Kasam – så stärker du känslan av sammanhang

Känsla av sammanhang är avgörande för att känna motivation och glädje på jobbet – och för att skapa framgångsrika verksamheter, menar ledarskaps- och medarbetarutvecklaren Ann-Sofie Forsmark i sin nya bok Kasam på jobbet. Det här är vad kasam handlar om – och så gör du som chef.

Arbetsmiljö
Publicerad
Porträttbild: Ann-Sofie Forsmark. Foto: Janine Laag

Varför har du skrivit boken?

”Jag ville ge konkreta verktyg till vad som får oss att må bra på jobbet. Det är så många som inte gör det, trots att det är en plats där vi får möjlighet att göra något meningsfullt tillsammans med andra, en plats där vi skulle kunna må bra. Man tittar på vad som får oss att må dåligt, men vad är det som får oss att må bra?”, säger Ann-Sofia Forsmark.

”Det kallas ett salutogent förhållningssätt, att söka efter och stärka friskfaktorerna. Och där har man identifierat kasam, känsla av sammanhang, som det som fångar in alla. Jag har jobbat med kasam i många år och det är ett fantastiskt förhållningssätt att hämta kraft ifrån som chef. Jag har jobbat med flera hundra ledare i den här modellen. Det blir också en stark lönsamhetsmodell.”

Var börjar jag som chef om jag vill stärka kasam på min arbetsplats?

”En chef som i sig själv har en stark kasam är en grundförutsättning för att leda personalen. Det första steget är att inventera sin egen kasam och ta hjälp om man behöver stärka den. I boken finns reflektionsfrågor som man kan använda. Nästa steg är att identifiera vad som är bra i min organisation. Och sedan får man kartlägga vad man behöver stärka, vad behöver bli bättre? Det förhållningssättet är ju roligare att jobba med än det omvända!”

Vad vinner man på det?

”Kartläggningen av kasam gör att vi ser vilka styrkor vi har som vi kan använda för att stärka verksamheten och hantera utmaningar. Men kasam är inte som en kopp kaffe som man tar för att pigga upp sig, utan det är hela menyn för att driva en hållbar verksamhet.”

Men hur går det egentligen till?

”Jag behöver först ha ett tydligt syfte och ta avstamp i det. Det behöver bli begripligt och hanterbart. Det kan handla om det övergripande syftet med verksamheten men också – vad är syftet med den här förändringen, hur kommer den att göra mitt arbete bättre? Då landar man i jag vill, jag kan, jag klarar av – det är kasam. Då mår man bra på jobbet och det går också bra för verksamheten.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.