”Jag blir en bättre chef i förändring”

Affärsängeln och entreprenören Lena Apler bytte spår mitt i bankkarriären för att starta Collector. 18 år senare har bolaget förnyat sig flera gånger om. Här är hennes tips för att leda en snabbrörlig verksamhet.

Motivation
Publicerad

Collector blev början på din andra karriär. Hur visste du att det var dags?

”Det är en känsla man upplever, nu är det dags för någonting nytt. Efter Securum, projektet jag då var anställd i, fick jag en ny insikt: Jag trivs väldigt bra i snabbrörliga organisationer av projektkaraktär. Jag blir faktiskt en bättre ledare, och nog en bättre arbetskraft också, i förändring och tillväxt.”

Vad i snabbrörligheten är det som gör dig bättre?

”Jag stimuleras av förändring och driver gärna förändring själv. Jag blir mer fokuserad och mer på.”

Kunde du år 1999 se var du och bolaget skulle befinna er i dag?

”Nä, inte en aning. Det Collector som jag startade har ingen som helst likhet med hur det ser ut i dag. Då var vi ett ’mini-Securum’ som tog hand om riskkrediter och rekonstruktioner och nu är vi en modern digital nischbank. Jag kunde lika gärna startat tre olika bolag men jag valde att transformera mitt bolag i stället.”

Collector har bytt riktning många gånger. Kan du erinra dig något tillfälle när det var svårt att ta ett nytt steg? 

”Nej, tvärtom att det var svårt att stanna kvar. 2003, när vi hade drivit Collector i fyra år, kände jag plötsligt att nej, det var inte längre så kul och inspirerande att bara lösa problem. Jag ville göra något mer framåtriktat. Då blev det ett modernt finansbolag i stället.”

Vad lärde du dig av den insikten? 

”Det är väldigt bra om man som ledare brinner för sitt bolag och ser att man kan göra något bra av det. Känner man att det inte längre funkar är det svårt med ett framgångsrikt ledarskap. Man måste tro på det till 120 procent. Jag lärde mig också att världen är väldigt snabbrörlig i dag. Man kan inte hugga affärsidén i sten och omhulda den i 20 år och tro att det ska hålla.”

Du får det att låta lätt, men det är ju många som brottas med transformationsprocesser i dag.

”Det är naturligtvis mycket lättare att transformera ett yngre och mindre bolag än ett 150-årigt bolag med 15 000 anställda. Jag kan samla alla i ett rum, även om det är 430 personer. Vi är kanske inte en liten snabbrörlig ribb-båt längre, men det är ändå väldigt mycket lättare att genomföra en förändring och kommunicera varför man gör det i en mindre organisation. Alla måste vara med på tåget annars går det inte. Det är krävande att jobba i förändring. Man ställs alltid inför nya utmaningar. Vi har lärt oss att rekrytera den typen av personligheter som det passar för.”

3 tips för att behålla snabbrörlighet:

1 Visst mått av opportunism: ”Som ett sätt att ta vara på tillfälligheter.”

2 Utveckla egna it-system: ”Gör det lättare att svara på marknadsbehov än om du är hänvisad till andra. Man skaffar sig kontroll.”

3 Jobba i tvärteam över avdelningsgränserna: ”För att parallellt jobba fram en lösning som funkar i stället för att man lägger varsitt rör och sedan stämmer inte rören.”

Vad finns för gemensamma drag hos era lyckade rekryteringar?

”En sund nyfikenhet. Vågar man se vad som händer utanför den egna organisationen och det egna landet, är det en otrolig fördel. Vi har 130 it-anställda och hos dem finns ofta ett brinnande intresse för framtida tekniska lösningar som också är väldigt hälsosamt att få in.”

Vad finns för signaler på att det är dags för en större förändring i en verksamhet?

”Det är svårt att inte vara lyhörd när marknaden och omvärlden rör sig i allt snabbare takt. En väldigt konkret händelse var när den första Iphonen kom. Jag var i New York och kunde inte förstå varför folk låg i sovsäckar och köade för att köpa en telefon. Men den har transformerat livet. Det har också ställt andra krav på oss och hur vi ska tillhandahålla våra banktjänster.”

Vad har du för ledaregenskaper som gör dig lämplig att driva ett snabbrörligt företag?

”Jag är nyfiken och drivs av förändring. Och jag är tydlig, på gott och ont. Jag är kommunikativ, har lätt att uttrycka vad jag menar, vart jag vill, vilka målen är och varför, och då är det ganska lätt att få med sig folk. Men det allt överskuggande är ju att jag drivs av en inre eld, en passion för mitt bolag. Nu är det, herregud, 18 år sedan jag startade det. Det är en del av min organism och själ, då är det inte så svårt att vara passionerad.”

Vad tror du händer när du beslutar dig för att lämna bolaget?

”Jag har ju redan lämnat vd-skapet, men lämna helt kommer jag aldrig att göra. Om de inte lyfter ut mig. Just nu är jag hårt arbetande styrelseordförande, i en vd-liknande roll eftersom vi letar ny vd. Jag tror att kulturen är så stark i Collector att med rätt ledare lever det vidare och utvecklas. Det är viktigt när vi rekryterar ny vd, att det måste vara någon som kan anamma entreprenörsandan.”

Vad gör du om fem år?

”Jag har slutat göra planer för det blir aldrig som jag tänkt mig, men ska i alla fall jobba lite mindre. Jag har precis snart en lägenhet på Mallorca som är färdig och den måste jag väl hinna vara i nån gång.”

Lena Apler

Gör: Arbetande styrelseordförande för Collector.

Ålder: 65.

Bor: Göteborg.

Karriär: SEB, så småningom ledande befattningar fram till 1987. Den norske Creditbank (i dag DNB) 1987–90, Société Générale 1990–92, Securum Finans 1993–98. Startade Collector tillsammans med Johan Möller 1999. Bolaget blev kreditmarknadsbolag 2001, erbjuder privatlån och inkassotjänster sedan 2004, sparkonton sedan 2005. Så småningom introduceras också kreditkortstjänster och fastighetsfinansiering på vägen mot att bli en nischbank. Lena Apler syns ofta på listor som till exempel Passion for Business ”bråkigaste”, VA:s näringslivets mäktigaste kvinnor som hon toppat i entreprenörsklassen både 2015 och 2016. Utsedd till Årets finansprofil i Göteborg 2010 och Årets entreprenör av Ernst & Young 2011.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.