

3. Helhetssyn. Uppmuntra alla i styrkedjan att aktivt och gemensamt ta ansvar för helheten, det vill säga medledarskap, och samverka över gränser.

4. Handlingsutrymme. Delegera befogenheter och mandat, välkomna medbestämmande.

5. Stöd. Säkerställ ett verksamhetsnära, serviceinriktat och kvalificerat professionellt, administrativt och psykosocialt stöd i kärnverksamheten.

6. Kunskap. Premiera kunskapsutveckling, ständigt lärande och en praktik baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

7. Öppenhet. Sträva efter öppenhet genom att dela information, välkomna oliktänkande och respektera kritik.

Källa: Tillitsdelegationen 

Men låt oss ta det från början: Redan på 1920-talet såg man, i det så kallade Hawthorne-experimentet, att människor som blev glada av uppmärksamhet också producerade bättre. 

”Där och då insåg man att mänskliga relationer är viktiga och motivationsforskningen fick sitt genombrott. På 1960-talet kom sedan den amerikanska psykologen och organisationsteoretikern Douglas McGregor med boken The human side of enterprise som blivit en klassiker”, säger Louise Bringselius och berättar att hon själv fortfarande brukar citera den.

Detta blev avstampet för ökad reflektion kring människosynen.

Om man tror att män­niskor är lata och själviska, kommer de att bete sig därefter, var McGregors resonemang. Då kommer du inte att ge dem det utrymme som tillit handlar om, och de kommer att agera därefter. 

Sociologen Robert K Merton hängde på med sin teori om självuppfyllande profetior.

Teorin fick genomslag, men mötte också stort motstånd från de som satt högst upp i hierarkierna. De hade en mer ingenjörsmässig syn på organisationen, att den var som en maskin. 

Kravet på ökad styrning och uppföljning växte parallellt med att man började betona förtroendets roll i ledarskap och relationer. 

Professor emeritus Björn Brorström, som tidigare var rektor på Högskolan i Borås, har följt utvecklingen i kommuner och regioner de senaste 40 åren.

Björn Brorström. Foto: Suss Willén
Björn Brorström. Foto: Suss Willén

Han pekar på decentraliseringsreformerna i slutet av 1980- och 90-talen som de första stora händelserna med bäring på tillit och förtroende. 

”Det handlade mycket om att bryta ner och lägga ut ansvaret på medarbetarna. Men i de ekonomiska dyrtiderna som det var knöt man det också till ett ekonomiskt ansvar, som ett medel för förbättrad ekonomi.”

Det kom en rad olika reformer, som målstyrning, balanserade styrkort, mätning av ansvar och allt detta förpackades strax före millennieskiftet till det som kommit att kallas New Public Management.

Styrmodeller för NPM introducerades, bland annat genom budgetstyrning och ökad fokus på effektivitet. 

De balanserade styrkorten – tillsammans med hela NPM-kulturen – fick dock med tiden allt mer kritik. Det handlade om detaljstyrning, ökad rapportering och stor administrativ börda i kombination med minskat handlingsutrymme för medarbetarna. 

”Jag kan konstatera att det blev för mycket av det goda, det mättes alldeles för mycket. Det uppfattades som att offentlig sektor skulle drivas mer företagsorienterat. Jag håller med kritiken om att det gick för långt i mätning och kontroll”, säger Björn Brorström.

”Du kan inte ge människor ett ökat handlingsutrymme utan att det finns ledarskap.”

Charlotta Lundgren, psykolog och organisationskonsult.

Under det första decenniet på 2000-talet visade forskning och praktiska exempel att förtroende och autonomi leder till högre engagemang och innovation.

Relationella ledarskapsteorier med fokus på ledarskapets mänskliga dimensioner, som förtroende, respekt och kommunikation utvecklades och la grunden för tillitsbaserade principer.

När den amerikanska statsvetaren och nationalekonomen Elinor Ostrom fick Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2009 för sin forskning om tillit, bidrog det till ytterligare tillitsfokus. 

Den tillitsbaserade styrningsfilosofin vann allt mer mark, bland annat tack vare att regeringen tillsatte Tillitsdelegationen 2016, med Louise Bringselius som forskningsledare.

”Anledningen till att det hette Tillitsdelegationen var att man visste att svaret kommer att vara tillit”, säger psykologen och organisationskonsulten Charlotta Lundgren, som skrivit boken Tillitsbaserat ledarskap – handbok för chefer och medarbetare.

Charlotta Lundgren
Charlotta Lundgren.

”Det finns massor av forskning som visar att människor fungerar bäst när man inte reglerar dem hårt, utan i stället ger en gemensam bild av vad det är man ska uppnå tillsammans”, förklarar Charlotta Lundgren, och fortsätter:

”Då vågar man vara sårbara inför varandra och på något sätt lita på att människor faktiskt vill bidra – om man fattar vad det är man ska göra. Man får helt enkelt ut mer av människor om man ger dem de förutsättningarna.”

Syftet med Tillitsdelegationen var att hitta praktiska tillämpningar för att förbättra styrningen inom offentlig sektor genom ökat förtroende och minskad detaljstyrning.

”Tilliten är grunden för hela demokratin. Det har man fastslagit i de demokratiutredningar som gjorts, dels på 1990-talet, dels 2016”, säger Louise Bringselius.

Samtidigt är tillit inte tillräckligt för att skapa toppresultat i verksamheterna, enligt henne. Hon betonar att tillit behöver stöttas upp med beteenden och strukturer för att vi ska kunna skapa goda välmående arbetsplatser med goda resultat.

”Man talar mer om hopp, att vi måste våga prioritera, att medarbetarnas välmående, arbetsmiljön, expertkunskapen och ledarskapet är avgörande.”

Louise Bringselius, en av Sveriges ledande forskare inom tillit.

För Charlotta Lundgren, som föreläser och utbildar chefer i tillitsbaserad styrning, är det uppenbart att tillitsbaserad styrning ställer förändrade krav på ledarskapet. 

”Den typen av ledarskap man behöver ägna sig åt är ingen annan typ av ledarskap än det som forskningen under längre tid identifierat som det mest effektiva.”

Problemet enligt henne är att många chefer inte vet vad ledarskap egentligen innebär. Hon menar att många chefer hittills lett med hjälp av dokument, mätningar, instruktioner och policyer.

”Du kan inte ge människor ett ökat handlingsutrymme utan att det finns ledarskap. Det ger inte ökad effektivitet. Det ger effektivitetsproblem. För då kommer människor inte att agera tillräckligt koordinerat och samordnat”, säger hon.

Charlotta Lundgren ser dock att medvetenheten om ledarskapets betydelse har ökat:

”Dagens chefer är medvetna om att man behöver ägna sig åt ledarskap, i stället för att peka med hela handen. Det har absolut skett en förflyttning där man förstått att ledarskapet är en egen profession, inte något som den som är bäst på att vara specialist får bli.”

hjärta och dator
Leder du med tillit, chefen?

Vad innebär det att leda med tillit?

Tillit är enligt Svensk Ordbok: ”Övertygelse om (någons) kärlek och omtanke, även övertygelse om någons trovärdighet.” Tillitsbaserad styrning handlar om att skapa förutsättningar för att tillvarata kunskap och engagemang i mötet mellan medarbetare och brukare i offentlig förvaltning (enligt Tillitsdelegationen). Mindre fokus på kontroll, mer handlingsutrymme för medarbetaren att fokusera på verksamhetens syfte och brukarens behov. Samt att alla i organisationen ansvarar för att göra sig själva tillitsvärdiga och bidra till samverkan. 

Vad händer då med mätning och uppföljning när man leder med tillit?

”Vill man ha en bättre leverans måste man följa upp att det görs ett bra jobb och att man löser uppdraget”, svarar Charlotta Lundgren.

Men det kan, enligt henne, vara bra att involvera medarbetarna i vilka indikatorer man ska välja, det vill säga vad man ska titta på.

Louise Bringselius förespråkar hellre dialog än mätning:

”När vi mäter något tar det bort blicken från andra saker. Det vi mäter får ofta en väldig styrkraft, betydligt större än vi tror”, säger hon.

Hon menar att kontroll ibland är en förutsättning men andra gånger har motsatt verkan.

Ett exempel som Louise Bringselius ger är: Aktuell forskning visar att om du till exempel mäter genomströmningen av patienter, som många i sjukvården gör, har det ofta effekten att man för att få en så hög siffra som möjligt i större utsträckning avfärdar patienterna så fort som möjligt i stället för att ge dem den vård de behöver.

Motsatsen till tillit är misstro, menar hon. Och att det är bristen på tillit och psykologisk trygghet som gör att man väljer att kontrollera, granska och rapportera på de enklaste saker. 

”Att jobba tillitsbaserat innebär att du gör tydliga prioriteringar av svåra komplexa frågor. Det kräver i sin tur att du har tillit, för komplexa frågor ökar risken för fel. Det vi ser i organisationsvärlden i dag är en ’håll ryggen fri-kultur,’ där man till varje pris undviker att göra fel.”

Carl-Oskar Bohlin
Carl-Oskar Bohlin håller pressträff om Sveriges krisberedskap i januari 2025.

Därför krävs det mod för att visa tillit, fastslår Louise Bringselius.

Och hon refererar till Sveriges minister för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, som gick ut hårt efter snö- och trafikkaoset på E22:an förra vintern och sa att vi måste ha en kultur där människor vågar mer, utifrån att de har tillit i ryggen och vågar ta egna beslut.

Allt kan inte rymmas i färdiga riktlinjer och rollbeskrivningar, vi måste tänka större.

Tillitsbaserad styrning – en historik

1924. Hawthorne-experimentet 1924–1927 på en amerikansk fabrik, visade att produktiviteten ökade varje gång belysningen förändrades. Slutsatsen att uppskattning och uppmärksamhet är viktigare för motivation än materiella produktionsvillkor blev startskottet för forskningen om motivation och tillit.

1984. Det som senare kom att heta NPM (New Public Management) eller resultatstyrning, och som ofta betraktats som det tillitsbaserades motsats, blir mer och mer etablerat. Nya Zeelands offentliga sektor blir en av de första att tillämpa det. Själva begreppet NPM myntas dock först några år senare, 1991, av professor Christopher Hood, som lanserade det i en forskningsartikel.

1988. Året då styrmodeller introduceras för NPM i privat sektor, bland annat genom budgetstyrning och ökat fokus på effektivitet.

1993 Mål- och resultatstyrning utifrån NPM blir en central del av svensk offentlig förvaltning.

1994. Kommunallagen ändras för att ge kommuner större frihet att organisera sin verksamhet, vilket är en del av NPM[1]inspirerade reformer.

1995. Då kom forskningsboken Trust in Organizations av professorerna Kramer och Tyler, som analyserar förtroendets betydelse i organisationer, och dess koppling till effektivitet och samarbete.

2000. Den amerikanske statsvetaren Robert Putman skriver Bowling alone som kommit att bli en klassiker. Idén om socialt kapital, forskarnas benämning på tillit, väcker stort intresse.

Elinor Ostrom
Elinor Ostrom.

2001. Statskontoret lyfter fram problem med detaljstyrning och administrativ börda som en följd av NPM.

2008. Regeringen inför ”Värdegrunden för statsanställda”, som lyfter vikten av etik och medborgarfokus, vilket börjar öppna upp för alternativa ledarskapsmodeller.

2009. Nationalekonomen och statsvetaren Elinor Ostrom får som första kvinna ”Nobelpriset” i ekonomi för sin forskning om tillit.

2013. Statskontoret publicerar rapporten Styrning och ledning i staten, som kritiserar mål- och resultatstyrning för att skapa onödig byråkrati, och lyfter fram behovet av mer tillit i offentlig förvaltning.

Stefan Löven
Stefan Löven.

2015. ”Proffsen måste få vara proffs. Vi behöver lämna New Public Management för en välfärdsstyrning där yrkesetiken styr personalens agerande”, sa dåvarande statsminister Stefan Löfven i sitt inledningstal på Kvalitetsmässan.

2016. Regeringen tillsätter Tillitsdelegationen, som blir en av de största reformerna sedan 90-talet, där NPM ersätts med tillitsbaserad styrning. Louise Bringselius blir ansvarig forskningsledare. 

2018. Huvudrapporten Med tillit växer handlingsutrymmet publiceras och presenterar konkreta åtgärder för att implementera tillitsbaserad styrning och ledning i Sverige. 

Anders Tegnell
Anders Tegnell uppmanar.

2020 Statsepidemiolog Anders Tegnell från Folkhälsomyndigheten blir talesperson under pandemin. Det blir ett tydligt exempel på expertfokus, som en av tillitens grundprinciper.

2021. Boken Tillitsbaserat ledarskap av Louise Bringselius kommer ut. En serie om tillit, där Tillitsprincipen och Psykologisk trygghet också ingår.

2023. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tar ställning för tillitsbaserad styrning från att tidigare ha varit tveksamma. Tillitsbaserad styrning och ledning rekommenderas därefter till alla kommuner och regioner.

Ebba Busch
Ebba Busch.

2025. Efter kritik om överstyrning har rege­ringen skrivit in i ett regleringsbrev till mer än 50 myndigheter att de ska säkerställa en kultur av handlingskraft och proaktivitet.

2023. Sex forskare skriver i en rapport från SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle, att tillitsbaserad styrning i offentliga sektorn inte fungerar.  

2025. Vice statsminister Ebba Busch säljer in den svenska tilliten i sitt tal på CES, en av världens största teknikmässor, i Las Vegas, som avgörande faktor för Sveriges stora innovationskraft.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.