hanterakollega

9 vanliga missar som får det svåra samtalet att kantra

Alla chefer behöver förr eller senare hålla ett obekvämt samtal av något slag. Undvik att gå i dessa fällor nästa gång du ger feedback eller hanterar en konflikt på jobbet.

Ibland kräver chefsrollen att du håller svåra samtal med medarbetare. Det kanske handlar om att ge feedback som upplevs som negativ, att hantera ett problem du identifierat eller att medla i en konflikt som uppstått.

Dessa situationer är vi ovana vid, och handlar det om något känsligt är det lätt att den grundläggande kämpa eller fly-instinkten vaknar till liv – med havererad kommunikation som resultat. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer får du bland mycket annat lära dig att bli uppmärksam på följande nio beteenden som kan visa sig när det blivit dags att hålla det svåra samtalet.

  • Vinna eller förlora.
    The winner takes it all – men löser sällan några problem. Tänk inte att den ena parten kommer att lämna samtalet som segrare och den andre som förlorare, utan koncentrera dig istället på hur ni båda kan få så stor nytta som möjligt av det.
  • Förenklingar.
    I våra försök att kontrollera och förstå vår omgivning har vi lätt att ta till förenklingar och svartvitt tänkande. Men hade det funnits en enkel ”rätt eller fel”-lösning hade problemet redan varit ur världen. Lyssna in argumenten och håll sinnet öppet!
  • Bristande respekt.
    Respektera både din motpart och dig själv. Var långsiktig – kommer du att kunna se tillbaka på ditt agerande och känna dig stolt över hur du hanterade situationen?
figtas

Läs också: ”Två kolleger i djup konflikt – vad gör jag?”

  • Ilska eller uppgivenhet.
    När vi drabbas av oväntade och obekväma känslor reagerar vissa med ilska. Andra lägger sig platt och försöker till varje pris hitta en lösning på egen bekostnad. Acceptera dina känslor, men behåll fokus på vad som är målet med samtalet.
  • Avledning.
    Ibland kan det hända att din motpart på olika sätt kapar samtalet med starka känslouttryck – kanske genom att komma med påhopp, gråta eller sluta svara. Svälj inte betet, då låter du samtalet handla om något helt annat. Adressera istället beteendet genom att prata öppet om det.
  • Akilleshälen.
    Alla har vi någon känslig punkt som sätter oss ur balans. Hittar din motpart rätt knappar att trycka på kan det hända att du tappar fattningen. Om du på förhand vet vilka dina svagheter är har du lättare att parera en fullträff.
Person som ogillar en medarbetare

Läs också: 3 enkla steg: Så hanterar du en medarbetare du ogillar

  • Samtalsmanus.
    Att komma förberedd är alltid en fördel, men du kan inte ensidigt skriva manus för hur samtalet ska komma att utspela sig – det blir fiasko direkt. Fundera istället löst kring problembeskrivningen, vad du hoppas få ut av samtalet och vilken relation du vill ha med motparten framöver.
  • Antaganden.
    Det är lätt att inbilla sig att man känner till den andres motiv och avsikter, men det enda vi egentligen kan veta någonting om med säkerhet är vår egen ingång till samtalet. Lyssna och låt den andre beskriva sin ståndpunkt så har ni chans att hitta gemensam mark.
  • Oklar målbild.
    Med en tydlig bild av vad det är du hoppas på att samtalet ska leda fram till kan du hålla detta som en röd tråd. Tänk också på att målet ska vara realistiskt – att gå ”segrande” ur samtalet är inte ett sådant.
marie_hallander_larsson

Läs också: 3 tips till lönesättande chefer

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man med medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakrisen. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.