”De tyckte att min idé var konstig”
Hon är socialarbetaren som blev vd och social entreprenör. Moa Gürbüzer vill förändra den destruktiva alkoholkulturen – genom att tillverka vin. ”Med alkoholfria viner vill jag skapa ett bättre alternativ”, säger hon.
Kortedala, Örgryte, Högsbo och Bergsjön. Under sina nästan trettio år som socialarbetare och terapeut runt om i Göteborgsområdet, konfronterades Moa Gürbüzer närmast dagligen med det elände som uppstår till följd av överdriven alkoholkonsumtion.
”Åsynen av ett ångestfyllt barn som farit illa av föräldrarnas drickande, den biter sig fast. Det finns alldeles för många barn som utsätts för alldeles för mycket under sin uppväxt”, säger Moa Gürbüzer, som vid 57 års ålder reste sig från terapistolen för att angripa problemet från ett annat håll.
Efter att ha inlett en ny karriär som doktorand med föresatsen att skriva en bok, landade Moa Gürbüzer i insikten att ytterligare en metodhandbok om socialt behandlingsarbete nog inte hjälper så många olyckliga barn. I stället föddes idén att utmana själva grunden för vår alkoholindränkta dryckeskultur.
Lånade startkapital från frissan
Resultatet blev Oddbird, Moa Gürbüzers eget vinhus i kvalitetssegmentet, med ett vinutbud helt befriat från alkohol.
”Dryckesindustrin och normaliteten kräver att vi dricker alkohol när det är fest. Gör man inte det, anses man tråkig eller konstig. Det vill jag ändra på”, säger Moa Gürbüzer, som fick ihop startkapitalet till satsningen genom ett lån från sin hårfrisörska. I dag titulerar hon sig vd och omger sig med sju medarbetare.
Hon föddes i staden Konya i Turkiet. Där bodde Moa Gürbüzer tills hon var nio, då hon och hennes mamma flyttade till Göteborg.
Fadern var då redan etablerad i staden och som montör på Volvo, efter att ha utvandrat flera år tidigare. Även modern kom sedermera att få anställning på bilföretaget, som svetsare. Det här var under rekordårens tidiga 1970-tal.
”Farfar” Pehr G Gyllenhammar
Hemma i hyreslägenheten på Hisingen lät föräldrarna hänga upp ett idolporträtt av Volvos vd Pehr G Gyllenhammar. En person som för dem framstod som sinnebilden för modernitet, välfärd och demokrati.
”Min lillasyster sa alltid: Det där är min farfar”, minns Moa Gürbüzer, som från första stund i det nya hemlandet – framtidslandet – fick uppmaningen att ta för sig av möjligheterna till utbildning och utveckling som nu stod till buds.
Hemifrån kom också kravet att lära sig minst 50 nya svenska ord per dag. Siktet var högt inställt och universitetsstudier en självklarhet. Moa Gürbüzer sökte och kom in på Handels men växlade om till socionomspåret efter cirka en termin.
”Det gällde att stå på sig”, säger Moa Gürbüzer när hon berättar om svårigheterna långt senare i livet, då hon som nybliven dryckesföretagare försökte knyta an till de välrenommerade vingårdarna nere i Frankrike och Italien.
”De tyckte att min idé var konstig – att sälja sina fina viner till en socialtant som ville avlägsna alkoholen?”
Alkoholfritt för en miljon
En fransk vinproducent nappade till slut, mot villkor att Moa Gürbüzer beställde en hel tank motsvarande 25 000 flaskor. Kostnad: drygt en miljon kronor.
Det var med en känsla av panik som hon mottog leveransen av de 30 pallarna med vitt bubbligt vin från Frankrike. Hur skulle hon lyckas sälja allt det här?
Moa Gürbüzer inledde ett intensivt bearbetande av hotell, restauranger och exklusivare dagligvarubutiker, parallellt med lanseringen på Systembolaget. Och det gick vägen: Bara några år efter starten 2013 omsatte företaget 20 miljoner kronor.
Att kliva in i en ny roll som chef i en helt ny bransch var inte helt enkelt.
”Det kräver lite extra, att handleda människor som man inte delar sin yrkeserfarenhet med. Marknadsförare, creative directors … Att ställa följdfrågor kring det jag inte förstår, skapa diskussionsforum och vara öppen för olika perspektiv – det har varit mitt sätt att lära och hantera situationen”, säger Moa Gürbüzer.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.