fokusmuskel-stefan-holm
Fokuseringens ansikte. OS-vinnaren Stefan Holm blev berömd för sitt kroppsspråk när han koncentrerade sig inför de avgörande hoppen i höjd. Foto: Fredrik Sandberg, TT-bild

Så blir du bättre på att fokusera på jobbet

Som chef ska du ha helikoptersyn och se var i verksamheten det måste sättas in åtgärder. Men i en miljö med högt tempo, sociala medier, smarta telefoner och surr från ett öppet kontorslandskap dras du lätt in i ett tillstånd där du ständigt hanterar problem, här och nu, och blir avbruten.

Det försvagar din fokusmuskel, det vill säga din förmåga att rikta och samla din uppmärksamhet.

”Chefer är utsatta för mer informationsbrus i dag, vilket innebär att mer kraft och energi går åt till att avgränsa och veta vart man ska. När trycket att sortera information stiger, ökar risken att du löser det med att ha många bollar i luften i stället för att välja. Det gör dig mer splittrad och mindre fokuserad”, säger Cecilia Duberg, leg psykolog och specialiserad inom området prestation och ledarskap.

Förutom den välkända metoden att avsätta en samlad tid varje dag för att läsa mejlen ordentligt i stället för att splittra din uppmärksamhet hela dagen, har Cecilia Duberg ett mer oväntat tips för att öka sitt
fokus – att ta en informations-detox.

Det innebär i korthet att du under en vecka stänger av mobil, dator och undviker tidningar och tv.

”En sådan vecka är nästan alltid harmlös och leder till att man vaknar upp till hur mycket man klarar sig utan. Många får också en insikt om att tid finns, att vi skapar vår egen verklighet och att vi fattar bättre beslut när vi har färre fokuspunkter i luften”, säger hon.

Tre sätt att stärka din fokusmuskel:

1. Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet optimerar hjärnans funktioner, neutraliserar stress, ökar mental återhämtning och gör dig mer positiv. Det gör det lättare att orka vara fokuserad på rätt sak, utan att fly i tanken. Lägg in en timmes fysisk aktivitet varje dag. Om det är svårt att få tiden att räcka till är en idé att cykla eller gå till jobbet.

2. Minimeditation
Ta pauser under dagen för att skärpa dina sinnen. Några minuter räcker för att göra stor skillnad. Sätt dig på ett lugnt ställe, eller passa på bussen eller i kön. Sänk axlarna. Förankra dig i nuet genom att fokusera på din andning och lägg märke till vilka tankar som upptar dig. Se om du kan öka avståndet mellan tankarna och nuet genom att fokusera på andning, dofter, ljud, och andra sinnesintryck. Gå sedan vidare i dagen med ett stabilare och mer närvarande sinne.

3. Kloka rutiner
Starta dagen på ett bra sätt, utan stress. Ät frukost i lugn och ro, innan du kastar dig över telefonen eller laptopen. Då lägger du grunden för en fokuserad, samlad och meningsfull dag. Fortsätt sedan med fasta tidpunkter för när du läser och svarar på mejl. Ha samma rutiner för sociala medier.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Delegering

”Medarbetarna ger dig framgång”

Fokus i ledarskapet bör vara att utveckla medarbetarna och teamet, säger Stefan Tengblad, som skrivit Medarbetarskap tillsammans med Johan Velten och Runar Heggen.
Arbetsmiljö

Henrik Bunge, vd Björn Borg: ”Jodå, man kan faktiskt tvinga folk att träna”

Årets hälsofrämjande chef. Alla kan bli sitt bästa jag, det är hans bestämda uppfattning. Henrik Bunge tubbar sina medarbetare att sträva mot sina personliga mål för fysisk hälsa och personlig utveckling.
Delegering

Här skriver alla affärsplanen

Genom att låta alla 750 medarbetare vara med och utforma affärsplanen har Fonus vd Mikael Åbom lyckats skapa ett större engagemang inom företaget. På köpet har affärsplanen blivit tydligare – och kortare.
Delegering

Så halverar du din mejltid

Handen på hjärtat – hur ofta kollar du din mejl? Antagligen alldeles för ofta. Här är fem steg för att minska ditt mejlberoende och börja mejla på ett mer hälsosamt och effektivt sätt.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
Delegering

Checklista: Så hinner du jobba klart innan jul

Tiden kring jul bjuder på rekordhöga stressnivåer för många chefer. Hur ska man hinna med allt som behöver fixas på jobbet och privat? Här är effektivitetskonsulten Petra Brasks bästa råd inför de sista arbetsdagarna 2016.
Delegering

Chefens tre största utmaningar i höst

Medarbetare som leds på distans, stora förändringar på företagen och mindre tid för ledarskapet är de viktigaste utmaningarna för chefer just nu. Det enligt en ny undersökning med 38000 deltagare i 39 länder.
Delegering

Mia Törnblom: Möte med den perfekta chefen

”Hon använder ordet perfektionist säkert tio gånger och varje gång hon gör det är det som att det glittrar till i ögonen på henne.” Mia Törnblom skriver i sin nya krönika om hur man jobbar med sin egen perfektionism som chef.
Delegering

Cheftest: Hanna Stjärne, vd, SVT

En god lyssnare med knivskarpt intellekt. Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne är ingen estradör. Hon håller låg profil med hög integritet. Många efterlyser dock en tydligare vision och lite snabbare tempo för att hon ska lyckas med den största utmaningen av alla: omställningen till en digital verklighet.
Beslutsfattande

”Digital inkludering nyckeln till framgång”

Hon har bjudit in 7-åringar till Stadshuset, ordnat programmeringspartyn och tillsatt ett digitaliseringsråd över sig själv. Nu regnar det priser över Ann Hellenius, it-direktör i Stockholms stad.
Delegering

Undersökning: Semestern – en stressfälla för chefen

Snart dags för semester. Eller? För det är lite si och så med vilan under ledigheten för chefer. Även om en majoritet tar tre veckors sommarsemester eller mer, väljer sex av tio att jobba under sin lediga tid. En majoritet känner sig också stressade inför semestern och en tredjedel har svårt att gå ner i varv.
Delegering

Vilken prokrastinerartyp är du?

Är du perfektionisten, bedragaren eller kanske den som har tur? Det finns många olika sätt att skjuta upp det viktiga arbetet. Här är fem olika typer av prokrastinerare.
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.