85-procentregeln – därför ska du inte satsa allt på jobbet
trendspaning Ge hundra procent på jobbet? Nej! Nöj dig med 85 procent, menar forskare som ser skäl till en optimal snarare än maximal jobbkultur.
Ta’t lugnt. Du behöver inte brinna för jobbet eller jaga överdrivna mål. Du kan vara mer nedtonad och ha alldagliga intressen, och ändå vara bra på det du gör. Kanske den bästa.
Det är budskapet från Cal Newport, professor vid Newport University som i sin bok So Good They Can’t Ignore You avråder människor från att låta jobbet bli en passion, då ett passionsdrivet arbetssätt enligt honom är ”ett fruktansvärt dåligt karriärråd”.
”De blir inte så lyckliga som de tror”, säger han till El Pais.
Ordet ”passion” är flitigt förekommande i jobbannonser. Men forskning från Harvard och Colombia pekar på att företag ofta gör misstaget att premiera engagemang framför förmåga, då de låter sig ”förblindas” av överdrivna uttryck för entusiasm, rapporterar tidningen.
”Att skicka mejl på en söndag kommer aldrig vara ett budskap om måtta.”
Samtidigt börjar budskapet ”maximal insats, maximala resultat” att ersättas av det mer realistiska och nedtonade ”optimal insats, bättre resultat.”
Att ge 101 procent på jobbet är inte längre riktigt lika hett, den magiska insatssiffran för produktivitet tycks nu snarare ligga runt 85 procent, enligt nya studier.
”För att bli bäst, bör du inte pressa dig själv allt för mycket. Det är kontraproduktivt och utmattande. Att möta åtta av tio mål kan betraktas som en seger”, heter det i El Pais.
Greg McKeown, författare till boken Effortless: Make it Easier to do What Matters Most, är en av förespråkarna till 85-procentsregeln.
Enligt honom är det människors hundraprocentiga satsningar på jobb och karriär som är orsaken till den utbrändhetsepidemi som sedan länge plågar arbetslivet.
85-procentsregeln har testats i experiment på Arizona-universitetet, och resultaten publicerats i Nature.
Forskarna mätte frekvensen av fel och misstag när människor lärde sig nya uppgifter, och fann att optimal precision uppstod vid en ansträngning runt just 85 procent.
”För att bli bäst, bör du inte pressa dig själv allt för mycket. Det är kontraproduktivt och utmattande.”
För att bygga en arbetskultur som kretsar kring det optimala snarare än det maximala, bör chefer vara noga med språket, tycker McKeown. De bör undvika uttryck som att något måste vara färdigt ”i går” eller ”genast”, och samtidigt sätta realistiska deadlines.
Och sist men inte minst:
”Att skicka mejl på en söndag kommer aldrig att vara ett budskap om måtta. Världen går inte under om du väntar tills på måndag klockan 10”, säger han till El Pais.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.