amelia_adamo
Amelia Adamo.

Amelia Adamo blev tidningsdrottning genom att lyfta kvinnor

Disruptiv. Det kallades Amelia Adamo nyligen i ett av hyllningstalen på hennes avtackningsfest efter 30 år på Bonnier.

”Jag visste faktiskt inte exakt vad det betyder, men när jag förstod att det har med radikal att göra så blev jag stolt.”

Disruptiv är ett riktigt inneord i digitaliseringens tidevarv och betyder omstörtande. Amelia Adamo vinner hederspriset för att hon under sin publicistiska karriär vågat satsa radikalt och förstått vikten – både den ekonomiska och den moraliska – av att lyfta och belysa kvinnor, flickor och tanter.

Amelia Adamo är kul och frispråkig och hon glömmer ibland bort konsekvensanalysen. Men de valen hon gjort som ledare har synts på nedersta raden.

Amelia Adamo utsågs till vinnare av Årets hederspris på Chefgalan 2017. Priset delas ut av Chef. Juryns motivering:

”Sveriges tidningsdrottning har byggt sin exempellösa framgång på att vända sig till målgrupper som andra inte förstått kraften hos, först tonårstjejerna när hon var chefredaktör på Vecko­revyn, sen den mogna kvinnan mitt i livet när Aftonbladet blev historiska och tack vare henne för första gången gick om Expressen. Efter det skapade hon sitt eget imperium, först med tidningen som bar hennes eget namn och sen med Tara och sist M-magasin – bibeln för generationen som vägrar att bli tanter.

Denna power-mappies osvikliga känsla för kvinnors behov av såväl kunskap som flärd och hennes genuina kärlek till läsarna har gjort henne till en av våra mest framgångsrika affärskvinnor. Stå på egna ben, tjäna dina egna pengar, utbilda dig, ta plats, har vår egen Oprah Winfrey predikat och gett ­generationer av kvinnor råg i ryggen. Som färgstark förebild har Amelia Adamo tagit en plats i offentligheten som vi hoppas hon aldrig lämnar.”

Läs mer om Chefgalan och övriga finalister/pristagare på Chefgalans huvudsida.

”För mig har affären alltid varit viktigast”, säger Amelia Adamo. ”Att jag hållit som chef i så många år beror helt enkelt på att jag vågat lyssna på mig själv, gå mot strömmen och tagit en mängd strategiskt lyckade beslut.”

En riktig rysare var när hon 1984 skulle göra om Aftonbladets söndagsbilaga. Hon valde att satsa på en ny typ av innehåll och blandade frikostigt sex och relationer med litteratur. Det var något av ett experiment.

Amelia Adamo kallades upp till styrelsen som påpekade att enbart distributionen skulle kosta tre miljoner. Kunde hon garantera att det skulle bli en framgång?

”Det var väldigt obehagligt. Jag kunde bara svara ’ja’ och se till att det blev en framgång. Samma sak med tidningen Amelia. Jag visste ju inte om mina satsningar var rätt.”

Läs mer: De blev också Årets Chef – inom kategorierna Årets innovationsledarskap, Årets hälsofrämjande chef och Årets mångfaldschef

Men det var de. Genom åren har hon dragit in åtskilliga miljoner åt familjen Bonnier. Och hon har kompletterat tidningsaffärerna med allt från läsarresor till webbshoppar som dragit in mer kulor.

Det är målgruppskännedomen som Amelia Adamo gjort affärer av. Hennes karriär i tidningsbranschen började på Svensk Damtidning och Veckorevyn. Runt omkring sig såg hon att det fanns ett glapp mellan det som tidningarna publicerade och det som faktiskt engagerade kvinnor i deras vardag.

Här fanns ett tomrum som borde fyllas. År 1995 startade hon tidningen Amelia. Här trängdes mode och personporträtt med relationstips och annat som berör människor i vardagen.

”Jag ville ge läsarna självförtroende, men framför allt ville jag uppfostra dem ekonomiskt, få dem att ta ansvar för sitt liv och sitt välbefinnande. Inte bara lita på att kärleken skulle lösa allt.”

Ännu tydligare blev affärsstrategin i och med M-magasin som Amelia Adamo startade 2006 och som vände sig till 50-plussarna.

”Den här gruppen är ju ett nav i samhället, men det hade ingen fattat då. 50-plussarna var inte längre tanter i städrock. Kvinnor i övre medelåldern ville förverkliga sig själva och förstod sin egen kapacitet.”

amelia_adamo_tidningsvagg

När man beslutade att ”göra en Oprah” och sätta Amelia Adamo själv på varje omslag var det för att profilera tidningen. I kampanjer gjorde man tydliga statement för att höja den åldrande kvinnans status genom att låta redaktionen, varav de flesta var över 50, posera i underkläder.

”Man måste ju känna sina styrkor. Min drivkraft som publicist var inte det stora avslöjandet eller berättandet. Jag hade ingen särskilt bra penna, men jag hade en systerlig tonträff. Jag förstod målgrupper och det blev min nisch. Identitetsjournalistiken.”

Amelia Adamos tidningar har kritiserats för sin lättsamma och tillgängliga livsstilsjournalistik. Och när hon själv utsågs till gästprofessor vid Göteborgs universitet protesterade journaliststudenterna.

Själv ser hon det som en balansgång, en möjlighet att kombinera opinionsbildning med underhållning.

Som chef har Amelia Adamo alltid haft en egen stil. Hon kallar sig för en odemokratisk ledare som pekat med hela handen och velat ta strategiska beslut på egen hand.

”Men för att få något gjort måste man få med sig medarbetarna. Det har jag löst genom att se till att det är kul att gå till jobbet och att medarbetarna får utvecklas. Jag är bra på kommunikation och naturligt tydlig när jag pratar med andra.”

En person kallade Amelia Adamos ledarstil för ”munter diktatur”.

”Men min dominanta ledarstil uppvägs av en trevlig personlighet och för mig var sista raden alltid det viktigaste.”

Sedan en tid har Amelia Adamo slutat stiga upp klockan sju på morgonen, ty hon är nybliven pensionär. Hon följer numera utvecklingen i mediebranschen lite mer på håll. Hon funderar över disruption och digitalisering och hur det påverkar journalistiken.

”Jag kanske inte är så bra på teknik, men jag tror att jag hade klarat mig bra genom digitaliseringen för jag har alltid varit duktig på att hitta nya affärer och framför allt; jag vet hur man når ut till människor.”

Läs mer: Se finalisterna i de övriga kategorierna här

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Evenemang

Annika Viklund: ”Blandning ökar vinsten”

Årets mångfaldschef. Annika Viklund har ökat andelen kvinnliga chefer till 50 procent och fått in flera olika nationaliteter i ledningsgruppen. Hon får med sig med­arbetarna och chefer när hon visar att mångfald skapar kundnytta.
Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Evenemang

Johanna Frelin: ”Våra byggnader ska skapa en bättre värld”

Årets innovativa ledarskap. Hon utformade företagets framtidsstrategi som en rymdresa och hon tog en buddistmunk till hjälp i hälsoarbetet. För Johanna Frelin är kreativitet en del av affärsnyttan.
Evenemang

Tarek Malak: ”Ikea försökte värva min personal”

Årets framtidschef. Från häktet till företagsvärlden. Tarek Malak lyckades vända en stökig ungdom till värdefulla erfarenheter. I dag engagerar han sig i lokalsamhället och bjuder hemlösa till sin restaurang på julafton.
Evenemang

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
Evenemang

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, är Årets Chef 2017

Årets Chef 2017. Hon började inom företaget som 21-åring, i dag är hon chef över hela klabbet. Med ledord som förtroende, tydlighet och framåtanda har Sveriges Radios vd Cilla Benkö byggt ett public service-företag som står pall för den digitala utmaningen.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.