5 sätt att hantera osäkra tider
Jobblivet går upp och ner. Här är några knep som gör dig bättre förberedd när det stormar och är mer osäkert.
1) Säg åt det limbiska systemet att hålla tyst
Din känslohjärna är irrationell och hotar din beslutsförmåga genom att larma och gå på. Påminn dig om det, ta två djupa andetag och låt den rationella delen av hjärnan ta över.
2) Välj det positiva
Positiva tankar tystar rädsla och irrationellt tänkande genom att rikta din hjärnas uppmärksamhet mot något som får dig att stressa ner. Emotionellt intelligenta ledare vet också att inte älta sina misslyckanden utan att ta sikte på något bättre.
3) Minns vad du vet – och vad du inte vet
I osäkra tider är det lätt att känna att man inte har någon koll alls. Och att allt är osäkert. Emotionellt intelligenta ledare samlar de fakta de har, och får därmed också vetskap om vad det är som de saknar inblick i.
4) Fokusera på det som är viktigt
Vissa beslut är helt avgörande för om du ska lyckas eller inte. Men de flesta beslut är faktiskt inte så viktiga. Se till att du gör rätt saker.
5) Ha en plan för oförutsedda händelser
Att bemästra osäkra tider handlar lika mycket om att ha beredskap för det oförutsedda som att hoppas på det bästa. Framgångsrika ledare tar med i beräkningen att de ibland fattar fel beslut, ser till att lära sig av det och låter det inte slå ner dem.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.