De 3 viktigaste trenderna inom ledarskap och karriär – just nu

Nytt på Chef! Varje vecka rapporterar Chefs trendredaktör Sanna Gustavsson om tre utvalda trender inom ledarskap, karriär och arbetsliv som du behöver känna till.

Karriär
Publicerad
Collage av en kalender, två barn som leker med jobba hemma-kit och studieböcker

Den här veckan handlar det om oväntat positiva resultat efter coronanedskärningar, den enorma försäljningsvågen som väntar hemmajobbare – och utbildning som en väg ut ur krisen.

1. Fyradagarsveckan oväntad sidoeffekt av coronapandemin

Att jobba fyra dagar i veckan med samma lön har varit i ropet ett bra tag. Finlands pre­miärminister Sanna Marin föreslog redan innan hon tillträdde att landet konse­kvent bör införa fyra dagars arbets­vecka för att män­niskor ska få mer familjetid. När Microsoft i Japan drog ner arbets­tiden med åtta timmar i veckan under en månad i fjol ökade produk­tiviteten med 40 procent. Och i boken The 4 day week av Andrew Barnes berättas om hur forskare på Nya Zee­land sett en ökad produktivitet på 40 minuter per dag i kombination med 15 procent lägre stress, bättre balans mellan jobb och fritid, ökat engagemang och teamkänsla.

Nu har 4-dagarsveckan fått ytterligare skjuts – från oväntat håll. Flera företag som var tvungna att sänka både lön och arbetstid för sina medarbetare av ekonomiska skäl behåller nu fyradagarsveckan när de höjer lönen igen, eftersom de upptäckte att produktiviteten inte minskade. Sociala medie-företaget Buffer såg en minskning av stressnivåer och högre lyckokänsla på jobbet i sina medarbetarundersökningar efter bara en månads test.

Paul McNulty, vd på 3D Issue, tror att fyradagarsveckan kommer att bli en stark konkurrensfördel i framtiden, när medarbetare värderar balans i livet högre än lön och karriär.

2. Nu kommer jobba hemma-accessoarerna

Vi minns alla den första akuta fasen då alla de som plötsligt blivit hemmajobbare över en natt skulle försöka ställa in kameran mot en någotsånär städad bakgrund samtidigt som ingen familjemedlem skulle gå förbi naken när man höll en presentation – och någon på mötet alltid lyckades blanda ihop ”muted” och ”unmuted”. Vi minns hur rolig själva tanken på att man faktiskt skulle kunna vara oklädd på underkroppen utan att någon märkte det var.

Nu kommer fas två. För coronapandemin har skapat helt nya, livsavgörande behov av materiella ting knappt någon av oss saknat tidigare, som handsprit och munskydd. Men den har också fått oss att köpa enorma mängder mjukiskläder och skönhetsprodukter. Och förmodligen är det bara början av alla saker som kommer säljas in till oss som jobbar på distans.

Guiderna för vilka prylar du behöver för att inreda ditt hem så ”zoom-snyggt” som möjligt är oändliga, och leksakstillverkaren Fisher-Price har precis lanserat ett My Home Office-set för barn för 24,99 dollar, komplett med en mini-laptop, headset och en portabel kaffekopp.

Och varför egentligen bry sig om att köpa riktiga kläder om man ändå ska vara hemma? Räcker det inte med en klänning som bara finns i Zoom? Gucci designar redan virtuella kläder, och nyligen såldes en klänning för 9500 dollar – fast den bara fanns på instagram. Kommer vi i framtiden ha en digital basgarderob?

3. Utbildning och kompetensutveckling – en väg ut ur krisen

I veckan meddelade regeringen att fler arbetslösa ska kunna studera med bibehållen ersättning. Syftet är en bättre matchning i arbetslivet, då ungefär var tredje inskriven arbetslös i dag saknar gymnasieutbildning, samtidigt som det finns brist på utbildad personal inom många yrken.

Samtidigt började rekordmånga arbetslösa studera under hösten: Under augusti lämnade 9000 arbetslösa ungdomar Arbetsförmedlingen för studier, jämfört med 5000 samma period föregående år. När konjunkturen viker tenderar fler att studera, förklarar Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande, och kommenterar:

”Nu är det en bra tidpunkt att kompetensutveckla sig så att man är redo när det vänder”.

För tre månader sedan gjorde Microsoft och Linkedin sina onlinekurser kostnadsfria med syftet att hjälpa personer på arbetsmarknaden som drabbats till  följd av coronapandemin att lära sig de färdigheter som arbetsgivare letar efter i dag. Sedan de lanserade i slutet på juni har över 10 miljoner människor världen över, varav fler än 60 000 i Sverige, deltagit i kurserna.

Kunskap, kompetensutveckling och utbildning har blivit en strategi att ta sig genom krisen och rusta sig för framtiden.

(Bonusinfo: Många trodde att bilden nedan var det riktiga jobba-hemma-setet från Fisher-Price. Men vid en närmare anblick visar det sig vara en påhittad bild, som snarare är ett skämt på det där sättet som skämt verkar vara 2020: Roligt men sorgligt på samma gång. För medan barnet på bilden har ett zoom-möte sitter en gråtande baby under bordet och tomma vinflaskor ligger på bordet – precis utanför synhåll för zoom-kollegorna. Bilden blev en viral trend på sociala medier, men vem som gjort bilden är fortfarande okänt.)

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.