Två bruna getter stångas.

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället. 

Som ledare har du stor påverkan på kulturen på din arbetsplats. Jeremy Pollack är antropolog och konsult i konfliktlösning i Silicon Valley, och beskriver i en artikel i Fast Company fem vanliga sätt han tycker att ledare orsakar konflikter på arbetsplatsen – utan att mena det:

  1. Du är inte tillräckligt transparent

Dina medarbetare vill känna att de har koll på vad som händer i verksamheten. Om förändringar eller nyheter plötsligt kommer till dem uppifrån utan förvarning kan det orsaka frustration och oro hos de medarbetare som berörs.

Gör i stället: Se till att vara transparent med vad som händer i organisationen. Skicka till exempel ett veckobrev, ha en presentation en gång i kvartalet och använd digitala verktyg för kontinuerlig kontakt mellan dessa.

Två kollegor som tittar argt på varandra

Läs också: Sex vanliga konflikter – och hur du löser dem

2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga
Om du gör stora förändringar utan att be om feedback eller respons från medarbetarna kan de lätt känna sig maktlösa, vilket kan skapa konflikt, menar Pollack.

Gör i stället: Se till att ha en process för hur dina medarbetare kan lämna synpunkter. Visa också att du lyssnar på den input och feedback du får, och svara på förslag som kommer in. När du ska göra förändringar i organisationen – se till att prata med berörda parter innan. Det får medarbetarna att känna sig betydelsefulla och delaktiga i det som sker.

3.  Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning
Har du inte en plan för beröm och uppskattning är det lätt att glömma bort att göra det. Om dina medarbetare inte känner sig uppmärksammade eller sedda kan det resultera i att de inte känner lika mycket entusiasm för arbetet.

Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kontinuerligt kan ge beröm och erkännande till sina medarbetare. Det kan räcka med några ord, ett mejl till hela avdelningen om att någon gjort något bra eller ett uttalande på veckomötet. Kom ihåg att det inte bara behöva gälla ekonomiska framgångar, och lägg på minnet vilka du lyfter fram. Medarbetare som gör saker ”behind the scenes” eller har en assisterande funktion är fortfarande en viktig del av verksamheten. Se till att även de får erkännande.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende
Medarbetare som inte känner att du litar på dem känner sig lätt styrda och undervärderade. De kommer att fundera på varför du anställde dem om du ändå inte låter dem jobba självständigt, menar Pollack.

Gör i stället: Som chef och ledare måste du lita på dina medarbetare. Om de inte gör det arbete du förväntar dig; prata med dem för att ta reda på varför de inte når uppnådda resultat. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba för att nå dit. Om du märker att en särskild medarbetare ändå inte är rätt för en viss roll är det ditt ansvar att göra en förändring.

5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga
Om du behandlar dina medarbetare som barn – det vill säga kontrollerar vad de gör, när de jobbar, hur långa raster de har och exakt hur mycket tid de spenderar på jobbet – kommer de slå bakut.

Gör i stället: Låt i stället dina medarbetare vara flexibla i hur, när och var de jobbar. Självklart kräver vissa uppgifter att någon befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt, men andra uppgifter gör det inte. Att sätta upp mål och resultat personen ska nå och låta den göra det var den vill, menar Pollack gör att medarbetarna har kontroll över sitt eget arbete, och därmed kan prestera bättre.

orkester_1800
Utbildning

Utveckling av grupp och ledare

Denna klassiska utbildning ger dig djupgående insikter om dig själv och en konkret upplevelse av gruppdynamik och hur en grupp utvecklas med tiden. Alla borde gå den!

Relaterade artiklar

linkedingrafik_intervjuperson1
Konflikthantering

Chefs följare: 80 procent har skämts för sin arbetsgivare

Du har din moral. Arbetsplatsen har sin moral. I en drömvärld går dessa ihop och du kan helt ställa dig bakom din chef och arbetsgivares värdegrund samt agerande. Men vad händer när de går i klinch? Extra tufft kan det bli för mellanchefer som kläms mellan sin egen moral och ledningens agerande. ”Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara ett fel man själv inte gjort”, säger karriärcoachen Charlotte Hågård.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
ryssland-webb
Konflikthantering

Världsledarnas reaktioner på attacken

Kriget i Europa är ett faktum. Ryssland invaderar Ukraina och det råder osäkerhet i världspolitiken om vad som händer framåt. Reaktionerna från världens tyngsta och mäktigaste ledare är starka och känsloladdade. Läs här hur några av dem uttrycker sig!

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.