istock-511457928

3 knep: Så blir du gladare på jobbet

Att vara glad på jobbet är något många strävar efter. Men hur lyckas man? Här är tre knep för att hitta arbetsglädjen.

Att känna sig glad är inte bara trevligt, utan livsviktigt. När du tar ansvar för din egen glädje får du ett större socialt nätverk och smidigare samarbeten, något som gör dig friskare och till och med kan öka livslängden.

Du ökar också din möjlighet att lösa problem och oro och stress minskar.
”Glädje är en förmåga, inte en egenskap. Alltså kan det tränas”, säger Christina Stielli, som i sina föreläsningar vill sprida arbetsglädjen.

Här är  hennes tre bästa tips:

1) Le! Bara le
Det spelar ingen roll om du är glad först, du känner dig lätt gladare när du ler och andra runt omkring dig ler tillbaka.

2) Sluta gnälla
Det är som det är. Påverka eller acceptera det som är, men gnäll inte.

3) Var generös
Släpp fram någon i en kö, bjud någon på fika på jobbet eller var generös med din tid gentemot en kollega.

Läs också: Glada personer är mer produktiva

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
forstaelse
Arbetsmiljö

Undersökning: Ökad insikt om psykisk ohälsa

Allt fler förstår att psykisk ohälsa är ett skäl för sjukskrivning. En av de främsta orsakerna är att ämnet blivit mindre tabulagt, enligt en Novus-undersökning.
byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

respekt-2
Arbetsmiljö

Avgörande att chefen tar sextrakasserier på allvar

Som chef har du ansvar för att er arbetsmiljö är inkluderande och trygg. Nu visar en studie att en chefs inställning till sextrakasserier sprider sig till medarbetarna.

aaaaa-2
Arbetsmiljö

Här finns högst andel ”äldre” chefer – 10 i topp

Siffror avslöjar vilka län i Sverige som har högst andel chefer som är över 55 år. 
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
illus1
Arbetsmiljö

Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

Avskaffa kontoren! Framtidens medarbetare jobbar hemifrån, hävdas i en stor studie som påvisar kraftiga effektivitetsvinster med distansarbete.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden