istock-511457928

3 knep: Så blir du gladare på jobbet

Att vara glad på jobbet är något många strävar efter. Men hur lyckas man? Här är tre knep för att hitta arbetsglädjen.

Att känna sig glad är inte bara trevligt, utan livsviktigt. När du tar ansvar för din egen glädje får du ett större socialt nätverk och smidigare samarbeten, något som gör dig friskare och till och med kan öka livslängden.

Du ökar också din möjlighet att lösa problem och oro och stress minskar.
”Glädje är en förmåga, inte en egenskap. Alltså kan det tränas”, säger Christina Stielli, som i sina föreläsningar vill sprida arbetsglädjen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Här är  hennes tre bästa tips:

1) Le! Bara le
Det spelar ingen roll om du är glad först, du känner dig lätt gladare när du ler och andra runt omkring dig ler tillbaka.

2) Sluta gnälla
Det är som det är. Påverka eller acceptera det som är, men gnäll inte.

3) Var generös
Släpp fram någon i en kö, bjud någon på fika på jobbet eller var generös med din tid gentemot en kollega.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Arbetsmiljö

Stöttar de anställda privat – nu är de Europas bästa chefer

Först blev de bäst i Sverige. Nu har konsultföretaget Cygni även blivit utsedd till Europas bästa arbetsplats. Framgångsreceptet? Chefer som stöttar medarbetarna även i privatlivet. ”Vi ska ha chefer som har tid och engagemang att vara ett stöd”, säger vd:n Jon Persson.
Arbetsmiljö

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov.
Arbetsmiljö

Här får personalen en livsvårdstimme

Träning i all ära – men vad gör man när sjukskrivningarna kommer trots att alla medarbetare ägnar sig åt friskvård? På kommunikationsbyrån Panang i Falun införde vd:n Jonas Grenfeldt i stället en livsvårdstimme. ”Tanken är att få till den mentala guldkanten och få folk att må bättre”, säger han.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Trend: Tak för antal medarbetare – per chef

Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner.
Arbetsmiljö

Här är 4 heta trender chefer bör ha koll på

Talangrekrytering genom spel eller en snabbfotad organisation. Det är några av trenderna inom nordisk personalpolitik – som kan förändra arbetsmarknaden i framtiden.
Arbetsmiljö

Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Påhoppad i jobbets Facebook-grupp eller skickade mejl som ignoreras. Nu visar en ny studie att tio procent blivit utsatt för cybermobbning på jobbet. Den mest utsatta gruppen är kvinnliga chefer.
Arbetsmiljö

3 tips: Så hittar du innovativa talanger

”Bara” uppmuntran från chefen räcker inte för att öka innovationstakten. I stället är det medarbetarens förmåga att ta egna initiativ som avgör om det faktiskt blir någon innovation i slutändan, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Och det i sin tur bygger på en god relation med dina medarbetare.
Arbetsmiljö

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?"

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?
Arbetsmiljö

Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.
Arbetsmiljö

Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Vid en krissituation ska chefen vara ett stöd för medarbetarna. Men vad ska du egentligen göra som chef? Och vilka är de vanligaste misstagen?
Arbetsmiljö

Mall: Mötesbarometern – din väg till bättre möten

Mötesbarometern hanteras av den som är ansvarig för mötesmaterialet och delas ut till deltagarna att fylla i vid slutet av mötet. Diskutera resultatet vid nästa möte.
Arbetsmiljö

Chefernas 6 bästa råd: Så hanterar du rädslan

Dessa 6 råd återkom gång på gång när cheferna i Chefs undersökning tipsade om sina egna bästa sätt att hantera sina rädslor på jobbet.