Hjärna och ljuspunkter

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.

Vissa saker i livet är bortanför vår kontroll. Men ibland är det faktiskt vi själva som sätter krokben för oss. Vårt undermedvetna är fullproppat av regler, förbud och ”sanningar” som vi fått med oss sedan barnsben – ”skynda på, för det är ont om tid”, ”du måste alltid prestera på topp”, ”jobba hårt om du vill ta dig någonstans”, och så vidare.

För det mesta är vi omedvetna om denna inbäddade och dolda agenda, framhåller författaren och tankesätts-experten Debbie King i Fast Company. Men för att må bra och jobba klokare behöver vi ibland utvärdera och uppdatera reglerna i vårt undermedvetna.

Här är frågorna du oftare behöver ställa dig när du känner dig frustrerad, nedtyngd och matt.

1. Varför väljer jag att känna så här?
Frågan markerar att känslor är ett val och härrör sig från dina tankar, vilket skapar en öppning till förändring.

2. Hur vill jag känna?
Markerar medvetenhet om att du har ett val. Vill du verkligen vara frustrerad? Om du föredrar att vara lugn, klartänkt och fokuserad, försök se orsaken bakom dina negativa känslor och hur du kan säkerställa att de inte uppstår igen.

3. Vad skapar jag för mening av detta?
Hjälper dig att se dig själv som uttolkare av varje enskild situation. Att en av dina medarbetare säger upp sig skulle visserligen kunna betyda att du är en dålig ledare – men vad tjänar det till att tolka händelsen så?

4. Vad mer kan detta betyda?
Hjärnan är snabb med att föreställa sig värsta möjliga scenario för att du ska hinna förbereda dig för en eventuell kris. Men skräckscenariona visar sig ofta vara överdrivna eller fel. Försök föreställa dig en alternativ utveckling.

Person som ser glad ut efter lyckad jobbintervju

Läs också: Det bästa svaret på intervjufrågan ”Vilka är dina styrkor?”

5. Tänk om jag visste vad jag skulle göra?
En bra frågeställning när du är överhopad med jobb, osäker och bekymrad. Intala dig att det faktiskt finns en lösning, och beordra din hjärna att hitta den. Du är mer kapabel att lösa problem än vad du kanske först inser.

6. När annars brukar jag känna så här?
Hjärnan utvecklar mönster för tankesätt, känslor och ageranden som kan leda till låsningar av typen ”jag duger inte” eller ”som chef måste jag alltid ha rätt.” Försök identifiera i vilka situationer de negativa känslorna uppstår. Det gör det lättare att försöka bryta dem.

7. Vad skulle mitt bästa jag göra?
En påminnelse om att du har ett val över hur du ter dig för omgivningen. Ditt bästa jag skulle kanske agera med lugn, pondus och elegans – tänk om du faktiskt gjorde så?!

deepworkny

Läs också: Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Hjärnsmart ledarskap med Lena Skogholm
Distanskurs start 20 apr + 13 okt

Distanskurs: Hjärnsmart ledarskap

Förfina konsten att förstå människor och leda utifrån hjärnans egna förutsättningar! Bli säkrare i din chefsroll och ta ditt ledarskap till nya nivåer med hjälp av ny hjärnforskning och konkreta verktyg.

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.