spacey

Fulspel? Var beredd på House of Cards-taktiken

Har du en högre chef som sätter käppar i hjulet, snarare än lyfter dig? Ledarutvecklaren Mia Törnblom ger tips på hur du bättre hanterar relationen med din egen chef.

Lyhörd, modig, beslutsför, tydlig, ödmjuk, ärlig, empatisk och delegerande. I den bästa av världar har du den typen av chef. Men vad gör du om din egen chef i stället tar cred för dina idéer, lägger sig i detaljer i ditt jobb, rundar dig och går rakt på dina medarbetare eller river upp dina beslut?

”Ibland har man turen att få den där chefen som får andra att växa, och som man är trygg att bolla sina tankar med innan de är färdigtänkta. Men långtifrån alla chefer är sådana. Det är inte alla chefer man ska bolla sina tankar med. Vissa snor dina idéer”, säger Mia Törnblom, ledarutvecklare på MT-ledarskap och krönikör i Chef.

Mia Törnblom har coachat hundratals chefer genom åren, och ofta kommer ämnet ”den taskiga chefen” upp. En sak som är viktig att komma ihåg är att alla inte har samma värdegrund och syn på vad som är rätt och riktigt, som du själv, menar hon.

”Ju högre upp man kommer, desto mer politik och House of cards-taktik är det. Du behöver inte bli en spelare själv, men du måste förhålla dig till att det många gånger är så. De som kör fulspelet har ofta förmågan att få oss att berätta lite för mycket, lite för snabbt. Och ibland går man själv till sin egen chef och säger för mycket, i en vilja att hen ska tycka att man är duktig. Men se upp så att du inte avslöjar dina egna fantastiska idéer för fel person”, säger hon.

Hon har mött otaliga berättelser om chefer som rundar sina chefer under sig och går rakt på medarbetarna, som inte klarar av att delegera och ha tillit utan i stället petar i detaljer, eller som delegerar och tycker att ”nu ska du göra det på samma sätt som jag själv hade gjort”.

”Alla som agerar så gör det inte av ondo. En del är ivriga och ambitiösa entreprenörstyper som inte kan låta bli och som inte ser sitt eget beteende. Den typen av personer kan man vara rak med och säga till”, är Mia Törnbloms råd.

Läs också: Undersökning: Det är chefer rädda för på jobbet

Ett fel som hon upplever att många gör är att man väntar för länge med att säga till, och i stället börjar ta saken personligt. Se upp när de sårade tankarna, som ”varför gjorde han eller hon så mot mig?”, dyker upp, råder hon.

”När den typen av tankar kommer hamnar du i affekt och därmed underläge. Då är risken att du ger feedback på hur din chef är som person och det blir aldrig bra.”

”Nej, ta saken direkt, gärna inför andra. Du kan med fördel säga det som en fråga: ’Hallå, nu gick du förbi mig och pratade direkt med Ulla, hade du en tanke med det?’ Då får chefen också en chans att förklara sig. För vem vet, kanske hade han eller hon en tanke.”

Om din chef slår dövörat till och kör på som vanligt, vänd dig då till chefen ovanför om det finns en sådan, är Mia Törnbloms råd.

”Men kom inte dit och klaga, ’jag blir så ledsen, för hon/han bara kör över mig’. Det sprider deppig energi. Utan berätta om situationen och säg ’jag har tagit upp det här flera gånger utan resultat, så nu behöver jag din hjälp. Vad mer kan jag göra?’” Då triggar du personen att vilja hjälpa dig”, säger Mia Törnblom.

4 råd för en bättre relation

1 Räkna med att du kommer att stöta på ett antal fulspelande chefer i din karriär. Förbered dig på hur du kan agera.

2 Undvik att ta det personligt, annars tappar du energi och självförtroende. Tänk: ”Bulldozers kör över alla, det har inte med mig att göra.”

3 Ta upp problemet så snart som möjligt, gärna inför andra, inte anklagande, kanske i stället med ett leende: ”Men du, nu gick du förbi mig igen!” Med glimten i ögat kan man ”härskarteknika” tillbaka utan att det känns ofräscht.

4 Om du har gjort ärliga försök, men inget blir bättre – bryt och byt. För det är som i alla destruktiva relationer, får det pågå och du tappar livsrum och blir nertryckt, kommer du att krympa som person. Ingen chef är värd det.

Relaterade artiklar

poliscissi
Konflikthantering

Rikspolischefen: Så arg får du bli som chef

I podden Chef Dilemma hjälper toppcheferna vanliga chefer med deras utmaningar. Rikspolischef Anders Thornberg svarar på en fråga om att bli arg som chef.
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.

stol-hav-sommar-metoder-kommunicera-2
Konflikthantering

Frånvaro-mejl? Undvik dessa tre dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.