6 värsta passiv-aggressiva mejlfraserna

Har du fått märkliga kommentarer i dina epostmeddelanden på sistone? Antalet passivt aggressiva mejl har ökat. Här är de värsta fraserna enligt en ny undersökning.

Arbetsmiljö
Publicerad

Helt klart har det skett en ökning av passivt aggressiva mejl. Det menar mer än hälften av de tusen deltagare som deltagit i en amerikansk undersökning som tidningen Fast Company skriver om.

Hela 83 procent säger att de fått dessa dolda pikar i sin epost på jobbet – och hela 42 procent uppger att de får den här typen av meddelande från sin chef.

Det absolut värsta som du kan skriva när det kommer till passiv aggressivitet är ”I mitt förra mejl”, vilket är ett inte så subtilt morrande sätt att säga ”Jag har redan mejlat dig om detta. Har du inte läst mitt mejl?”

Därefter kommer kommentarer som ”rätta mig om jag har fel”, ”som jag tidigare nämnde”, ”bara en vänlig påminnelse”, ”tänkte att jag skulle uppmärksamma dig på detta” och ”tack på förhand”.

Att kopiera in sin chef på ett mejl som bara gäller småsaker är också en passivt aggressiv åtgärd, vilket mer än hälften av deltagarna i undersökningen varit med om.

Distans- och hybridarbetet tros vara en bidragande orsak till den ökande aggressiviteten.

Nästan två tredjedelar uppger att medarbetare som är vänliga när de möts personligen har utvecklat en passivt aggressiv stil i sina epostmeddelanden.

”Även om många företag försöker få tillbaka sina medarbetare till kontoret kan det för de som hybridarbetar, eller är på andra platser i andra tidzoner, vara svårt att hitta tid till att prata om deadlines eller saker som skaver. Det resulterar i mer passivt aggressivt beteende över mejl, säger Sylvia Johnson, head of methodology på Preply, som initierat undersökningen.

För dig som chef gäller det att se upp för dessa beteenden som kan slå tillbaka på hela företaget, skriver Fast Company.

”Att vara självmedveten om sina egna tendenser till passiv aggressiv kommunikation är nyckeln till att förbättra situationen.”

Studien visar att en fjärdedel av deltagarna har slutat på sitt jobb på grund av deras kollegors passiva aggressivitet.

Och hela 66 procent uppger att denna form av indirekta otrevligheter ökar medarbetarnas oro så mycket att det försämrar deras prestation på jobbet.

Det negativa beteendet tenderar också att sprida sig. 31 procent av deltagarna uppger att de svarat passivt aggressivt tillbaka på de meddelanden som var passivt aggressiva.

Som chef kan du sätta stopp för de trista insinuanta kommentarer genom att ta tag i spänningar som finns mellan medarbetare, deras överordnade och andra inblandade.

Det är det bästa sättet att öka produktionen och försäkra dig om att alla är på god fot med varandra.

När du själv blir utsatt kan du se till att backa tillbaka, inte svara omedelbart utan ta några djupa andetag när ilskan bubblar upp och behovet att slå tillbaka uppstår.

När du väl lugnat ner dig kan du först skissa på ett svar, för att läsa det igen efter några minuter och redigera det ytterligare om det behövs.

Sylvia Johnson betonar vikten av att svara ärligt utan att backa undan från att gå till roten med problemet så att det inte uppstår ytterligare förvirring.

Du bör också stämma av tonen i dina egna mejl genom att identifiera varför du skickar ett meddelande.

”Att vara självmedveten om sina egna tendenser till passiv aggressiv kommunikation är nyckeln till att förbättra situationen”, säger Sylvia Johnson.

6 värsta passiv-aggressiva fraserna i mejl:

1. ”I mitt förra mejl”

2. ”Rätta mig om jag har fel”

3. ”Som jag tidigare nämnde”

4. ”Bara en vänlig påminnelse”

5. ”Tänkte att jag skulle uppmärksamma dig på detta”

6. ”Tack på förhand”

Enligt amerikansk undersökning med 1 000 deltagare, initierad av Sylvia Johnson, head of methodology på Preply.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden