hanterakollega

9 vanliga missar som får det svåra samtalet att kantra

Alla chefer behöver förr eller senare hålla ett obekvämt samtal av något slag. Undvik att gå i dessa fällor nästa gång du ger feedback eller hanterar en konflikt på jobbet.

Ibland kräver chefsrollen att du håller svåra samtal med medarbetare. Det kanske handlar om att ge feedback som upplevs som negativ, att hantera ett problem du identifierat eller att medla i en konflikt som uppstått.

Dessa situationer är vi ovana vid, och handlar det om något känsligt är det lätt att den grundläggande kämpa eller fly-instinkten vaknar till liv – med havererad kommunikation som resultat. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer får du bland mycket annat lära dig att bli uppmärksam på följande nio beteenden som kan visa sig när det blivit dags att hålla det svåra samtalet.

  • Vinna eller förlora.
    The winner takes it all – men löser sällan några problem. Tänk inte att den ena parten kommer att lämna samtalet som segrare och den andre som förlorare, utan koncentrera dig istället på hur ni båda kan få så stor nytta som möjligt av det.
  • Förenklingar.
    I våra försök att kontrollera och förstå vår omgivning har vi lätt att ta till förenklingar och svartvitt tänkande. Men hade det funnits en enkel ”rätt eller fel”-lösning hade problemet redan varit ur världen. Lyssna in argumenten och håll sinnet öppet!
  • Bristande respekt.
    Respektera både din motpart och dig själv. Var långsiktig – kommer du att kunna se tillbaka på ditt agerande och känna dig stolt över hur du hanterade situationen?
figtas

Läs också: ”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

  • Ilska eller uppgivenhet.
    När vi drabbas av oväntade och obekväma känslor reagerar vissa med ilska. Andra lägger sig platt och försöker till varje pris hitta en lösning på egen bekostnad. Acceptera dina känslor, men behåll fokus på vad som är målet med samtalet.
  • Avledning.
    Ibland kan det hända att din motpart på olika sätt kapar samtalet med starka känslouttryck – kanske genom att komma med påhopp, gråta eller sluta svara. Svälj inte betet, då låter du samtalet handla om något helt annat. Adressera istället beteendet genom att prata öppet om det.
  • Akilleshälen.
    Alla har vi någon känslig punkt som sätter oss ur balans. Hittar din motpart rätt knappar att trycka på kan det hända att du tappar fattningen. Om du på förhand vet vilka dina svagheter är har du lättare att parera en fullträff.
ego-2

Läs också: 3 enkla steg: Så hanterar du ett ego du ogillar

  • Samtalsmanus.
    Att komma förberedd är alltid en fördel, men du kan inte ensidigt skriva manus för hur samtalet ska komma att utspela sig – det blir fiasko direkt. Fundera istället löst kring problembeskrivningen, vad du hoppas få ut av samtalet och vilken relation du vill ha med motparten framöver.
  • Antaganden.
    Det är lätt att inbilla sig att man känner till den andres motiv och avsikter, men det enda vi egentligen kan veta någonting om med säkerhet är vår egen ingång till samtalet. Lyssna och låt den andre beskriva sin ståndpunkt så har ni chans att hitta gemensam mark.
  • Oklar målbild.
    Med en tydlig bild av vad det är du hoppas på att samtalet ska leda fram till kan du hålla detta som en röd tråd. Tänk också på att målet ska vara realistiskt – att gå ”segrande” ur samtalet är inte ett sådant.

Förbered dig för de svåra samtalen

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.
Konflikthantering

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt. Men nästan hälften – även chefer – säger inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande, visar en ny undersökning.

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.