produktiv

5 kända myter om produktivitet – som måste krossas

Kliv alltid upp tidigt på morgonen och sätt mobilen på offline-läge när du ska fokusera. Eller? Här är några myter som är värda att krossa när det kommer till effektivitet.

Alla drömmer att hamna i sin fokusbubbla när det dags att koncentrera sig. Men det är svårt att hamna i ett läge där allt flyter på och du känner att du fulländat kan ägna dig åt dina arbetsuppgifter.

Det har därför bildats några sanningar om hur du är produktiv, men som kanske snarare är myter. Fast Company har med hjälp av fem experter kollat på dessa påståenden för att kolla om de verkligen stämmer.

Myt 1) Du MÅSTE vakna tidigt

Ett av de vanligaste råden för att få mer gjort är att ställa alarmklockan en timme tidigare än vanligt. Det skulle ge dig ett försprång resten av dagen. Men det tror inte Stuart Huarn, tidigare HR-chef hos Sony, på.

”Alla är inte morgonmänniskor utan ens dygnsrytm kan skilja sig rejält. Vissa är kanske mer produktiva på morgonen, men gäller verkligen inte alla. Det handlar om att du ska bena ut när på dygnet du är som mest produktiv, oavsett om det är på morgonen eller kvällen, och försöka fördela dina arbetstimmar efter det”, säger han och rekommenderar fler företag att införa flexibla arbetstider.

Myt 2) Gör inte rutinarbete under dina topptimmar

Vi har några timmar per dag när vi är som mest produktiva. Du har säkert hört att du inte ska göra rutinarbete (som att svara på jobbmejl) under den här perioden. Fast det är nästan omöjligt att leva upp till menar Sarah Vaynerman, vd på hälsoföretaget Work from Om.

Hon säger att det ändå är svårt att vara fullt koncentrerad flera timmar i rad. I stället rekommenderar hon att du ska dela in dina mest produktiva timmar i tidsblock med inlagda pauser. Ett förlag är att testa Pomodoro-metoden som Chef förklarar nedan.

distra

Läs också: 3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Myt 3) Bara du drabbas om du ”multitaskar” för mycket

Du har säkert hört om nackdelarna med multitasking (att göra flera saker samtidigt). Förutom att det är negativt för koncentrationen påverkar det även dina närmsta medarbetare. Genom att inte fokusera fullt ut på någon arbetsuppgift ökar risken för att misstag uppstår – vilket i sin tur andra kan få städa upp efter.

Myt 4) Produktiva medarbetare kan ta på sig mer arbete

Bara för att en medarbetare är effektiv betyder inte det att den borde få fler och mer utmanande projekt. Det menar affärscoachen Don Scott, som tror att det kan underminera medarbetarens insatser och i längden sänka arbetsmoralen.

Myt 5) Tekniken stoppar dig från att vara effektiv

Genom att stänga av notiserna på mobilen eller sätta den på flygläge kan du avskärma dig från resten av världen i ett försök att hitta ditt fokus. Men din dator eller mobil kan också bli ett verktyg för att du ska vara mer produktiv.

Här är en video som visar hur du enkelt ställer in påminnelser på din mobil:

petra-3

Läs också: 5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

Poddtips: Bli bättre på att nyttja din tid!

Vill du lära dig mer om tid och hur du blir mer effektiv? Lyssna på Tidspodden som drivs av Chefs expert Petra Brask och ledarskapsforskaren Lena Lid Falkman. De hjälper att tidsoptimera bättre och bli bättre på stresshantering.

Lyssna på första avsnittet här!

Relaterade artiklar

spara-2
Beslutsfattande

Undersökning: Det här krävs för att behålla duktiga chefer

Möjlighet till kompetensutveckling – det är ett av kraven som arbetsgivaren måste leva upp till om de ska behålla duktiga chefer, visar en Sifo-undersökning.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
pinken
Personlig effektivitet

Daniel Pink: "Gör pappersarbetet – efter lunch”

Genom att välja när på dagen du gör en aktivitet kan du höja såväl din prestation som ditt välbefinnande.
oprahh
Personlig effektivitet

Oprahs 3 frågor för ett perfekt möte

Möten som får en seg start repar sig sällan. Följ istället TV-personligheten Oprah Winfreys strategi för mer effektiva möten.
omgiven
Personlig effektivitet

”Många chefer behöver hjälp”

Efter en het debatt om hans tidigare böcker kommer Thomas Erikson med ännu en bok – nu med den provocerande titeln ”Omgiven av dåliga chefer”. Chef träffade den omtvistade författaren.
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.
framtid-4
Personlig effektivitet

5 punkter: Så här ser ett möte ut – i framtiden

Är du less på att åhörarna zoomar ut när du pratar? Inom några år kan det vara löst genom en helt ny teknik – som passar perfekt för möten.