Hur ändrar jag en tråkig jargong?

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

I ett företag med ett hundratal anställda på sex orter varav en med produktion, finns alla typiska funktioner för ett väletablerat svenskt industriföretag. Personalen är oftast långvägare som arbetar sig fram i
organisationen i takt med en stadig tillväxt sedan cirka 30 år när företaget etablerades.

Inom företaget, både internt och till kunder finns en ofta grov jargong. Man drar sig inte för att kritisera kollegor inför kunder när något går fel (vilket det ibland gör, då det är en aktiv bransch med full fart) och
mellan de olika funktionella arbetslagen förekommer tonlägen som jag bedömer både oseriösa och oprofessionella.

Inget av detta är på nivån att det är formellt kränkande, rasistiskt, sexistiskt eller sådant som faller inom olika lagparagrafer. Som en relativt ny person i företagsledningen ser jag dock att denna jargong är betydligt mer destruktiv och kränkande för många än vad veteranerna ser, eller vill se. Jag vill därför försöka förändra det språkbruk och de tongångar som
råder, och som regelbundet även kommer ut till kunder.

Hur ska jag kunna bidra till att snabbt ändra denna kultur utan att framstå som den som hackar på de gamla värdefulla trotjänarna? Att vara eget gott föredöme räcker tyvärr inte till. Jag har naturligtvis diskuterat detta med ledningskollegor. De har dock levt med detta i så många år och störs kanske mindre än jag. Kanske jag tar det på för stort allvar?

 

Michael

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.