Fyra lärdomar om ledarskap från Twitter
Mike Davidson jobbade som designchef på Twitter under tre år. I ett långt inlägg på egna bloggen Mike Industries berättar han vad han lärde sig om ledarskap av tiden på bolaget:
Bli inte chef för att du vill stiga i rang
Istället: bli chef för att du älskar att vara chef. ”En av mina favoritgrejer med att jobba på Twitter var att man inte befodrade människor som belöning,” skriver Davidson.
Chefskap på Twitter medför inte högre lön eller en snabbare karriär. ”Man byter helt enkelt produktfrågor mot personalfrågor. Jag tror det finns andra företag som arbetar på ett liknande sätt och det är fantastiskt, sett till vad det uppmuntrar: att människor ska jobba med det som är mest meningsfullt för dem och mest värdefullt för företaget.”
Ledarskap kräver EQ
”Jag tror att organisationer måste göra eq till ett krav för att vara chef eller ledare. Liksom förmåga att rekrytera rätt, multitaska, prioritera eller alla andra egenskaper vi vanligtvis kräver av ledare.
Kemin inom gruppen är det viktigaste
Kompetensen spelar mindre roll än hur gruppen beter sig mot varandra när det gäller att bygga företag och produkter. Här hänvisar Davidson till Googles numera välkända forskning om vad som präglar ett ”dream team.”
Kommunikation är allt
Mike Davidson menar att en person med bakgrund inom kommunikation troligen är en bättre produktchef än en ingenjör som jobbat länge med produkten. Empati, goda kommunikationskunskaper, sinne för affärer och god smak menar han är viktiga egenskaper: ”Nästan varje problem man stöter på i arbetslivet kan spåras tillbaka till kommunikationsfrågan.”
Läs också:
Det kan du lära dig av Elon Musk
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.