saga
FOTO: Unsplash (montage)

10 saker du aldrig ska säga som nyanställd

Nyanställd och taggad på att få en flygande start? Bra! Men här är 10 saker du bör undvika att säga som ny för att inte stöta dig med dina kolleger.

Att börja på ett nytt jobb kan ge en känsla av nystart – både i karriären och i livet. Därför kan motivationen vara på topp när du kliver in på din arbetsplats för första gången. Men för att positionera dig och vinna respekt är det farligt lätt att börja skryta om dina erfarenheter, ta ner arbetsplatsens metoder eller snabbt vilja riva upp gamla arbetssätt.

Nu har Forbes tittat närmare på frågan och listat 10 saker du bör undvika att säga som nyanställd.

Här är hela listan:

1) ”På mitt gamla jobb…”

Erfarenheter är bra. Att säga: ”Vi gjorde det på ett smartare sätt på mitt gamla jobb. Ska jag berätta hur?” kan däremot uppfattas som drygt och förminskande.

2) ”Jag ska göra många förändringar här!”

Försök istället att samla in åsikter från så många kolleger som möjligt. Det gör att du involverar dem i dina beslut utan att du kör över någon.

3) ”Jag behöver inte veta mer”.

Det är oproffsigt att avbryta en kollega när den beskriver ett projekt eller en policy.

4) Fjäska inte för högre chefer

Att vara trevlig och att fjäska två olika saker. Om dina nya kolleger tror att du försöker ta en genväg kommer ingen vilja jobba med dig.

5) ”Jag vet redan det där”

Företaget har anställt dig för att du har efterfrågad kompetens. Det betyder inte på att du sitter på alla svar. Din första tid på en ny arbetsplats handlar i stället om att lyssna, lyssna och lyssna. Sedan är du redo att bilda dig en uppfattning.

Läs också: 7 tips för att säga emot chefen på rätt sätt

6) ”Oj, vad omodernt”

Att fälla kommentarer eller dra skämt om hur omodernt det är på din nya arbetsplats blir du lätt impopulär. Din roll kan vara att just modernisera och för att lyckas behöver du kollegerna tillit.

7) ”Har ni fortfarande det systemet?!”

Bonustips i samma ämne: Om dina kolleger vill ha en lektion i hur det ser det ut på andra företag kommer de be om det.

8) ”Vad vet DU om det här?”

Att fråga ut nya medarbetare om deras expertis i ett specifikt ämne kan kännas påträngande och ge dig ryktet av att vara en besserwisser.

9) ”Jag har varit i branschen ett år längre än dig!”

Om du hamnar i en diskussion – undvik att hamna i en tuppfäktning om vilken erfarenhet du har.

10) ”Det bestämde vi när jag anställdes”

När du anställdes satte du och företaget troligen upp målsättningar för dig. Men dessa kan vara mellan dig och en högre chef. Att vara diskret om det samtalet vinner alla på.

Läs också: 16 uttryck som får dig att verka proffsig

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

forgifta
Arbetsmiljö

5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

Det är låg stämning bland medarbetarna – utan att du som chef förstår varför. Då kan du behöva kolla upp om det finns faktorer i er jobbkultur som förgiftar miljön.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.
jojograf
Teamutveckling

Här är höstens 5 hetaste kickoff-trender

Högkonjunkturen gör att många företag nyanställer. Därför är det extra viktigt för dig som chef att få ihop ditt nya arbetslag inför höstens utmaningar. Här är 5 kickoff-aktiviteter – som är extra trendiga.
sverige-2
Arbetsmiljö

5 argument till chefen för att få kolla på Sveriges åttondel

12 års lång väntan är över. Äntligen är Sverige kvalificerat till en åttondelsfinal i VM. Men matchen spelas klockan 16 på tisdag – vilket kan ställa till det för många.
framtid-4
Personlig effektivitet

5 punkter: Så här ser ett möte ut – i framtiden

Är du less på att åhörarna zoomar ut när du pratar? Inom några år kan det vara löst genom en helt ny teknik – som passar perfekt för möten.
aw-2
Hållbarhet

Här går medarbetarna på tyst AW

Ingen alkohol, mobiluppkoppling eller klockor. I stället är det tystnad och avkoppling som gäller när konceptet ”off the work” kommer till Stockholm för andra gången.
stolta
Teamutveckling

Forskare: "Stolta medarbetare skapar goda resultat"

Stolta medarbetare är en tillgång som skapar goda resultat. Forskaren Caroline Stenbacka Nordström och entreprenören Elin Alsiok beskriver hur stolthet kan utvecklas.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden