trello
Michael Pryor, vd för Trello.

Så förändrar digitala verktyg ditt ledarskap

Vad är nästa trend kring digitala verktyg på jobbet?

”Sättet folk använder de här verktygen på håller på att förändras – från uppifrån och ner till nerifrån och upp. Man börjar alltså använda dem på teamnivå först. Det beror på två saker – att många av dem är gratis enligt freemium-modellen, men också sättet man utvecklar mjukvaran på. De riktar sig inte till företag först och främst, utan till individer – de har ett personligare tilltal och ger en annan känsla än något från Microsoft.”

”Dessutom håller vårt arbetssätt på att förändras. Distansarbete blir allt vanligare, liksom att folk inte sitter still vid samma skrivbord och alltid jobbar med samma personer.”

Läs också: 8 trender som blir avgörande för din karriär nästa år

”Med ett verktyg som Trello kan jag uppdatera även dem som inte är närvarande, och vi ser samma saker. Och med Slack har jag också mer kontroll över min egen arbetssituation, jag kan till exempel bestämma hur nåbar jag vill vara.”

Vad är Trello? Ett planeringssystem för projektarbeten – kan liknas vid en digital kanbanboard med postit-lappar som flyttas mellan kolumner.

Hur påverkar det här oss i arbetslivet?

”Just nu är vi inne i ett slags anpassningsfas. Det innebär bland annat att vi måste lära oss att inte låta verktygen ta över, men också att det inte finns en klar linje mellan arbete och fritid. Man måste
ta mer ansvar själv.”

Läs också: Cissi Elwins krönika: Min gamla osäkerhet dök upp igen

Vad är den största förändring på arbetsplatsen som vi står inför i dag?

”Att triangelstrukturen med ledningen i topp kombineras med ett slags, säg, oktagonal struktur där personer från olika team – en från marknad, en från försäljning, en från kommunikation, och då menar jag inte cheferna för avdelningarna – jobbar tillsammans. Det sker naturligtvis redan, men det kommer bli allt oftare, och mer ad hoc, mindre planerat. Vi jobbar själva mycket så på Trello.”

Vad ställer det för krav på ledarskapet?

”Min roll som vd är att hålla visionen och ge kraft och mandat till mina medarbetare. Det de behöver från mig är den större kontexten för att kunna göra rätt prioriteringar – för man kommer alltid att behöva förhandla kring hur mycket tid man ska lägga på olika arbetsuppgifter.”

Läs också: Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.
Kommunikation

6 tecken på att du är en chef att lita på

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Kommunikation

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.
Kommunikation

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.
Kommunikation

Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

Virginia Zazo är verksamhetschef för en klinik på Norrlands universitetssjukhus – och leder 40 medarbetare från Brisbane, Australien. Hon ser flera fördelar med distansledarskap: tydligare kommunikation, utvecklingsmöjligheter och tid för reflektion och ostört arbete.
Karriär

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.