9 vanliga missar som får det svåra samtalet att kantra

Alla chefer behöver förr eller senare hålla ett obekvämt samtal av något slag. Undvik att gå i dessa fällor nästa gång du ger feedback eller hanterar en konflikt på jobbet.

Konflikthantering
Publicerad

Ibland kräver chefsrollen att du håller svåra samtal med medarbetare. Det kanske handlar om att ge feedback som upplevs som negativ, att hantera ett problem du identifierat eller att medla i en konflikt som uppstått.

Dessa situationer är vi ovana vid, och handlar det om något känsligt är det lätt att den grundläggande kämpa eller fly-instinkten vaknar till liv – med havererad kommunikation som resultat. I Chefs webbkurs Konflikthantering för chefer får du bland mycket annat lära dig att bli uppmärksam på följande nio beteenden som kan visa sig när det blivit dags att hålla det svåra samtalet.

  • Vinna eller förlora.
    The winner takes it all – men löser sällan några problem. Tänk inte att den ena parten kommer att lämna samtalet som segrare och den andre som förlorare, utan koncentrera dig istället på hur ni båda kan få så stor nytta som möjligt av det.
  • Förenklingar.
    I våra försök att kontrollera och förstå vår omgivning har vi lätt att ta till förenklingar och svartvitt tänkande. Men hade det funnits en enkel ”rätt eller fel”-lösning hade problemet redan varit ur världen. Lyssna in argumenten och håll sinnet öppet!
  • Bristande respekt.
    Respektera både din motpart och dig själv. Var långsiktig – kommer du att kunna se tillbaka på ditt agerande och känna dig stolt över hur du hanterade situationen?
  • Ilska eller uppgivenhet.
    När vi drabbas av oväntade och obekväma känslor reagerar vissa med ilska. Andra lägger sig platt och försöker till varje pris hitta en lösning på egen bekostnad. Acceptera dina känslor, men behåll fokus på vad som är målet med samtalet.
  • Avledning.
    Ibland kan det hända att din motpart på olika sätt kapar samtalet med starka känslouttryck – kanske genom att komma med påhopp, gråta eller sluta svara. Svälj inte betet, då låter du samtalet handla om något helt annat. Adressera istället beteendet genom att prata öppet om det.
  • Akilleshälen.
    Alla har vi någon känslig punkt som sätter oss ur balans. Hittar din motpart rätt knappar att trycka på kan det hända att du tappar fattningen. Om du på förhand vet vilka dina svagheter är har du lättare att parera en fullträff.
  • Samtalsmanus.
    Att komma förberedd är alltid en fördel, men du kan inte ensidigt skriva manus för hur samtalet ska komma att utspela sig – det blir fiasko direkt. Fundera istället löst kring problembeskrivningen, vad du hoppas få ut av samtalet och vilken relation du vill ha med motparten framöver.
  • Antaganden.
    Det är lätt att inbilla sig att man känner till den andres motiv och avsikter, men det enda vi egentligen kan veta någonting om med säkerhet är vår egen ingång till samtalet. Lyssna och låt den andre beskriva sin ståndpunkt så har ni chans att hitta gemensam mark.
  • Oklar målbild.
    Med en tydlig bild av vad det är du hoppas på att samtalet ska leda fram till kan du hålla detta som en röd tråd. Tänk också på att målet ska vara realistiskt – att gå ”segrande” ur samtalet är inte ett sådant.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden