Ny studie varnar: Snart kommer chefskollapsen
Chefer har nått bristningsgränsen och är på väg att duka under av all press enligt en ny undersökning. Och de unga talangerna i Generation Z är inte sugna på att över. Så – vad göra? Experter reder ut.

Det är inte lätt att vara chef just nu.
Efter år av pandemipress, utmaningar med att hantera distans- och hybridarbete och inkonsekvent organisatoriskt stöd, står chefer på randen till en krasch, enligt en ny amerikanske studie som Fast Company var först att skriva om.
Lägg till fenomenet ”revenge quitting”, som Chef nyligen belyst och som går ut på att medarbetare säger upp sig på grund av negativa upplevelser på jobbet; som utbrändhet, brist på erkännande och en arbetskultur som inte engagerar – och chefens dilemman och svårigheter att navigera på jobbet blir ännu tydligare.
Vad värre, den stundande så kallade chefskollapsen (manager collapse på eng.) skapar en ond cirkel, menar experter.
För samtidigt som cheferna kämpar med att få ihop allt, ser Generation Z de stora utmaningarna med en ledande roll och backar från att ta över, vilket leder till att färre medarbetare blir påtänkta för en chefsposition.
Något som i sin tur skapar ännu mer press på de befintliga cheferna – och i förlängningen risk för att gå in i den berömda väggen.
Enligt den amerikanska studien upplever chefer i dag höga organisatoriska förväntningar på hur de ska prestera, och 59 procent högre känslomässiga krav än sina teammedlemmar.
Cheferna möter dessutom ofta dessa förhöjda risker ensamma, och med brist på stöd, vilket kan leda till utbrändhet, mindre engagemang och att lämna jobbet helt.
Vad gör då den utsatta chefspositionen med relationen till medarbetarna?
Medarbetare som inte känner sig stöttade av sina chefer löper mer än fyra gånger så stor risk att lämna sitt jobb, och dubbelt så stor risk att rapportera sämre välbefinnande, enligt studien.

Den som tror att detta endast är en amerikansk företeelse får tänka om. För liknande resultat har framkommit även i en svensk kontext.
I topp på vad Generation Z önskar sig mest av allt på jobbet är svaret en ”bra chef”, framgår av rapporten Kompetensjakten – om framtidens kompetensförsörjning (Kairos Future, 2024), som Chef tidigare skrivit om.
Och en bra chef, enligt Gen Z i samma rapport, är en ledare som är inlyssnande, uppmuntrande, rak i kommunikationen, och ger tydlig och konstruktiv återkoppling på medarbetarens arbetsuppgifter.
vilka är generation z?
Det är svårt att ge exakta födelseår, eftersom det råder oenighet i frågan. Generellt kan sägas att Gen Z är födda mellan cirka 1995 och 2012.
Men om dagens chefer kraschar – vilka kommer att plocka upp bitarna?
Inte Gen Z, framhåller experterna i Fast Company.
Den unga generationen är mer intresserad av en stressfri och individualistisk utveckling på jobbet, framför att leda andra.
Chefer behöver därför agera för att vända dräneringen av nuvarande och framtida chefstalang, menar de som uttalar sig.
Dels genom att ändra hur organisationen stödjer sina chefer.
Dels genom att utrusta yngre medarbetare i Generation Z med färdigheter att hantera förändring, känslokontroll, stresshantering, engagemang och positivitet – vilket är förutsättningar för att kunna leda team.

6 råd för att leda Gen Z
- Lär känna dina medarbetare. Se och lyssna på dina unga medarbetare, gärna i individuella samtal. För att kunna leda dem och få dem med på tåget behöver du ofta lära känna dem djupare än dina äldre medarbetare. De är en generation som ”delar” sina känslor och som ledare behöver man tillgodose det.
- Feedback, feedback, feedback! Ge mycket och konstruktiv feedback, positiv så ofta som det bara går. Uppmuntra dem att ge dig som ledare feedback för att skapa engagemang och en känsla av medbestämmande.
- Led med hjärtat – och med hela handen. Ofta följer privatlivet med unga till arbetsplatsen och då gäller det att bejaka det samtidigt som man måste vara tydlig med vad som gäller på arbetsplatsen. Engagemang i deras person kombinerat med tydliga ramar.
- Var tydlig med vad som gäller. Många kommer direkt från skolan och har ibland inte den kunskap som behövs för att fungera på en arbetsplats. Tydlighet med hur man beter sig, vad som förväntas av en, till exempel vad som är giltiga skäl för sjukskrivning, välkomnas av medarbetarna och är bra för företaget.
- Delegera ansvar. Att känna att man utvecklas och har ett tydligt syfte ger energi och självförtroende. Var inte rädd för att delegera ansvar till unga medarbetare. Inspirera, coacha och vägled dem i arbetet.
- Skapa trygghet. Tydlighet med vad en medarbetare förväntas att göra på jobbet skapar trygghet vilket reducerar stress och ohälsa. Chanserna att rätt uppgift blir löst på rätt sätt ökar också.
Källa: Feelgoods Jobbhälsorapport 2024.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.