istock-511457928

3 knep: Så blir du gladare på jobbet

Att vara glad på jobbet är något många strävar efter. Men hur lyckas man? Här är tre knep för att hitta arbetsglädjen.

Att känna sig glad är inte bara trevligt, utan livsviktigt. När du tar ansvar för din egen glädje får du ett större socialt nätverk och smidigare samarbeten, något som gör dig friskare och till och med kan öka livslängden.

Du ökar också din möjlighet att lösa problem och oro och stress minskar.
”Glädje är en förmåga, inte en egenskap. Alltså kan det tränas”, säger Christina Stielli, som i sina föreläsningar vill sprida arbetsglädjen.

Här är  hennes tre bästa tips:

1) Le! Bara le
Det spelar ingen roll om du är glad först, du känner dig lätt gladare när du ler och andra runt omkring dig ler tillbaka.

2) Sluta gnälla
Det är som det är. Påverka eller acceptera det som är, men gnäll inte.

3) Var generös
Släpp fram någon i en kö, bjud någon på fika på jobbet eller var generös med din tid gentemot en kollega.

Läs också: Glada personer är mer produktiva

Relaterade artiklar

Lugn kvinna till vänster, två datorer till höger
Arbetsmiljö

4-dagarsvecka ökade Microsofts produktivitet

Microsofts Japan-kontor gav personalen ledigt varje fredag under augusti med bibehållen lön. Resultatet? Lyckligare medarbetare, effektivare möten och högre produktivitet.
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

laptop
Arbetsmiljö

Chefen fick dold kopia – på alla anställdas mejl

Ett företag i Småland har hamnat i blåsväder sedan det upptäckts att vd:n fick en dold kopia varje gång en anställd tog emot ett mejl. En person på IT-avdelningen satte stopp för förfarandet.
emma2
Arbetsmiljö

Här är Emma – din framtida medarbetare

Röda ögon, kutig rygg, blek hy, stresseksem och svullna armar och ben. Så kan du eller dina medarbetare se ut om 20 år – beroende på er arbetsmiljö.

depp
Arbetsmiljö

Det avgör om chefen arbetar förebyggande mot psykisk ohälsa

Arbetsmiljölagen är glasklar: Förebyggande arbete mot psykisk ohälsa är en del av chefens ansvar. Så vad krävs för att chefen ska kunna ta det ansvaret?
nyttjobb-4
Arbetsmiljö

6 avgörande områden för en god arbetsmiljö

Arbetsmiljöveckan är i full gång och hashtaggen #arbetsmiljö trendar på Twitter. Frågan om arbetsmiljö rymmer livsviktiga områden som stress, arbetsbelastning och säkerhet. 
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
positivledare
Arbetsmiljö

Byt strategi – och bli en mer positiv ledare

Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.