5 faktorer som gör att du får jobbet

Har du också undrat vad som väger tyngst hos rekryterare när de ska ta beslut om vem som blir anställd? Det finns några faktorer som sticker ut.

Karriär
Publicerad
Fredrik Tengberg. Foto: Markus Järvinen

Hur ska du göra för att bli ihågkommen bland resten av kandidaterna till det där åtråvärda jobbet du är ute efter?

”Om flera kandidater har liknande kompetens kan motivation vara det som gör skillnaden i ett anställningsbeslut. Om du blir den som får jobbet kan alltså bero på hur väl du har lyckats kommunicera din motivation till arbetsgivaren”, säger Fredrik Tengberg, Country Manager på Jobbland.

Enligt Jobblands nationella rekryteringsundersökning med cirka 1 000 yrkesverksamma inom rekrytering, HR eller företagsledning, är det varken exakt rätt utbildning, ett prydligt CV eller åren av erfarenhet som gör att du får jobbet.

Här är 5 faktorer som rekryterare går igång på:

  1. Att du är motiverad. Rekryterare vill försäkra sig om att jobbet söks på grund av verklig motivation och inte bara för att det inte finns något annat jobb tillgängligt. Tips till kandidater: Motivation är ofta grunden till att du kommer att må bra på arbetsplatsen. Fejka inte din motivation. Försök istället att hitta ett jobb som där arbetet motiverar dig så mycket att din motivation syns och känns för andra. Vad i arbetslivet är det som gör dig nöjd och engagerad?
  2. Att du har potential för organisationens framtid. Rekryterare vill veta att du vill växa åt samma håll som organisationen. Tips till kandidater: Var ärlig med dig själv. Hur ser du på din närmaste framtid på jobbet, vill du utvecklas inom organisationen? Berätta vad du vill och fråga om det finns möjligheter.
  3. Vad du kan tillföra organisationens kultur. Rekryteraren vill veta om du kompletterar teamet och kulturen med andra perspektiv än de befintliga – som är fördelaktigt för organisationen. Tips till kandidater: Våga vara dig själv under rekryteringsprocessen. Om du inte passar in som den du är så var jobbet inte menat för dig i första hand.
  4. Hur väl du passar in i organisationens kultur. Rekryteraren vill se om du kommer passa in i arbetskulturen. Tips till kandidater: Lär känna arbetsgivarens värderingar innan rekryteringsprocessen och se till att du kan stå för dem. Om du inte gör det så kanske du inte ska söka jobbet.
  5. Du har särskild kompetens som behövs. Rekryteraren vill säkerställa att du har den kompetens som behövs för att utföra arbetet framgångsrikt. Tips till kandidater: Sök jobb där din kompetens behövs. Vilka specificerade krav står i platsannonsen, möter du dem? Förklara din kompetens tydligt i din ansökan, gärna med konkreta exempel. Tänk på det här både i din ansökan och under intervjun.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden