Lika men ändå olika – så motiveras Gen Z och Millennials på jobbet

Det finns många likheter mellan Generation Z och Millennials. Men de skiljer sig särskilt på en punkt – i fråga om hur de bäst motiveras på arbetsplatsen. Så ska du agera som chef.

Motivation
Publicerad

medarbetare i Gen Z och Millennial-generationen drivs i mångt och mycket av samma saker.

De strävar efter en hälsosam balans mellan jobb och fritid, är sugna på att lära nytt, och gillar att få uppskattning för goda arbetsprestationer.

Men de skiljer sig också åt. Och behöver därför motiveras på olika sätt, enligt prestationsexperten Avery Morgan i en artikel på Fast Company.

5 skillnader – så motiverar du Gen Z och Millennials

1. Work-life balance

Medan Millannials strävar efter en hälsosam balans mellan jobb och fritid, är det en topprioritering för Gen Z.

Allt för mycket övertid, nekade semesterförfrågningar och jobbsamtal efter arbetstid kommer med andra ord knappast stärka arbetsmoralen hos Gen Z. Millennials, å sin sida, är mer villiga att ge det lilla extra – om det gynnar deras karriär.

Flexibilitet och att kunna jobba på distans rankas däremot högt hos båda grupper. Distansarbete ses inte bara som en förmån, utan som något icke förhandlingsbart.

2. Support och självständighet

Både Gen Z och Millennials värdesätter självständighet på arbetsplatsen, och möjligheten att själva ta sig an nya uppgifter.

Skillnaden mellan generationerna är att de förväntar sig olika sorters beröm för sin prestation.

För Gen Z är det viktigt att de tydligt känner sig sedda och uppskattade av chefen. Medan Millennials föredrar handlingar; som bonusar, förmåner och högre lön.

3. Lärande och utveckling

Att lära nytt är något som lockar både Gen Z och Millennials. Men det yttrar sig olika.

Gen Z vill förbättra sig själva och förkovra sig brett. Det finns undersökningar som visar att den här unga generationen föredrar ett jobb där de får lära sig en flora av nya arbetsuppgifter, istället för att fokusera på en enda sak. De behöver bli utmanade och de behöver bli delegerade ansvar.

Ambitiösa Millennials lär sig också gärna nytt – för att så småningom komma närmare sitt mål. Det finns siffror på att den här gruppen väljer en ny arbetsgivare utefter vilka utvecklingsmöjligheter som finns. Bästa sättet för arbetsgivaren att motivera Millennials är att erbjuda korta kurser, eller möjlighet till micro learning.

4. Gemenskap och teamwork

Millennials gillar att jobba i sitt eget sällskap och sätta en individuell prägel på arbetsuppgiften. En studie från World Economic Forum visar att 42 procent i den här generationen skulle byta arbetsgivare om de fick möjligheten att jobba solo i ett projekt som de själva fick välja.

Gen Z å andra sidan gillar att ingå i en gemenskap. Ett sätt är att para ihop någon ur denna generation med en senior medarbetare. Gen Z kan med fördel också motiveras av professionella brainstorming-sessioner, sociala aktiviteter och andra former av gemensamma happenings.

5. Lön och förmåner

När det gäller lön för mödan är Millennials och Gen Z precis som alla andra. En marknadsmässig summa på banken varje månad, förmåner, friskvård och ordentligt med semester är det som står högt i kurs.

Millennials, med höga studie- och bostadslån, kan motiveras att stanna kvar hos en arbetsgivare om de upplever att deras lön ligger i paritet med, eller högre än, branschstandard.

För Gen Z, som har likaledes skulder och lån, smäller det däremot högre att de trivs på jobbet. Gör de inte det, finns det ingen lön i världen som skulle få dem att stanna kvar.

Vilka är Generation Z (Gen Z) och Millennials?

Det är svårt att ge exakta födelseår av de två generationerna, eftersom det råder oenighet i frågan. Generellt kan sägas att Gen Z är födda mellan cirka 1995 och 2012, och Millennials mellan cirka 1981 och 1995.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.