snallhet

Googlestudie: Snällhet skapar dreamteam

Ända sedan 2002 har Google sökt svaret på varför vissa team är mer produktiva och framgångsrika än andra.

Google har lagt miljontals kronor på att kartlägga nästan varje aspekt av sina anställdas liv, från hur ofta de äter tillsammans till vilka egenskaper de främsta cheferna delar.

För att hitta den hemliga formeln bakom ”drömteamet” intervjuade de hundratals medarbetare och analyserade data från 180 aktiva arbetsteam från hela världen.

Arbetshypotesen var att det handlade om vilka individer som ingick i teamet. Men hur de än analyserade sina insamlade data kunde de inte hitta något som pekade på att framgången hade med sammansättningen av gruppen att göra.

”Vi utgick från konventionella teorier som att det är bättre att sätta introverta människor tillsammans, eller att vänskap utanför jobbet är en garant för bättre samarbete. Men det visade sig att ingen hade undersökt om det här verkligen var sant, säger Abeer Dubey, chef för Google People Analytics division, till New York Times.

Det var först när forskningsledaren Julia Rozovsky och hennes medarbetare vände sig till den senaste forskningen inom gruppnormer, det vill säga vilka traditioner, beteenden och oskrivna regler som styr oss när flera individer kommer samman, som de närmade sig svaret.

När de började analysera materialet utifrån begreppet psykologisk trygghet utkristalliserade det sig helt plötsligt ett mönster. Harvardprofessorn Amy Edmonson definierar psykologisk trygghet som ’att man känner sig så trygg i gruppen att man vet att man inte riskerar att bli förödmjukad, straffad eller utslängd när man tar till orda’.

Två faktorer var avgörande:

utabrand

Läs också: Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

”Så länge alla fick en chans att prata gjorde teamet bra ifrån sig. Om endast en person eller flera pratade samtidigt, minskade genast den kollektiva intelligensen,” säger Anita Woolley, medförfattare till studien.

Den andra avgörande faktorn handlar om empati, att man inför gruppen vågar öppna upp och visa känslor. Alltså samma egenskaper som krävs för att bygga riktiga relationer.

Det handlade alltså inte om vem utan hur – den hemliga formeln stavades snällhet. De team där medarbetarna respekterade varandras känslor och var angelägna om att låta alla komma till tals var mest produktiva, skapade störst vinst och blev mest framgångsrika. Medarbetarna i dessa team var också mest tillfredsställda med sitt jobb.

”Just att vi har data som bevisar för människor att dessa saker är värda att uppmärksamma är det viktigaste steget för att faktiskt få dem att uppmärksamma detta,” säger Rozovksy.

slutar

Läs också: 9 skäl: Därför säger de bästa upp sig

chefboken-annonsbilder-kvadratiskfokus_rityta-1
Ta en smart genväg

Gör dig odistraherbar

Ständiga avbrott drabbar produktiviteten och skapar stress. I Chefboken sammanfattas Indistractable – där ger bästsäljande författaren Nir Eyal dig metoden för att återta kontrollen över din uppmärksamhet och förmåga att fokusera.

Relaterade artiklar

stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
julbonus
Motivation

Ikeas feta julbonus: Så mycket får varje anställd

Möbeljätten Ikea kommer med en tidig julklapp till sina anställda. Som lojal medarbetare kan du vänta dig ett extra tillskott lagom till jul – på 14 800 kronor.
presenter
Motivation

Undersökning: Här är julklappen flest vill ha – av chefen

Över 60 procent får en julklapp av sin arbetsgivare. Det visar en undersökning som även avslöjar vad medarbetare helst vill ha som gåva.