Två bruna getter stångas.

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag – och vad du kan göra i stället. 

Som ledare har du stor påverkan på kulturen på din arbetsplats. Jeremy Pollack är antropolog och konsult i konfliktlösning i Silicon Valley, och beskriver i en artikel i Fast Company fem vanliga sätt han tycker att ledare orsakar konflikter på arbetsplatsen – utan att mena det:

  1. Du är inte tillräckligt transparent

Dina medarbetare vill känna att de har koll på vad som händer i verksamheten. Om förändringar eller nyheter plötsligt kommer till dem uppifrån utan förvarning kan det orsaka frustration och oro hos de medarbetare som berörs.

Gör i stället: Se till att vara transparent med vad som händer i organisationen. Skicka till exempel ett veckobrev, ha en presentation en gång i kvartalet och använd digitala verktyg för kontinuerlig kontakt mellan dessa.

Två kollegor som tittar argt på varandra

Läs också: Sex vanliga konflikter – och hur du löser dem

2. Du låter inte medarbetarna vara delaktiga
Om du gör stora förändringar utan att be om feedback eller respons från medarbetarna kan de lätt känna sig maktlösa, vilket kan skapa konflikt, menar Pollack.

Gör i stället: Se till att ha en process för hur dina medarbetare kan lämna synpunkter. Visa också att du lyssnar på den input och feedback du får, och svara på förslag som kommer in. När du ska göra förändringar i organisationen – se till att prata med berörda parter innan. Det får medarbetarna att känna sig betydelsefulla och delaktiga i det som sker.

3.  Du visar inte tillräckligt mycket uppskattning
Har du inte en plan för beröm och uppskattning är det lätt att glömma bort att göra det. Om dina medarbetare inte känner sig uppmärksammade eller sedda kan det resultera i att de inte känner lika mycket entusiasm för arbetet.

Gör i stället: Skapa rutiner inom företaget där ledare kontinuerligt kan ge beröm och erkännande till sina medarbetare. Det kan räcka med några ord, ett mejl till hela avdelningen om att någon gjort något bra eller ett uttalande på veckomötet. Kom ihåg att det inte bara behöva gälla ekonomiska framgångar, och lägg på minnet vilka du lyfter fram. Medarbetare som gör saker ”behind the scenes” eller har en assisterande funktion är fortfarande en viktig del av verksamheten. Se till att även de får erkännande.

harksare

Läs också: 10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

4. Medarbetarna känner inte ditt förtroende
Medarbetare som inte känner att du litar på dem känner sig lätt styrda och undervärderade. De kommer att fundera på varför du anställde dem om du ändå inte låter dem jobba självständigt, menar Pollack.

Gör i stället: Som chef och ledare måste du lita på dina medarbetare. Om de inte gör det arbete du förväntar dig; prata med dem för att ta reda på varför de inte når uppnådda resultat. Diskutera tillsammans hur ni ska jobba för att nå dit. Om du märker att en särskild medarbetare ändå inte är rätt för en viss roll är det ditt ansvar att göra en förändring.

5. Du låter inte medarbetarna vara självständiga
Om du behandlar dina medarbetare som barn – det vill säga kontrollerar vad de gör, när de jobbar, hur långa raster de har och exakt hur mycket tid de spenderar på jobbet – kommer de slå bakut.

Gör i stället: Låt i stället dina medarbetare vara flexibla i hur, när och var de jobbar. Självklart kräver vissa uppgifter att någon befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt, men andra uppgifter gör det inte. Att sätta upp mål och resultat personen ska nå och låta den göra det var den vill, menar Pollack gör att medarbetarna har kontroll över sitt eget arbete, och därmed kan prestera bättre.

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 9 feb & 4 maj

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.

 

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.
Konflikthantering

Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt"

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
chefdilemmacissielwinmicaelbyden
Konflikthantering

Nytt poddavsnitt: Cissi möter Årets Chef

I nya avsnittet av podden Chef Dilemma sätts Micael Bydéns ledarskap på prov när Chefs chefredaktör Cissi Elwin ställer honom inför en rad tänkta dilemman.

Porträtt av Patrik Hofbauer, bild med en kvinna som tittar misstänksamt på en annan kvinna.
Konflikthantering

Chef Dilemma: Jag tror min chef försöker mygla – vad gör jag?

Ta tag i tveksamheter. Omedelbart. I veckans dilemma ger Svenska Spels vd och koncernchef Patrik Hofbauer råd till en projektledare som upptäcker att en chef slirar med etiken.
Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.