10 saker du aldrig ska säga som nyanställd

Nyanställd och taggad på att få en flygande start? Bra! Men här är 10 saker du bör undvika att säga som ny för att inte stöta dig med dina kolleger.

Teamutveckling
Publicerad
FOTO: Unsplash (montage)

Att börja på ett nytt jobb kan ge en känsla av nystart – både i karriären och i livet. Därför kan motivationen vara på topp när du kliver in på din arbetsplats för första gången. Men för att positionera dig och vinna respekt är det farligt lätt att börja skryta om dina erfarenheter, ta ner arbetsplatsens metoder eller snabbt vilja riva upp gamla arbetssätt.

Nu har Forbes tittat närmare på frågan och listat 10 saker du bör undvika att säga som nyanställd.

Här är hela listan:

1) ”På mitt gamla jobb…”

Erfarenheter är bra. Att säga: ”Vi gjorde det på ett smartare sätt på mitt gamla jobb. Ska jag berätta hur?” kan däremot uppfattas som drygt och förminskande.

2) ”Jag ska göra många förändringar här!”

Försök istället att samla in åsikter från så många kolleger som möjligt. Det gör att du involverar dem i dina beslut utan att du kör över någon.

3) ”Jag behöver inte veta mer”.

Det är oproffsigt att avbryta en kollega när den beskriver ett projekt eller en policy.

4) Fjäska inte för högre chefer

Att vara trevlig och att fjäska två olika saker. Om dina nya kolleger tror att du försöker ta en genväg kommer ingen vilja jobba med dig.

5) ”Jag vet redan det där”

Företaget har anställt dig för att du har efterfrågad kompetens. Det betyder inte på att du sitter på alla svar. Din första tid på en ny arbetsplats handlar i stället om att lyssna, lyssna och lyssna. Sedan är du redo att bilda dig en uppfattning.

6) ”Oj, vad omodernt”

Att fälla kommentarer eller dra skämt om hur omodernt det är på din nya arbetsplats blir du lätt impopulär. Din roll kan vara att just modernisera och för att lyckas behöver du kollegerna tillit.

7) ”Har ni fortfarande det systemet?!”

Bonustips i samma ämne: Om dina kolleger vill ha en lektion i hur det ser det ut på andra företag kommer de be om det.

8) ”Vad vet DU om det här?”

Att fråga ut nya medarbetare om deras expertis i ett specifikt ämne kan kännas påträngande och ge dig ryktet av att vara en besserwisser.

9) ”Jag har varit i branschen ett år längre än dig!”

Om du hamnar i en diskussion – undvik att hamna i en tuppfäktning om vilken erfarenhet du har.

10) ”Det bestämde vi när jag anställdes”

När du anställdes satte du och företaget troligen upp målsättningar för dig. Men dessa kan vara mellan dig och en högre chef. Att vara diskret om det samtalet vinner alla på.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.