sheryl

4 lärdomar från Sheryl Sandbergs nya bok

Två av 2000-talets mest inflytelserika ledarskapsförfattare – en bok. Nu har hyllade Facebook-chefen Sheryl Sandberg och kända psykologen Adam Grant gått samman för att skriva en bok om att leda i sorg.

Fem år har gått sedan Sheryl Sandberg skakade om ledarskapsvärlden med sin bok ”Lean in”. Facebooks operativa chef gav konkreta råd för hur kvinnor skulle våga ta mer plats i affärsvärlden och göra karriär – vilket också skapade en stor debatt om jämställdhet i näringslivet.

Hennes tips på hur man ska förhandla för att ta nästa steg i karriären gjorde att boken länge toppade försäljningslistorna inom ledarskapslitteratur. ”Lean in” gavs dessutom ut som Chefboken 2013 och är fortfarande en av de mest lästa böckerna i Chefbokens arkiv.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

24 april släppte Sheryl Sandberg ännu en bok, som redan rönt stor uppmärksamhet. Tillsammans med den populärkulturella psykologen Adam Grant, som väckte uppståndelse med boken ”Originals” (även den utgiven som Chefboken), har hon skrivit ”Option B: Facing Adversity Bulding Resilience and Finding Joy”.

Bokens huvudämne är ledarskap i sorg – något som grundar sig i att Sandberg förlorade sin make, David Goldberg, för två år sedan. Washington Post har läst boken och listar vad du som chef kan lära av boken.

Här är lärdomarna:

1) Stärka upp arbetsplatser
Ett av bokens syften är att skapa arbetsplatser som klarar av misslyckanden. Hur man förbereder sig, hanterar när det händer och senare går vidare.

2) Hjälpa medarbetare i kris
Hur hanterar man en medarbetare i kris eller dödsfall? Sheryl Sandberg skriver om ämnet ur ett självupplevt perspektiv.

3) Hantera en sorg som chef
Att vara med om ett dödsfall av en nära anhörig och sedan gå tillbaka till sin arbetsplats som chef – tio dagar senare. Sandberg beskriver att hon kunde börja gråta på möten och att hon tvingades visa sig sårbar inför medarbetarna.

4) Misstag som chefer gör
När medarbetare sörjer tar ledare ofta till två metoder: Antingen låtsas som ingenting eller avlastar kollegan helt. Boken ger tips på hur du som chef kan hitta en balans i dessa ytterligheter.

Relaterade artiklar

gnaell-2
Arbetsmiljö

Var fjärde svensk är less på gnäll

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
bird
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

avgang_akb
Konflikthantering

Psykologen: Kris och maktkamp när chefen avgår

Anna Kinberg Batra har avgått som partiledare för Moderaterna. Men vad händer när en organisation står utan ledare? Här är psykologens råd för att undvika kris och maktkamp.
sss
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter?

kritik-3
Konflikthantering

Så tar du emot kritik som chef

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden