6 oväntade ledarskapstips – så blir du en bättre chef av impro

Det mest effektiva sättet att få igång ett smidigare samarbete i ett chefsteam? Improvisationsteater. Något som slogs fast i en studie vid Lunds universitet redan 2014. Här är sex överraskande sätt där impro kan hjälpa dig bli en vassare chef.

Ledarskap
Publicerad
Illustration: Anna Harvard

I improvisationsteater, eller impro som det kort och gott också kallas, handlar allt om samarbete. Övningarna gynnar inte bara den enskilda medarbetaren, utan hela verksamheten, enligt en studie från Lunds universitet.

Men det finns också ett gäng lektioner om ledarskap att hämta, fastlås i en text på coaching-plattformen Better Humans.

Så blir du en bättre chef av improvisationsteater:

  1. Vassare lyssnare. Att lyssna är basen i improvisationsteater. Aktivt lyssnande – och att skapa en miljö där medarbetare känner sig trygga – kommer att få din verksamhet att blomstra. Andra fördelar: Du främjar psykologisk säkerhet på jobbet, lär dig observera bättre, samt leverera konstruktiv feedback.
  2. Led med ett ja. En annan bas i impro är att säga ja och hänga på det som din motspelare presenterar. Om du får ett förslag på jobbet, ska du göra det som kallas att ”acceptera och bygga”. Säg ja, och bygg på förslaget, istället för att blockera det.
  3. Skapa sammanhang och perspektiv. Varje improvisatör är ansvarig för att addera sammanhang till det som händer på scenen. I chefsvardagen kan det översättas till att vara personen som bidrar med ett extra perspektiv, något kollegorna inte har tänkt på, och som pushar teamet framåt.
  4. Det är okej att göra misstag. I improvisationsteater gör du fel hela tiden – och det är okej! Att göra fel leder till att vara mer generös mot sig själv. Det finns helt enkelt inga perfekta lösningar. Ett misstag kan samtidigt innebära att söka nya, kanske okonventionella, lösningar som chef.
  5. Låt andra skina. När du lär känna vad de andra improvisatörerna gillar, så kommer du att ge dem olika nycklar så att de kan leverera sitt bästa. Precis på samma sätt fungerar det i arbetslivet. Om du som chef fokuserar på att låta medarbetarna göra det de är bäst på, så hjälper det både dig och verksamheten. Var också generös med feedback.
  6. Äg din röst och kropp. Att leka fram olika karaktärer, röster och scener lär dig vem du är – och kan vara. För att engagera kollegorna när du pratar och agerar: Visa det med din röstton och ett öppet kroppsspråk. Även tystnad, när det inte förväntas, kan vara en stark teknik för att ta över ett rum.

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden