morgon-2

6 saker chefer borde göra varje morgon

Att ha en chefsposition tar på krafterna. Därför behöver du få en bra start på dagen – både fysiskt och psykiskt. Här är 6 punkter för att hitta ny energi – innan klockan 8 på morgonen.

Det är magasinet Thrive Global som med hjälp av forskning och experter plockat fram en lista på 6 saker du som chef borde göra varje morgon. Resultatet ska enligt experterna ge en kickstart till en förändring av ditt liv (innan du ens hinner utbrista ett nyårslöfte om det).

Kortfattat går listan ut på att:

  • Komma upp ur sängen
  • Komma igång med dagen
  • Få i dig rätt typ av mat
  • Göra dig redo
  • Hämta inspiration
  • Få perspektiv
  • Få igång kroppen

Här är listan:

1) Sov minst 7 timmar

Sömnen är minst lika viktig som att äta och dricka bra. Men faktum är att 7 av 10 chefer vittnar om att de har sömnproblem och att dessa påverkar jobbet negativt. Fördelarna med att sova minst 7 timmar per natt är många. Bland annat påverkar sömnen stressnivån, ditt minne, kreativiteten och vilket fokus du sedan ha kan ha under dagen.

Ett sätt att sova bättre är att testa på KBT-behandling. Lär dig grundprinciperna på 2 minuter här!

2) Meditera

Kan kännas flummig om du inte testat det tidigare. Men det kan hjälpa dig att hitta fokus efter en natts sömn.

3) Gör ett kort (men intensivt) träningspass

Vad du gör spelar mindre roll – så länge du rör på dig. Grundtipset är att hitta en aktivitet som du tycker är rolig eftersom då är chansen större att du faktiskt kommer orka i längden. Enligt Global Thrival kan morgonträning minska förhindra ångest och stress.

Läs också: Experten: Så hanterar du sömnproblem

4) Få i dig 30 gram proteiner

Att få i sig 30 gram protein gör att du håller dig mätt längre, menar Donald Layman som är professor i nutrition vid Universitetet of Illonis. Du får även en balanserad blodsockernivå vilket minskar hungern. Det gör även att ditt sug efter vita kolhydrater som bröd minskar.

Exempel på proteinrika livsmedel är ägg och cottage chesese. Även nötter, grönsaker, bönnor och ärtor är rika på naturliga proteiner.

5) Lyssna på/läs något nytt

Gemensamt med framgångsrika människor är att de hela tiden lär sig nya saker. I stället för att konsumera ren underhållning på morgonen – försök ägna minst en kvart åt att läsa något informativt som samtidigt inspirerar dig. Det kan även vara att lyssna på en podd som berör din bransch för att känna att du är uppdaterad och är redo att ta nästa steg på jobbet.

6) Utvärdera dina mål

Enligt Global Thrival ska alla chefer skriva ner sina mål – både de långsiktiga och kortsiktiga. Ägna sedan några minuter varje morgon åt att begrunda dessa för att sätta din dag i perspektiv.

De långsiktiga målen kan lätt kännas ouppnåeliga. Låt de därför bli övergripliga mål medan de kortsiktiga är mer konkreta och något du kan påverka i praktiken varje dag.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

helgenjobben
Hälsa

5 tecken på att du inte kan släppa jobbet

Äntligen lite ledighet! Men frågan är hur ledig du egentligen är. Var tredje privatanställd har svårt att släppa jobbet – vilket påverkar deras sömn.
balans-3
Hälsa

9 säkra tecken på att du saknar balans i livet

Ont i kroppen? Stökigt skrivbord? Irriterad på Ica? Här är 9 tecken på att du tappat kontrollen över det berömda livspusslet.
hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

springhallbart
Hälsa

Spring smartare – 3 sätt att hålla rätt tempo

Senaste trenden inom löpning är att springa hållbart. Det innebär att du ska hålla rätt tempo för att inte göra slut på syret i kroppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden