Bluffakturor vanligare när chefen är borta
Det är samma visa varje år. Sommartider är bluffakturornas högtid.
Varje sommar dyker några nya företag upp som försöker utnyttja situationen att företagen har lite sämre koll på fakturahanteringen under juli och augusti.
I år är det företaget Svenska kontorsgrossisten i Lund som blivit mest ökänt. Branschorganisationen Svensk Handel har fått in ett hundratal anmälningar mot företaget.
Svenska kontorsgrossistens metod är att skicka ut fakturor på produkter som inte beställts. I det finstilta kan man läsa att fakturan egentligen är ett »erbjudande«, men det missar många av mottagarna.
»Företag som Svenska kontorsgrossisten AB lever på de första dagarna innan man fått upp ögonen på dem. När bluffen väl uppmärksammats är det självfallet svårare att lura folk«, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel till Svenska Dagbladet.
Svenska kontorsgrossisten har nu hamnat på Svensk Handels varningslista. Där finns företag som ofta förekommer i klagomålssammanhang.
Så här bestrider du bluffakturor:
1. Stryk ett streck över pappret och skriv »ej beställd« eller »motsätter mig betalningsansvar«. Är det ett internationellt bolag skriver du »not ordered«.
2. Gör en polisanmälan som du lämnar till närmsta polismyndighet. (Om du tillhör Svensk Handel finns deras förtryckta blankett längst ner här )
3. Faxa tillbaka handlingen till företaget.
4. Diskutera inte ärendet med företaget per telefon. Betala inte för något som du inte beställt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.