sovaut

7 superchefer: Så får du en bättre start på dagen

Öka oddsen att du vaknar på rätt sida. 7 superchefer delar med sig av sina vassaste tips om hur du får en bra start på dagen. Och det är mer än nyttiga smoothies som krävs.

Oavsett om du en morgon- eller kvällsmänniska måste de flesta kliva upp när alarmet tjuter. Sedan har du tid att förvalta innan det är dags att åka till jobbet. Sajten Entrepreneur avslöjar hur 7 av världens mest framgångsrika chefer lägger upp sin morgonstund för att få en optimal start.

Vill du veta hur Elon Musk eller Mark Zuckerberg hittar energi? Följ deras exempel!

1) Sheryl Sandberg: ”Först på jobbet”

Författaren som skrivit boken ”Option B” och är Facebooks operativa chef inleder sina dagar tidigt. Väldigt tidigt. Redan klockan 7 vittnar kolleger om att hon är på kontoret. Då har hunnit köra ett pass på hemmagymmet, svara på mejl och lämnat sina barn i skolan.

2) Elon Musk: ”Sover max 6 timmar”

Teslas grundare sover maximalt 6 timmar per natt och kliver upp senast klockan 7. Då börjar han dagen med att svara på mejl, säga hej då till sina barn innan de går till skolan. Sedan återstår en dusch innan han sätter igång med dagens arbete.

3) Oprah Winfrey: ”Mediterar”

Mediepampen och programledaren inleder varje morgon med att meditera i 20 minuter. Sedan tränar hon i 15 minuter och avslutar morgonritualen med en nyttig frukost.

Läs också: 5 knep för att få en perfekt start på dagen

4) Mark Zuckerberg: ”Kollar mobilen”

Hatar du att kliva på morgonen? Då har du en sak gemensamt med Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Men sedan han blev pappa har han blivit bättre på att komma ur sängen. I hans morgonrutiner ingår att kolla mobilen, sätta i linserna och köra ett träningspass. Efter det börjans hans arbetsdag.

5) Richard Branson: ”Vaknar klockan 5”

Grundaren av Virgin Group (som bland annat har flygverksamhet) kliver upp i samma tid som morgonflighterna. Allt för att hinna med så mycket som möjligt. För att komma i rätt sinnesstämning tar han ett träningspass och umgås med familjen.

6) Warren Buffert: ”Frukost – på McDonalds”

Trots finansmannens välfyllda plånbok är det på McDonalds han äter sin frukost. Väl där uppdaterar han sig genom att läsa en hög med tidningar. Sedan klagomål från hans doktor måste 87-åringen numera även träna på morgonen ­– eller lägga om sin kost. Han valde det första.

7) Arianna Huffington: ”Sover alltid ut”

Grundaren av Huffington Post gillar att sova. Därför skippar hon allt vad väckarklockor heter och vaknar efter att ha sovit i 8 timmar. Därefter mediterar hon för att hitta rätt fokus innan hon cyklar till jobbet.

Läs också: 8 tips: Maxa din energi – hela dagen

Relaterade artiklar

Illustration med hjärna, grönsaker och klockor
Hälsa

Vässa din hjärna med rätt mat

Du kan få ut större kapacitet ur din hjärna genom att inte bara tänka på vad – utan kanske framför allt hur och när du äter. Lättsmält under dagen och varmt och proteinrikt till kvällen är några av råden.
Ge cheferna mer stöd, uppmanar Lilian Ekelin på andfrankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nu behöver chefen mer stöd – från sin chef

Svenska chefer har imponerat. Engagemang och välmående hos medarbetare har hållits uppe under pandemin. Men nu syns ett trendbrott. ”Cheferna behöver mer stöd”, säger hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.
Pappa med två sjuka barn
Hälsa

Rusta dig: vabb-vågen är här

Upplever du att extra många av dina medarbetare varit hemma med sjuka barn på sistone? Du är inte ensam. Corona-vabbandet är just nu rekordhögt efter sommaren.
Dusch med vattenstrålar
Hälsa

Därför kan du bli mer produktiv – av en kalldusch

Genom att sänka temperaturen i duschen kan du öka produktiviteten och bli mer alert, visar forskning.
Kristina Ullgren, projektledare på RFSL, som infört 30 minuters friskvård varje dag
Hälsa

De har infört 30 minuters friskvård per dag – under corona

Hur motiverar man sina medarbetare att röra på sig under distansarbete? Det funderar många chefer och ledare på just nu. RFSL är en av de organisationer som har agerat – och infört 30 minuters friskvård per dag under corona.
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en ny Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
Pensionen blir din framtida lön – så börja bry dig om den redan idag.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Så här säkrar du din framtida lön

Bli en vinnare genom att börja påverka din framtida lön – din pension – redan idag. "Det är ofta extra viktigt för chefer", säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia. Så här säkrar du framtidslönen du behöver.
Solnedgång och vattenfall och regnbåge
Hälsa

Öka din wow-faktor i livet – med förundran

Att blicka upp mot en gnistrande stjärnhimmel eller låta dig uppslukas av ett vackert musikstycke kan göra dig både friskare och gladare – och få dig att stressa mindre på jobbet. Det visar en ny bok om förundran.