morgon-2

6 saker chefer borde göra varje morgon

Att ha en chefsposition tar på krafterna. Därför behöver du få en bra start på dagen – både fysiskt och psykiskt. Här är 6 punkter för att hitta ny energi – innan klockan 8 på morgonen.

Det är magasinet Thrive Global som med hjälp av forskning och experter plockat fram en lista på 6 saker du som chef borde göra varje morgon. Resultatet ska enligt experterna ge en kickstart till en förändring av ditt liv (innan du ens hinner utbrista ett nyårslöfte om det).

Kortfattat går listan ut på att:

  • Komma upp ur sängen
  • Komma igång med dagen
  • Få i dig rätt typ av mat
  • Göra dig redo
  • Hämta inspiration
  • Få perspektiv
  • Få igång kroppen

Här är listan:

1) Sov minst 7 timmar

Sömnen är minst lika viktig som att äta och dricka bra. Men faktum är att 7 av 10 chefer vittnar om att de har sömnproblem och att dessa påverkar jobbet negativt. Fördelarna med att sova minst 7 timmar per natt är många. Bland annat påverkar sömnen stressnivån, ditt minne, kreativiteten och vilket fokus du sedan ha kan ha under dagen.

Ett sätt att sova bättre är att testa på KBT-behandling. Lär dig grundprinciperna på 2 minuter här!

2) Meditera

Kan kännas flummig om du inte testat det tidigare. Men det kan hjälpa dig att hitta fokus efter en natts sömn.

3) Gör ett kort (men intensivt) träningspass

Vad du gör spelar mindre roll – så länge du rör på dig. Grundtipset är att hitta en aktivitet som du tycker är rolig eftersom då är chansen större att du faktiskt kommer orka i längden. Enligt Global Thrival kan morgonträning minska förhindra ångest och stress.

Läs också: Experten: Så hanterar du sömnproblem

4) Få i dig 30 gram proteiner

Att få i sig 30 gram protein gör att du håller dig mätt längre, menar Donald Layman som är professor i nutrition vid Universitetet of Illonis. Du får även en balanserad blodsockernivå vilket minskar hungern. Det gör även att ditt sug efter vita kolhydrater som bröd minskar.

Exempel på proteinrika livsmedel är ägg och cottage chesese. Även nötter, grönsaker, bönnor och ärtor är rika på naturliga proteiner.

5) Lyssna på/läs något nytt

Gemensamt med framgångsrika människor är att de hela tiden lär sig nya saker. I stället för att konsumera ren underhållning på morgonen – försök ägna minst en kvart åt att läsa något informativt som samtidigt inspirerar dig. Det kan även vara att lyssna på en podd som berör din bransch för att känna att du är uppdaterad och är redo att ta nästa steg på jobbet.

6) Utvärdera dina mål

Enligt Global Thrival ska alla chefer skriva ner sina mål – både de långsiktiga och kortsiktiga. Ägna sedan några minuter varje morgon åt att begrunda dessa för att sätta din dag i perspektiv.

De långsiktiga målen kan lätt kännas ouppnåeliga. Låt de därför bli övergripliga mål medan de kortsiktiga är mer konkreta och något du kan påverka i praktiken varje dag.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
klattra-2
Hälsa

3 starka skäl till att chefer ska klättra

Bergsklättring verkar vara den ultimata chefssporten. Du får stor utväxling av många ledaregenskaper – och vässar dem lite extra på väg upp mot toppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden