Aktivistchefen: ”Medarbetarna måste inte gilla det jag gör”
Johannes Cullberg är vd för matbutikskedjan Paradiset och har bojkottat brasilianska varor sedan i våras. Klimataktivismen i ledarskapet hanterar han som sina andra intressen, till exempel det för intensiv träning: ”Lyckas jag inte övertyga andra har jag varit för dålig på att visa vad jag brinner för.”
Är det första gången du tar ställning på det här sättet i din chefsroll?
”Man kan säga att även grundandet av bolaget för fyra och ett halvt år sedan var ett tydligt ställningstagande. Jag var förbannad på svensk dagligvaruhandel, där ingen tar ansvar för vad som säljs. Det sägs alltid att det är kundens beslut vad man ska köpa. Fegt tycker jag. Bolsonaros agerande är väl det som jag blivit riktigt arg och ledsen över efter den gången. Det är ofantligt galet det som håller på att hända. Det blir väldigt påtagligt med bekämpningsmedel och skogsavverkning på samma gång – det går inte att acceptera.”
Vad har du fått för reaktioner från dina medarbetare?
”Jag har fått positiva och starka reaktioner. Flera har mejlat mig och är stolta över varje gång det skrivs om det i pressen. Känslan är att vi försöker i alla fall att göra skillnad, så på så sätt har det skapat ett engagemang.”
Känner de att de måste göra och tycka likadant som chefen?
”Jag är 45 år gammal nu och jag skiter lite i vad andra gör. En annan ledare skulle lägga massor med tid på att prata igenom allt detta med medarbetarna. Jag tror mer på ’lead by example’, att visa med varje cell av min kropp var jag står. Medarbetarna måste inte gilla vad jag gör, men lyckas jag inte övertyga dem har jag varit dålig på att visa vad det är jag brinner för. Jag kommer inte påtvinga någon annan mina idéer, de är för tokiga.”
Berätta mer?
”Jag brinner för hälsa också och provar till exempel en massa olika typer av fastor, går upp tidigt på morgonen, tränar på olika sätt och experimenterar mycket för att se vad jag mår bra av. Sen pratar jag gärna med allt och alla om det. Men om alla skulle hoppa på allt det jag gör skulle de nog bli rätt trötta.”
Det finns ju chefer och företag som inför obligatorisk träning på jobbet till exempel.
”Ett väldigt dåligt sätt att lyfta personalhälsan är genom tvång – det är det absolut sämsta du kan göra. Alla är individer med olika förutsättningar och olika behov. Jag har också lagt rätt mycket tid på forskning kring beteendeförändring. En enkel sammanfattning är att har du ett verktyg som tillåter att man själv väljer väg och tempo så ger du medarbetarna mycket större förutsättningar att lyckas. Låg tröskel är också bra. Det kan nog tillämpas även när det gäller engagemang.”
Vad har ni sett för andra effekter av ditt engagemang i den här frågan?
”Tja, Brasiliens ambassad tycker inte detta är positivt, de har bett oss att sluta med bojkotten. Jag startade en podcast och intervjuade finansmarknadsminister Per Bolund, och han berättade att han tack vare vår bojkott inlett en granskning av AP-fondernas engagemang i Brasilien. Det är väldigt kul när man får den typen av spridning! Vi var ju ute och stångades för frågan redan i början av juni, men när det väl börjar brinna och bli påtagligt, då vaknar folk.”
Ni har också nått ut internationellt i media?
”Ja, det är mycket större i Brasilien än vad det varit här. Den första artikeln där fick en miljon delningar tror jag. Hur det påverkar vår verksamhet är svårt att säga. Men jag tror att det kan ha effekt på det sättet att brasilianska producenter kan börja förstå att även utanför Brasilien bryr sig företag om det här.”
Hur har ditt engagemang med fokus på externa frågor påverkat ditt fokus internt?
”Jag har lämnat över det dagliga till min kollega Joe Kennedy. Det handlar också om åldersprivilegiet – jag har redan gjort det här med att vända bolag. Det är otroligt ansträngande och något jag nuförtiden inte tycker är lika roligt. Nu jobbar jag strategiskt med varumärkesfrågor och det här ligger delvis inom ramen för det vi ska göra.”
Har det skapat något annat värde i organisationen?
”Jag tror att det gör att vi blir tydligare. Det gäller alla typer av kriser eller utmaningar – om man hanterar dem genom en väldigt tydlig ståndpunkt blir det lättare att enas kring färdriktningen. Det finns en charm i att kämpa sig uppåt. Att starta en dagligvarukedja är kanske det dummaste du kan göra, men det går åt rätt håll. Att det är tufft, det har vi räknat med de första fem-sex åren.”
Och konkurrenterna, vad säger de? Hur är stämningen i nätverket?
”Traditionellt sett inom dagligvarubranschen vill man gärna strunta i den här typen av ställningstaganden som riskerar att ta fokus från att tjäna pengar. Man försöker ducka frågan så länge det går, det är extremt sorgligt. Några aktörer har gläntat på dörren, en del får inte för sina ägare, andra har sagt tvärnej.”
Har du någon särskild förebild i ditt ledarskap?
”Gällande entreprenörskap: Elon Musk, som är väldigt tydlig i sin vision, men han verkar vara en obehaglig person att jobba för. En duktig ledare som jag känner men inte har jobbat för är Kenneth Bengtsson, före detta koncernchef för ICA. Jag har sett honom in action för olika verksamheter – han är tydlig, ofantligt klok, vänlig och rak.”
Johannes Cullberg
Gör: Vd för matbutikskedjan Paradiset, grundad 2014 med hållbarhetsfokus.
Karriär i korthet: Inköpsdirektör på Lidl i Norge, vd på Feelgood och Falck, grundare och styrelseledamot i ProActive Health partner.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.