kalendera1

5 sätt att rensa upp din kalender: ”Välj bort möten”

Är din kalender fylld när veckan börjar? Då kan du behöva skaffa dig en bättre strategi för att lösgöra tid. Annars är risken att du bli dränerad på energi.

En titt i kalendern kan göra en matt. Om den är fylld redan i början av arbetsveckan vet du att det troligen inte finns tid för någon flexibilitet – vilket kan vara nödvändigt som chef.

Därför har Fast Company’s effektivitetsexpert satt ihop en lista med 5 stycken råd för hur du röjer i din kalender – och ser till att den inte fylls på snabbt igen.

musken-2

Läs också: Elon Musks 5 råd till personalen: ”Lämna dåliga möten”

1) Lär känna din dygnsrytm

När är du som mest effektiv – på morgonen eller kvällen? Vi människor är olika när det kommer till vilken tid på dygnet vi presterar som bäst. Genom att lära känna vad som passar bäst för dig kan du planera dagen utifrån det. Kanske kan du kliva upp tidigare på morgonen för att hinna svara på ett par mejl när du vaknat och i utbyte få mer tid på eftermiddagen till annat.

2) Gå inte på möten som inte uppfyller ett syfte

Möteskulturen i Sverige är stark. Kanske för stark till och med. Över hälften av alla chefer i Sverige tycker att de går på för många möten, visar Chefs undersökning. Än värre är att hamna i ett möte som du känner direkt att du inte har med att göra. Då är det dessvärre försent. Men det här går att komma runt genom tydliga rutiner på ditt jobb. Se till att varje mötesinbjudan innehåller:

  • Dagordning
  • Aktuella mötespunkter
  • Vilka beslut som ska tas

Då blir det lättare för personen som får inbjudan att avgöra om det är ett meningsfullt möte med ett tydligt syfte.

moten-2

Läs också: 7 chefer vittnar: Våra värsta möten

3) Dela din kalender

De flesta kalenderprogram (till exempel Microsoft Outlook) har en funktion som gör det möjligt att dela din kalender med dina medarbetare. Gör det! Det här gör att ni enklare kan synka era scheman och minska stress över att inte veta när någon är tillgänglig. Det skapar också en transparens i organisationen där alla har en övergripande bild av vad som händer under dagen.

4) Blocka upp tid i kalender

Har du några arbetsuppgifter du verkligen behöver tid och fokus för att bli klar med? Blocka upp tid i din kalender för detta. Det ger dig andrum att hinna ikapp samtidigt som du sänder en signal till medarbetarna om att du behöver fokustid.

5) Omge dig med rätt medarbetare

Om du har en känsla av att allt faller samman på jobbet när du inte är där litar du inte fullt ut på dina medarbetare. Tanken är ju att du ska kunna vara borta ett tag för att kunna lägga din tid där det behövs som mest. Att omge dig av medarbetare du kan lita på gör sitt jobb är extra viktigt om du har ett fullspäckat schema. Att kunna släppa kontrollen kommer frigöra tid.

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på avsnittet där Cissi Elwin, chefredaktör på Chef, besöker podden!

Kom till avsnittet!
kondo

Läs också: Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Relaterade artiklar

petra-4
Personlig effektivitet

Experten: Så klarar du av kortveckorna

Perioden mellan Valborg och midsommar utgör ett alldeles eget stressmoment. Chefs effektivitetsexpert Petra Brask ger sina bästa tips för hur du klarar helgdagsinfernot.

Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
lifehacks
Beslutsfattande

Psykologiska life-hacks som chefer kan dra nytta av

Psykologen och Chefboken-redaktören Björn Hedensjö har skrivit en bok om det han själv hade velat veta som chef. I Helikopterfaktorn beskriver han 76 verktyg från psykologin.
ai
Personlig effektivitet

Studie: AI frigör tid för chefer – kommer skapa bättre ledare

Är du rädd för att AI ska göra dig överflödig i framtiden? Enligt en ny studie behöver du inte oroa dig som chef. Faktum är att AI kan ge dig mer tid att utveckla dina ledaregenskaper.
kvin123
Personlig effektivitet

Undersökning slår fast: Kvinnor bättre än män på att hålla i möten

Vill du ha möten med förberedda deltagare som håller den bestämda tiden och är bra på att komma till avslut? Då är det bättre att ha möten med kvinnor, enligt en stor undersökning.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

flexibel
Arbetsmiljö

Så många tackar nej till oflexibla jobb

Nya siffror: 80 procent skulle tacka nej till ett jobb – som inte erbjöd flexibilitet