saga
FOTO: Unsplash (montage)

10 saker du aldrig ska säga som nyanställd

Nyanställd och taggad på att få en flygande start? Bra! Men här är 10 saker du bör undvika att säga som ny för att inte stöta dig med dina kolleger.

Att börja på ett nytt jobb kan ge en känsla av nystart – både i karriären och i livet. Därför kan motivationen vara på topp när du kliver in på din arbetsplats för första gången. Men för att positionera dig och vinna respekt är det farligt lätt att börja skryta om dina erfarenheter, ta ner arbetsplatsens metoder eller snabbt vilja riva upp gamla arbetssätt.

Nu har Forbes tittat närmare på frågan och listat 10 saker du bör undvika att säga som nyanställd.

Här är hela listan:

1) ”På mitt gamla jobb…”

Erfarenheter är bra. Att säga: ”Vi gjorde det på ett smartare sätt på mitt gamla jobb. Ska jag berätta hur?” kan däremot uppfattas som drygt och förminskande.

2) ”Jag ska göra många förändringar här!”

Försök istället att samla in åsikter från så många kolleger som möjligt. Det gör att du involverar dem i dina beslut utan att du kör över någon.

3) ”Jag behöver inte veta mer”.

Det är oproffsigt att avbryta en kollega när den beskriver ett projekt eller en policy.

4) Fjäska inte för högre chefer

Att vara trevlig och att fjäska två olika saker. Om dina nya kolleger tror att du försöker ta en genväg kommer ingen vilja jobba med dig.

5) ”Jag vet redan det där”

Företaget har anställt dig för att du har efterfrågad kompetens. Det betyder inte på att du sitter på alla svar. Din första tid på en ny arbetsplats handlar i stället om att lyssna, lyssna och lyssna. Sedan är du redo att bilda dig en uppfattning.

6) ”Oj, vad omodernt”

Att fälla kommentarer eller dra skämt om hur omodernt det är på din nya arbetsplats blir du lätt impopulär. Din roll kan vara att just modernisera och för att lyckas behöver du kollegerna tillit.

7) ”Har ni fortfarande det systemet?!”

Bonustips i samma ämne: Om dina kolleger vill ha en lektion i hur det ser det ut på andra företag kommer de be om det.

8) ”Vad vet DU om det här?”

Att fråga ut nya medarbetare om deras expertis i ett specifikt ämne kan kännas påträngande och ge dig ryktet av att vara en besserwisser.

9) ”Jag har varit i branschen ett år längre än dig!”

Om du hamnar i en diskussion – undvik att hamna i en tuppfäktning om vilken erfarenhet du har.

10) ”Det bestämde vi när jag anställdes”

När du anställdes satte du och företaget troligen upp målsättningar för dig. Men dessa kan vara mellan dig och en högre chef. Att vara diskret om det samtalet vinner alla på.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

tranarbyte
Teamutveckling

5 saker du kan lära dig av tränarbytet i Arsenal

Han satt på posten – i 22 år. Men nu är eran i den engelska fotbollsklubben Arsenal slut för fransmannen Arsene Wenger. Det här kan du lära av ledarskiftet.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

musken-2
Personlig effektivitet

Elon Musks 5 råd till personalen: ”Lämna dåliga möten”

Hans elbilföretag har haft svårt att nå upp till sina produktionsmål. Därför går Elon Musk ut med en uppmaning till sina medarbetare för att alla ska bli mer effektiva.
seann
Teamutveckling

Chef förklarar "Growth Hacking" – på 3 minuter!

Chef har fått en exklusiv intervju med Sean Ellis – personen som myntade den populära termen ”Growth Hacking”. Här är hans bästa tips för snabb tillväxt.
mystery
Kommunikation

Heta trenden: Så lyckas du med din ”Mystery Lunch”

På techföretaget Tobii har ”Mystery Lunch” blivit en metod för spännande möten, nya konstellationer och bättre sammanhållning mellan medarbetarna.
Janet Eriksson och Gabriel Tybäck hos Ledarnas arbetslöshetskassa. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarnas arbetslöshetskassa

Unga chefer tar en onödig risk

Framgångsrika och strategiska. Men inte alltid koll på de egna riskerna.
Många unga chefer väljer bort eller missar arbetslivets kanske viktigaste försäkring – medlemskapet i en a-kassa.

jobbs
Personlig effektivitet

Steve Jobs hemliga 3 mötesknep

Vi har för många och för långa möten. Det anser en stor andel av Sveriges chefer, visar en undersökning. Med tre metoder lyckades Steve Jobs få till mer produktiva möten.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden