Bevara ditt goda rykte på nätet
I den globala och anonyma värld vi lever blir personer allt viktigare. Samtidigt är det svårt att se vem som döljer sig bakom ett namn. Men genom att söka på internet kan rekryterare, kunder och affärspartner snabbt få en bild av vem du är.
Men hur gör du för att undvika att det sprids felaktig eller skadlig information om dig? Omvärldsbevakning är a och o, menar David Lerdell. Han har forskat på Handelshögskolan på ämnet ”Organiseringen av internet” och driver internetbevakningsföretaget Lerdell investigations.
”Det är viktigt att ständigt följa communitys och bloggar där ditt namn kan tänkas figurera. Men det är oftast inte bra att kommentera alla inlägg som görs om dig. Då ökar du ryktesspridningen” , säger David Lerdell.
Amerikanska juridikprofessorn Daniel Solove menar att det är svårt att skydda sig från påhopp på nätet.
”Det finns inte mycket du kan göra för att undvika det. Men du kan stänga dina konton på sociala communitys (som Facebook) så att bara dina närmsta vänner får tillgång till dem. Förutom det, handlar det om att veta vad som skrivs om dig, och försöka hålla det på en rimlig nivå. Googla dig själv, och om det står något du inte gillar, fråga sajtens webmaster om han/hon kan ta bort det. Var åtminstone beredd på att bemöta kritisk information om dig på en anställningsintervju” , säger han till CNN Money.com.
Daniel Lerdell hoppas att arbetsgivare i framtiden blir mer toleranta kring uppgifter som sprids om chefer på nätet. När 80-talisterna kommer ut på arbetsmarknaden tror han att inställningen kommer att ändras. De har en annan syn på nätet, och vet att de flesta har synder där.
”Men där är vi inte i dag. Rekryterare tar ofta fasta på vad de läst på nätet. Därför gäller det att du är förberedd.”
Så behåller du ett gott nätrykte
1. Kontrollera vad som skrivs om dig. Sök upp de bloggar, eller diskussionsforum där ditt namn kan tänkas figurera. Antingen manuellt eller genom en automatiserad tjänst. Stava ditt namn på olika sätt så att du får fram många träffar.
2. Var förberedd. Media snappar lätt upp vad som skrivs om dig på nätet. De utgår ifrån att det finns ett korn av sanning, även i rykten. Om ryktet även gäller ditt företag, ta hjälp av kommunikationschefen för att bemöta påhoppen.
3. Var försiktig med motattacker. Det lönar sig sällan att besvarar kritiska inlägg på bloggar. Det kan till och med förvärra ryktesspridningen. Om ryktesspridningen är massiv och går ut över ditt företag kan du lägga ut egen information på företagets sajt där du klargör fakta.
4. Kontakta dina partners. Om du hittar något som är riktigt sårbart för din karriär: Kontakta dina ägare, intressenter, kunder och partners genom ett utskick där du ger dem den korrekta versionen. Använd denna metod med urskiljning.
5. Odla ett positivt varumärke. Lägg ut profiler på sociala forum. Då har du kontroll över vilken bild som sprids av dig.
Källa: David Lerdell
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.