Här är de viktigaste ledaregenskaperna

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad
Ledarskapsutvecklare Leif E Andersson.

”Finns det en ledarskapsegenskap som är viktigare än alla andra? Vad bör jag arbeta på om jag vill vidareutveckla mitt ledarskap och bli en bättre chef?

Det pratas ju så mycket om svagheter och styrkor. Vad anser du att man bör satsa på? Bli bättre på sina svagheter eller förfina sina styrkor?”

/Peo

Experten svarar:

”Det finns ett antal kärnfärdigheter som en ledare behöver behärska.

En av de viktigaste är att kunna lyssna. Då hör du vad andra faktiskt säger, inte vad du känner igen, och samtidigt känner de sig sedda.

Kan du inte lyssna kan du inte hantera en konflikt oavsett vilken modell du använder.

Det senare är en annan viktig färdighet, att se och uppmärksamma det unika hos varje medarbetare.

Att känna sig sedd och uppskattad som den unika människa man är betyder mer än man tror. Att verkligen bli lyssnad på är en viktig del i det. Till det kan jag lägga förmågan att se och bekräfta konkreta beteenden.

Lär dig att lägga märke till vilka konkreta beteenden varje medarbetare är bra på eller behöver förbättra. Använd positiv bekräftelse för att hjälpa var och en att utveckla sina färdigheter och du får lojala medarbetare som gör ett bra jobb.

Ledarskapsträning fokuserar ofta på modeller, exempelvis för utvecklingssamtal och konflikthantering. Att kunna en modell utan att behärska kärnfärdigheten blir ihåligt. Kan du inte lyssna kan du inte hantera en konflikt oavsett vilken modell du använder.

Jag tror på att satsa mer på det du är bra på än att jobba med dina svagheter. Då utnyttjar du din naturliga läggning och det gör det lättare att bli riktigt bra.

Allvarliga svagheter kan du behöva slipa lite på.

Satsa på dina styrkor och omge dig med dem som är bra på det du är dålig på. En människa kan aldrig bli bäst på allt, ett team kan lyckas bättre.

Om du på motsvarande sätt fokuserar på att hjälpa andra att utveckla det de har läggning för så skapar du ett bra team.

Kom ihåg att det är dina medarbetare som ska göra jobbet. Ditt jobb är att hjälpa dem att utvecklas till kompetenta medarbetare, inte att göra jobbet åt dem.”

Leif E Andersson

Leg psykolog och ledarskapsutvecklare.

Fler expertsvar: 

Så attraktiv är en offentlig chef i privat sektor

Dunderkuren mot influensa

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.