Hur många är med och fattar beslut om din anställning? Och hur beter de sig mot varandra? Foto: Adobe Stock
Hur många är med och fattar beslut om din anställning? Och hur beter de sig mot varandra? Foto: Adobe Stock

Så läser du av kulturen på intervjun

Det kan hända att man förhastar sig vid ett lockande jobberbjudande – i alla fall om man är tillräckligt motiverad att lämna sitt gamla jobb. Men nog vill du hamna på en arbetsplats som känns rätt för dig? 

Tänkte väl det. Affärsmagasinet Forbes listar fem iakttaganden du kan göra redan under anställningsintervjun som faktiskt kan säga en hel del om en arbetsplats – och Chef bidrar med ett bonustips.

Alltför rigorös intervjuprocess: Känns det som att du träffat hälften av företagets anställda redan under intervjuerna? Det kan – men måste inte – vara ett dåligt tecken. Men du bör fundera över om du verkligen vill jobba på ett ställe där så många personer är inblandade i ett beslut – och där processer som att anställa kan bli långdragna.

Alltför slapp intervjuprocess: Dyker de som du blivit lovad att få träffa inte upp? Verkar den som intervjuar dig inte bry sig? Hm – här verkar det som att din tid inte är värd mycket i företagets ögon. Är du bekväm med en mindre organiserad arbetsplats är det förstås inget problem. Eller?

Läs också: I år rekryterar vi med vr

Subtila nålstick rekryterarna emellan: Om intervjuprocessen består av flera led, lyssna av hur de som frågar ut dig refererar till varandra och i vilken kontext. Ifrågasätts någon av de icke närvarandes kompetens, kanske på – ett förment – vänligt sätt? ”Jaha, Eva har redan ställt den frågan till dig? Ja, det borde jag ju förstått, haha.” Läs av kroppsspråk och tonlägen.

Spionera: Lyssna på konversationer medarbetare emellan om du blir runtvisad i lokalerna. Småprat eller strikt jobbsnack? Verkar folk stressade? Skrattas det i mötesrummet? Kommer någon in sent eller går tidigt och hur bemöts det av de andra?

Testa kommunikationsförmågan: Om du gått vidare i urvalet och fått höra att företaget överväger att anställa dig – hur lätt är din kontakt att nå? Får du svar på dina mejl och undringar? Ringer hen tillbaka? Om ingen har tid för dig nu, kommer de ha det sedan tror du?

Bonustips från Chef: Innan intervjun – fundera över vad det var som lockade dig att söka jobbet. Hur fick du tips om det, var det genom en jobbannons? Hur var den i så fall utformad? Genom en personlig kontakt – vem och i vilka ordalag talade ni om jobbet? Leta efter den känslan hos dem du möter under intervjun, eller ännu bättre: formulera en kontrollfråga att ta upp för att få din föreställning av arbetsplatsen bekräftad eller motbevisad.

Läs också: Så ska franska anställda ”tvingas” koppla bort jobbet

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.