trello
Michael Pryor, vd för Trello.

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Vad är nästa trend kring digitala verktyg på jobbet?

”Sättet folk använder de här verktygen på håller på att förändras – från uppifrån och ner till nerifrån och upp. Man börjar alltså använda dem på teamnivå först. Det beror på två saker – att många av dem är gratis enligt freemium-modellen, men också sättet man utvecklar mjukvaran på. De riktar sig inte till företag först och främst, utan till individer – de har ett personligare tilltal och ger en annan känsla än något från Microsoft.”

”Dessutom håller vårt arbetssätt på att förändras. Distansarbete blir allt vanligare, liksom att folk inte sitter still vid samma skrivbord och alltid jobbar med samma personer.”

Läs också: 8 trender som blir avgörande för din karriär nästa år

”Med ett verktyg som Trello kan jag uppdatera även dem som inte är närvarande, och vi ser samma saker. Och med Slack har jag också mer kontroll över min egen arbetssituation, jag kan till exempel bestämma hur nåbar jag vill vara.”

Vad är Trello? Ett planeringssystem för projektarbeten – kan liknas vid en digital kanbanboard med postit-lappar som flyttas mellan kolumner.

Hur påverkar det här oss i arbetslivet?

”Just nu är vi inne i ett slags anpassningsfas. Det innebär bland annat att vi måste lära oss att inte låta verktygen ta över, men också att det inte finns en klar linje mellan arbete och fritid. Man måste
ta mer ansvar själv.”

Läs också: Cissi Elwins krönika: Min gamla osäkerhet dök upp igen

Vad är den största förändring på arbetsplatsen som vi står inför i dag?

”Att triangelstrukturen med ledningen i topp kombineras med ett slags, säg, oktagonal struktur där personer från olika team – en från marknad, en från försäljning, en från kommunikation, och då menar jag inte cheferna för avdelningarna – jobbar tillsammans. Det sker naturligtvis redan, men det kommer bli allt oftare, och mer ad hoc, mindre planerat. Vi jobbar själva mycket så på Trello.”

Vad ställer det för krav på ledarskapet?

”Min roll som vd är att hålla visionen och ge kraft och mandat till mina medarbetare. Det de behöver från mig är den större kontexten för att kunna göra rätt prioriteringar – för man kommer alltid att behöva förhandla kring hur mycket tid man ska lägga på olika arbetsuppgifter.”

Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden