Fyra frågor varje chef bör ställa sig

Det många chefer säger sig sakna är … tid. Dagliga uppgifter varvas med medarbetarfrågor, hastigt uppkomna minikriser och andra situationer som plötsligt kan landa på chefens bord. Men enligt The Economist finns det fyra frågor du kan ställa dig som leder till tidsbesparing, nyttig reflektion – och nöjdare medarbetare.

Karriär
Publicerad

1. ”Skulle jag anställa den här personen igen?”

Det finns flera så kallade ångra-frågor en chef kan ställa sig. Men den viktigaste är om du skulle anställa varje person i ditt team till samma tjänst igen, om du visste då det du vet nu. Om ditt svar är ett genuint ”ja”, klappa dig själv på axeln och fråga dig vad det är som gör dessa medarbetare värdefulla. Om ditt svar är ”nej”, så bör du vara beredd att ge dessa medarbetare nyttig feedback, fråga dig vad som gjorde att du anställde dem från första början, och vidare, hur du kan få personerna att växa.

2. ”Hur ofta hör jag oliktänkande?”

Alla chefer kan skriva under på att psykologisk trygghet är A och O i en grupp. Men handen på hjärtat, är det verkligen så i ditt team? Om du menar att du uppmuntrar debatt och oliktänkande, men inte kan minnas när en medarbetare senast uttryckte att hen tyckte att du hade fel i en fråga, då kan det mycket väl vara så att du inte är sådan öppensinnad chef som du tror.

3. ”Vad behöver vi automatisera?”

AI är överallt. Så, hur drar du nytta av automatiseringen? Tiden som medarbetare lägger på onödiga och repetitiva arbetsuppgifter kan dränerna både produktiviteten och moralen. Hittar du källan till de frustrerande arbetsuppgifterna – och ser till att effektivisera dessa – kan det leda till mer engagemang bland dina medarbetare.

4. ”Hur många personer lämnar teamet?”

”Alla lämnar teamet så snart de får en möjlighet”, eller ”ingen lämnar teamet någonsin”. Inget av dessa svar är att föredra. En av de värsta organisationssjukdomarna är chefer som behåller talanger för sig själva, och hindrar dem från att utvecklas. Det skadar inte bara medarbetaren i fråga, utan hela verksamheten – då det kan leda till att den anställda tar sitt pick och pack och slutar. Det har de facto visat sig att chefer som befordrar sina medarbetare, resulterar i att fler högkvalitativa kandidater i verksamheten söker lediga tjänster i det teamet, enligt en ny studie från Cornell University och Pennsylvania State University.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.