spacey

Fulspel? Var beredd på House of Cards-taktiken

Har du en högre chef som sätter käppar i hjulet, snarare än lyfter dig? Ledarutvecklaren Mia Törnblom ger tips på hur du bättre hanterar relationen med din egen chef.

Lyhörd, modig, beslutsför, tydlig, ödmjuk, ärlig, empatisk och delegerande. I den bästa av världar har du den typen av chef. Men vad gör du om din egen chef i stället tar cred för dina idéer, lägger sig i detaljer i ditt jobb, rundar dig och går rakt på dina medarbetare eller river upp dina beslut?

”Ibland har man turen att få den där chefen som får andra att växa, och som man är trygg att bolla sina tankar med innan de är färdigtänkta. Men långtifrån alla chefer är sådana. Det är inte alla chefer man ska bolla sina tankar med. Vissa snor dina idéer”, säger Mia Törnblom, ledarutvecklare på MT-ledarskap och krönikör i Chef.

Mia Törnblom har coachat hundratals chefer genom åren, och ofta kommer ämnet ”den taskiga chefen” upp. En sak som är viktig att komma ihåg är att alla inte har samma värdegrund och syn på vad som är rätt och riktigt, som du själv, menar hon.

”Ju högre upp man kommer, desto mer politik och House of cards-taktik är det. Du behöver inte bli en spelare själv, men du måste förhålla dig till att det många gånger är så. De som kör fulspelet har ofta förmågan att få oss att berätta lite för mycket, lite för snabbt. Och ibland går man själv till sin egen chef och säger för mycket, i en vilja att hen ska tycka att man är duktig. Men se upp så att du inte avslöjar dina egna fantastiska idéer för fel person”, säger hon.

Hon har mött otaliga berättelser om chefer som rundar sina chefer under sig och går rakt på medarbetarna, som inte klarar av att delegera och ha tillit utan i stället petar i detaljer, eller som delegerar och tycker att ”nu ska du göra det på samma sätt som jag själv hade gjort”.

”Alla som agerar så gör det inte av ondo. En del är ivriga och ambitiösa entreprenörstyper som inte kan låta bli och som inte ser sitt eget beteende. Den typen av personer kan man vara rak med och säga till”, är Mia Törnbloms råd.

Läs också: Undersökning: Det är chefer rädda för på jobbet

Ett fel som hon upplever att många gör är att man väntar för länge med att säga till, och i stället börjar ta saken personligt. Se upp när de sårade tankarna, som ”varför gjorde han eller hon så mot mig?”, dyker upp, råder hon.

”När den typen av tankar kommer hamnar du i affekt och därmed underläge. Då är risken att du ger feedback på hur din chef är som person och det blir aldrig bra.”

”Nej, ta saken direkt, gärna inför andra. Du kan med fördel säga det som en fråga: ’Hallå, nu gick du förbi mig och pratade direkt med Ulla, hade du en tanke med det?’ Då får chefen också en chans att förklara sig. För vem vet, kanske hade han eller hon en tanke.”

Om din chef slår dövörat till och kör på som vanligt, vänd dig då till chefen ovanför om det finns en sådan, är Mia Törnbloms råd.

”Men kom inte dit och klaga, ’jag blir så ledsen, för hon/han bara kör över mig’. Det sprider deppig energi. Utan berätta om situationen och säg ’jag har tagit upp det här flera gånger utan resultat, så nu behöver jag din hjälp. Vad mer kan jag göra?’” Då triggar du personen att vilja hjälpa dig”, säger Mia Törnblom.

4 råd för en bättre relation

1 Räkna med att du kommer att stöta på ett antal fulspelande chefer i din karriär. Förbered dig på hur du kan agera.

2 Undvik att ta det personligt, annars tappar du energi och självförtroende. Tänk: ”Bulldozers kör över alla, det har inte med mig att göra.”

3 Ta upp problemet så snart som möjligt, gärna inför andra, inte anklagande, kanske i stället med ett leende: ”Men du, nu gick du förbi mig igen!” Med glimten i ögat kan man ”härskarteknika” tillbaka utan att det känns ofräscht.

4 Om du har gjort ärliga försök, men inget blir bättre – bryt och byt. För det är som i alla destruktiva relationer, får det pågå och du tappar livsrum och blir nertryckt, kommer du att krympa som person. Ingen chef är värd det.

Relaterade artiklar

sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
struliga
Konflikthantering

Chefens 4 sätt att tackla struliga medarbetare

Upprätta en handlingsplan – eller koppla in expertis.

forskning12
Hälsa

Sluta fejka leenden på jobbet – ökar risken för missbruk

Kan du fejka leenden på beställning? Om det sker ofta sker i jobbsammanhang ökar risken för att drabbas av alkoholmissbruk, visar ny forskning. 
epostbedragare
Konflikthantering

Därför är högre chefer ointressanta för epostbedragare

De sitter ofta på den största budgeten. Ändå är det inte främst högre chefer som utsätts för bedrägeriförsök på nätet, visar en ny säkerhetsrapport.
Martin Lewerth och medarbetarna hos Lots har jobbat i coworkinglokaler i tre år. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Convendum

Coworking – trend som ändrar ditt ledarskap

Martin Lewerth, vd för Scanias bolag Lots, är del av en snabbt växande trend. Så här leder han som coworkingchef.

kritisk
Beslutsfattande

3 enkla övningar för att öka ditt kritiska tänkande

Har du all fakta på bordet innan ett viktigt beslut tas?