Din guide till chefbråket på Dramaten
”Det blir så köttigt. Det blir så sårbart. Man jobbar mycket med att få upp energierna, och då måste de ta vägen någonstans. Då kan de plötsligt få raseriutbrott.”
På Chefgalan 2011 berättade Dramaten-chefen Marie-Louise Ekman hur det är att chefa över Sveriges mest påpassade kulturinstitution:
”Dramaten är en extremt chefig miljö. Den är chockartat chefig. Den är byggd som en pyramid där teaterchefen bestämmer. Jag har varit där i tre år och tycker att det är komiskt. Jag har förstått vitsen med det nu, det betyder att bara en är skyldig, alla andra går fria. Samtidigt ger det en väldigt halvkväden kultur, där man aldrig talar ur skägget.”
Kanske är det ett tydligare chefsmandat Eirik Stubø efterfrågar, när han nu tar steget från Stadsteatern till Dramaten (en chefsövergång som skakar teater-Sverige: medan detta skrivs gråter Marie Göranzon av chock).
På Stadsteatern har Eirik Stubø varit en av sex chefer, direkt underställd sin föregångare, Kulturhuset-chefen Benny Fredriksson. Det passade honom uppenbarligen inte.
”Det har varit många fantastiskt fina år på Stadsteatern, men nu blev jag erbjuden ett annat sorts jobb”, säger Eirik Stubø till Aftonbladet.
Vid årsskiftet tar han över chefshörnrummet på Dramaten från en av Sveriges bästa chefer.
Hur det kommer att gå?
Rekommenderad läsning för Eirik Stubø – och för alla som intresserar sig för maktspelet i kultur-Sverige – följer här:
Läs mer: Marie-Louise Ekman: Mitt chefsjobb är ett konstnärligt projekt
Läs mer: Det är köttigt och sårbart på Dramaten
Läs mer: En surrealistisk arbetsplatshistoria
Läs mer: Cheftest: Därför är hon Sveriges bästa chef
Läs mer: Vem kan fylla hennes kostym?
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.