Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället.
Som ledare har du stor påverkan på kulturen på din arbetsplats. Jeremy Pollack är antropolog och konsult i konfliktlösning i Silicon Valley, och beskriver i en artikel i Fast Company fem vanliga sätt han tycker att ledare orsakar konflikter på arbetsplatsen – utan att mena det:
Du är inte tillräckligt transparent
Dina medarbetare vill känna att de har koll på vad som händer i verksamheten. Om förändringar eller nyheter plötsligt kommer till dem uppifrån utan förvarning kan det orsaka frustration och oro hos de medarbetare som berörs.
Gör i stället: Se till att vara transparent med vad som händer i organisationen. Skicka till exempel ett veckobrev, ha en presentation en gång i kvartalet och använd digitala verktyg för kontinuerlig kontakt mellan dessa.
2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga Om du gör stora förändringar utan att be om feedback eller respons från medarbetarna kan de lätt känna sig maktlösa, vilket kan skapa konflikt, menar Pollack.
Gör i stället: Se till att ha en process för hur dina medarbetare kan lämna synpunkter. Visa också att du lyssnar på den input och feedback du får, och svara på förslag som kommer in. När du ska göra förändringar i organisationen – se till att prata med berörda parter innan. Det får medarbetarna att känna sig betydelsefulla och delaktiga i det som sker.
3. Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning Har du inte en plan för beröm och uppskattning är det lätt att glömma bort att göra det. Om dina medarbetare inte känner sig uppmärksammade eller sedda kan det resultera i att de inte känner lika mycket entusiasm för arbetet.
Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kontinuerligt kan ge beröm och erkännande till sina medarbetare. Det kan räcka med några ord, ett mejl till hela avdelningen om att någon gjort något bra eller ett uttalande på veckomötet. Kom ihåg att det inte bara behöva gälla ekonomiska framgångar, och lägg på minnet vilka du lyfter fram. Medarbetare som gör saker ”behind the scenes” eller har en assisterande funktion är fortfarande en viktig del av verksamheten. Se till att även de får erkännande.
4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende Medarbetare som inte känner att du litar på dem känner sig lätt styrda och undervärderade. De kommer att fundera på varför du anställde dem om du ändå inte låter dem jobba självständigt, menar Pollack.
Gör i stället: Som chef och ledare måste du lita på dina medarbetare. Om de inte gör det arbete du förväntar dig; prata med dem för att ta reda på varför de inte når uppnådda resultat. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba för att nå dit. Om du märker att en särskild medarbetare ändå inte är rätt för en viss roll är det ditt ansvar att göra en förändring.
5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga Om du behandlar dina medarbetare som barn – det vill säga kontrollerar vad de gör, när de jobbar, hur långa raster de har och exakt hur mycket tid de spenderar på jobbet – kommer de slå bakut.
Gör i stället: Låt i stället dina medarbetare vara flexibla i hur, när och var de jobbar. Självklart kräver vissa uppgifter att någon befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt, men andra uppgifter gör det inte. Att sätta upp mål och resultat personen ska nå och låta den göra det var den vill, menar Pollack gör att medarbetarna har kontroll över sitt eget arbete, och därmed kan prestera bättre.
Webbinarium 9 feb & 4 maj
Bli av med stress inför jobbiga samtal
Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel. Få verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.
Många organisationer kommer att behöva göra drastiska förändringar framöver. I detta program får du verktygen att driva den anpassning som blir avgörande för företagens överlevnad i krisens spår.
Läs sammanfattningen! Chefs redaktörer har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Passa på! Just nu får du 6 månader för halva priset.
Med Chefboken är det enkelt, vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Julerbjudande! Halva priset på 6 månader med Chefboken.
Led ditt team mot ett större värdeskapande! David Ståhlberg, en av Sveriges ledande digitala rådgivare hjälper dig utveckla ditt strategiska tänkande och skapa värde genom digitalisering.
Hur stärker du din konkurrenskraft som chef eller ledare? På Chefakademin finns det flera digitala kurser som hjälper dig upskilla ditt ledarskap. Ta en smart paus på hemmakontoret och lär dig något nytt.
I nya avsnittet av podden Chef Dilemma sätts Micael Bydéns ledarskap på prov när Chefs chefredaktör Cissi Elwin ställer honom inför en rad tänkta dilemman.
Ledarskapsstudierna på universitetet ger extra energi och visar vägen – precis när det behövs som mest.
"Lektionerna är ett tillfälle att lyfta blicken och tänka framtid", konstaterar Pernilla Medson, svensk vd på det digitala hälsobolaget ResMed.
Ta tag i tveksamheter. Omedelbart. I veckans dilemma ger Svenska Spels vd och koncernchef Patrik Hofbauer råd till en projektledare som upptäcker att en chef slirar med etiken.
Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare.
”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakris. Här ger han svar på dem.
Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.
När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.
Kunskap är en färskvara, men vem är det egentligen som ansvarar för att den inhämtas – företaget eller den anställde? Siri Wikander, expert inom personalutveckling, ger sin syn på saken.
Väntar ett nytt "det nya normala" när det efterlängtade vaccinet rullats ut? Här är punkterna att hålla i minnet för dig som ska leda förändring under året.
Under pandemin har korttidspermitteringar och ökat hemarbete frigjort tid för många svenskar, tid som kunde ha utnyttjats till kompetensutveckling. Men lärandet ligger i stort sett stilla – trots stora behov.
Bristande arbetsglädje kan sänka livskvaliteten, och för chefer i högre positioner kan jobbet i ett sådant läge kännas som en återvändsgränd. Så här kan du ta dig ur karriärfällan.
Visst är det härligt när alla är överens. Men du som gått över helt till digitala möten märker kanske att ja-sägandet ökat? Såhär kan du göra för att istället främja fritt och kreativt tänkande.
Det livslånga lärandet har på senare år lyfts fram som en karriärnödvändighet. World Economic Forum går nu steget längre, och utropar en akut global kunskapskris. Och organisationen pekar ut en viss färdighet som viktigare än alla andra att tillägna sig.
Videomötena avlöser varandra som aldrig förr under covid-19. Och även om det är praktiskt att kunna ses utan att träffas kan videosamtalen upplevas som mer utmattande än vanliga möten. Detta kan du göra för att minimera Zoom-tröttheten.
Vi har lång erfarenhet av företagsanpassade utbildningar i klassrum, online och i blended learning-form. Välj det upplägg som passar din organisation bäst.
Många organisationer kommer att behöva göra drastiska förändringar framöver. I detta program får du verktygen att driva den anpassning som blir avgörande för företagens överlevnad i krisens spår.
Läs sammanfattningen! Chefs redaktörer har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Passa på! Just nu får du 6 månader för halva priset.
Med Chefboken är det enkelt, vi har sammanfattat det viktigaste du behöver veta till 30 minuters läsning eller lyssning. Julerbjudande! Halva priset på 6 månader med Chefboken.
Led ditt team mot ett större värdeskapande! David Ståhlberg, en av Sveriges ledande digitala rådgivare hjälper dig utveckla ditt strategiska tänkande och skapa värde genom digitalisering.
Hur stärker du din konkurrenskraft som chef eller ledare? På Chefakademin finns det flera digitala kurser som hjälper dig upskilla ditt ledarskap. Ta en smart paus på hemmakontoret och lär dig något nytt.
Artikeln du vill läsa är låst. Du behöver logga in på chef.se för att fortsätta läsa. Det är enkelt och kostnadsfritt, allt som behövs är din mailadress.
Digitalt innehåll
Du får obegränsad tillgång till allt kostnadsfritt innehåll på chef.se
Digitalt innehåll
Du får obegränsad tillgång till allt kostnadsfritt innehåll på chef.se