”Hjälp! Min vän – och chef – gör inte sitt jobb!”
Läsaren Ulrika har en nära vän – som dessutom är hennes chef. Men vännen gör inte sitt jobb. Nu svarar Chefs expert i psykologi på hur frågan ska hanteras.
FRÅGA: Min chef är en av mina närmaste vänner, och hen gör inte sitt jobb!
Vi jobbar sedan några år tillbaka på samma företag, tidigare hade vi liknande chefspositioner fast på olika avdelningar. Eftersom vi har barn i samma skola och flera gemensamma intressen har vi blivit nära vänner. Och så för ett halvår sedan blev hen i en om-organisation befordrad till att bli min chef.
Jag blev jätteglad eftersom jag inte var så nöjd med den tidigare chefen.
Men det blev inte bättre utan snarare värre. Hen delegerar möten hen borde vara med på, fattar inte viktiga beslut som måste tas för att vi ska uppnå våra mål och är inte speciellt inlyssnande gentemot mig och mina kolleger.
Det här bekymrar mig mer och mer. Vad ska jag göra?
/Ulrika
SVAR: Situationen kompliceras såklart av er privata relation men det låter som att ni även har en god arbetsrelation som går tillbaka i tiden.
Bortsett från hur ni umgås är det en utmaning att ge konstruktiv återkoppling till sin lönesättande chef. Det försätter oss i en delikat sits där vi är måna om relationen men även om vårt eget skinn.
Min övertygelse är att det går att ha en god relation och prata om vad man behöver utveckla i sitt samarbete och att de två delarna bidrar till att stärka varandra.
Att hen delegerar bort viktiga möten och inte fattar nödvändiga beslut i kombination med att inte vara inlyssnande kan bero på en rad olika saker.
Jag förespråkar att hellre fria än fälla och utgår från hypotesen att chefen överskattar er förmåga att leda er själva och kanske brottas med att växa in i sin nya roll och de krav som ställs på hen uppifrån.
När jag arbetar med medarbetarskap brukar jag säga att det ingår i rollen att leda sin chef att leda en själv.
I det ingår att förmedla:
1) Vilken typ av ledarskap man behöver.
2) I vilka situationer/möten man behöver stöd, kanske i form av struktur.
3) När man behöver förtydligande för att förstå sin uppgift och vad som förväntas av en.
4) Vilka beslut man behöver för att komma vidare i sitt arbete.
Det är chefens uppgift att leverera våra förutsättningar, men det är vår uppgift att förmedla vilka förutsättningar vi behöver. Därför blir min uppmaning att det är precis det ni ska göra, ha ett samtal med er chef om vad det är ni behöver för att kunna göra ert jobb.
/Nishteman Hosseini, Leg. psykolog och organisationskonsult
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.