morgon-2

6 saker chefer borde göra varje morgon

Att ha en chefsposition tar på krafterna. Därför behöver du få en bra start på dagen – både fysiskt och psykiskt. Här är 6 punkter för att hitta ny energi – innan klockan 8 på morgonen.

Det är magasinet Thrive Global som med hjälp av forskning och experter plockat fram en lista på 6 saker du som chef borde göra varje morgon. Resultatet ska enligt experterna ge en kickstart till en förändring av ditt liv (innan du ens hinner utbrista ett nyårslöfte om det).

Kortfattat går listan ut på att:

  • Komma upp ur sängen
  • Komma igång med dagen
  • Få i dig rätt typ av mat
  • Göra dig redo
  • Hämta inspiration
  • Få perspektiv
  • Få igång kroppen

Här är listan:

1) Sov minst 7 timmar

Sömnen är minst lika viktig som att äta och dricka bra. Men faktum är att 7 av 10 chefer vittnar om att de har sömnproblem och att dessa påverkar jobbet negativt. Fördelarna med att sova minst 7 timmar per natt är många. Bland annat påverkar sömnen stressnivån, ditt minne, kreativiteten och vilket fokus du sedan ha kan ha under dagen.

Ett sätt att sova bättre är att testa på KBT-behandling. Lär dig grundprinciperna på 2 minuter här!

2) Meditera

Kan kännas flummig om du inte testat det tidigare. Men det kan hjälpa dig att hitta fokus efter en natts sömn.

3) Gör ett kort (men intensivt) träningspass

Vad du gör spelar mindre roll – så länge du rör på dig. Grundtipset är att hitta en aktivitet som du tycker är rolig eftersom då är chansen större att du faktiskt kommer orka i längden. Enligt Global Thrival kan morgonträning minska förhindra ångest och stress.

Läs också: Experten: Så hanterar du sömnproblem

4) Få i dig 30 gram proteiner

Att få i sig 30 gram protein gör att du håller dig mätt längre, menar Donald Layman som är professor i nutrition vid Universitetet of Illonis. Du får även en balanserad blodsockernivå vilket minskar hungern. Det gör även att ditt sug efter vita kolhydrater som bröd minskar.

Exempel på proteinrika livsmedel är ägg och cottage chesese. Även nötter, grönsaker, bönnor och ärtor är rika på naturliga proteiner.

5) Lyssna på/läs något nytt

Gemensamt med framgångsrika människor är att de hela tiden lär sig nya saker. I stället för att konsumera ren underhållning på morgonen – försök ägna minst en kvart åt att läsa något informativt som samtidigt inspirerar dig. Det kan även vara att lyssna på en podd som berör din bransch för att känna att du är uppdaterad och är redo att ta nästa steg på jobbet.

6) Utvärdera dina mål

Enligt Global Thrival ska alla chefer skriva ner sina mål – både de långsiktiga och kortsiktiga. Ägna sedan några minuter varje morgon åt att begrunda dessa för att sätta din dag i perspektiv.

De långsiktiga målen kan lätt kännas ouppnåeliga. Låt de därför bli övergripliga mål medan de kortsiktiga är mer konkreta och något du kan påverka i praktiken varje dag.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

stress-12
Hälsa

Studie: Enda metoden som funkar mot utmattning

Det finns bara ett sätt att förebygga psykisk ohälsa när det kommer till utmattningssymptom. Och det går på tvärs mot det alla arbetsgivare gör idag.

Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

bnp
Beslutsfattande

Hon skrotar BNP-måttet i Nya Zeeland

Hon är världens yngsta kvinnliga premiärminister. Nu har Jacinda Ardern tagit beslutet om att Nya Zeeland inte bara ska mäta ekonomisk tillväxt utan även välmående.
sover-som-en-stock
Hälsa

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn. 
traningmimer
Hälsa

De anställda får mer ledigt – om de tränar

Mer semester – om du tränar. Med den moroten hoppades bostadsbolaget Mimer i Västerås minska stressen hos medarbetarna. Nu har hälsosatsningen utvärderats.
traningae1
Hälsa

3 tips: Så fixar chefen en bra träningskultur

Nytt år och nya möjligheter. Men hur gör du dina medarbetare mer aktiva? Chefs hälsoexpert Sofia Grenevall kommer med bästa råd kring jobbträning.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
hobbyer
Hälsa

6 skäl: Därför är toppchefer galna i sina hobbyer

Ovanligt många chefer har omfattande fritidsaktiviteter. Nu har forskarna gått till botten med varför de tar sig tid.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden