Chef.se – en av Sveriges 100 bästa sajter

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad
Calle Fleur, digitalt ansvarig och Cissi Elwin, chefredaktör och vd.

Tredje nomineringen i rad för Chef – hur har intresset för ledarskap utvecklats under de senaste åren? 

”Chef har haft en enorm tillväxt i samtliga digitala kanaler de senaste åren. Om det beror på att intresset för ledarskapsfrågor har ökat, eller att vår målgrupp i större utsträckning hittat ”hem” till Chef på nätet, är svårt att säga.”

”Antagligen är det en kombo: Utöver frågor som rör psykisk och fysisk hälsa är det nya arbetslivet, med digitaliseringens möjligheter och utmaningar, det som våra läsare och användare brinner mest för,” säger Calle Fleur, digitalt ansvarig på Chef.

”Vår målgrupp chefer har en större press på sig än någonsin tidigare. Nya chef.se är fullmatad med smarta genvägar, snabb hjälp och massor med inspiration,” säger Cissi Elwin, chefredaktör och vd för Chef.

Vad har hänt på Chef.se sedan förra gången priset delades ut?

”När Chef.se gjordes om i början av 2013 vann vi flera priser – bland annat Årets digitala tidskrift och Årets tidskriftssajt. Det var en schysst ansiktslyftning, men vi nöjde oss inte där. Nya Chef.se, som lanserades i augusti 2015, är en mycket vackrare, mer komplex och datadriven sajt än den vi prisades för 2015. Som Fantomen skulle sagt: Chef.se är död, leve Chef.se,” säger Calle Fleur.

”Nya sajten är ombyggd från grunden i WordPress och är både snyggare, snabbare och mer lättnavigerad. På Chef Premium(Idag Chefakademin+) erbjuder vi läsarna exklusiva verktyg som ett ledarskapstest, Chefs hela arkiv från 1995 och framåt, uppdaterade mallar och avtal, läslista – och en verktygslåda med 300 metoder. Med hjälp av en motor kommer vi snart kunna erbjuda våra tidspressade användare skräddarsytt, personaliserat innehåll.”

Hur ser den digitala utvecklingen för tidskrifter ut idag jämfört med för tre år sedan?

”Många provar nya, spännande grejer: Våra kolleger på Blank Spot Project, Dagens Samhälle och KIT – även de på Topp 100-listan – visar precis som Chef att tidskrifter på nätet kan vara annat än… ja, just tidskrifter på nätet. Många nischade tidskrifter har gyllene förutsättningar för att att bli framgångsrika digitalt.”

”Men för att lyckas är det nödvändigt att man börjar se papperstidningen som en kanal bland andra, snarare än företagets själ. Och att organisationen utgår från tanken om ett kunskapshus, snarare än ett mediehus,” säger Calle Fleur.

Övriga nominerade i tidskriftskategorin är Dagens Samhälle, KIT, Nöjesguiden och Blank Spot Project. Bästa sajten alla kategorier presenteras den 22 mars på Webbdagarna, kategorivinnarna under veckorna fram till dess.

Läs också:

Chef växer – når fler chefer än någonsin

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.