Fokuseringens ansikte. OS-vinnaren Stefan Holm blev berömd för sitt kroppsspråk när han koncentrerade sig inför de avgörande hoppen i höjd. Foto: Fredrik Sandberg, TT-bild
Fokuseringens ansikte. OS-vinnaren Stefan Holm blev berömd för sitt kroppsspråk när han koncentrerade sig inför de avgörande hoppen i höjd. Foto: Fredrik Sandberg, TT-bild

Så blir du bättre på att fokusera på jobbet

Förmågan att rikta din uppmärksamhet är lika viktig som svår i en omgivning där du ständigt blir avbruten. Men det går att träna upp din fokusmuskel.

Som chef ska du ha helikoptersyn och se var i verksamheten det måste sättas in åtgärder. Men i en miljö med högt tempo, sociala medier, smarta telefoner och surr från ett öppet kontorslandskap dras du lätt in i ett tillstånd där du ständigt hanterar problem, här och nu, och blir avbruten.

Det försvagar din fokusmuskel, det vill säga din förmåga att rikta och samla din uppmärksamhet.

”Chefer är utsatta för mer informationsbrus i dag, vilket innebär att mer kraft och energi går åt till att avgränsa och veta vart man ska. När trycket att sortera information stiger, ökar risken att du löser det med att ha många bollar i luften i stället för att välja. Det gör dig mer splittrad och mindre fokuserad”, säger Cecilia Duberg, leg psykolog och specialiserad inom området prestation och ledarskap.

Förutom den välkända metoden att avsätta en samlad tid varje dag för att läsa mejlen ordentligt i stället för att splittra din uppmärksamhet hela dagen, har Cecilia Duberg ett mer oväntat tips för att öka sitt
fokus – att ta en informations-detox.

Det innebär i korthet att du under en vecka stänger av mobil, dator och undviker tidningar och tv.

”En sådan vecka är nästan alltid harmlös och leder till att man vaknar upp till hur mycket man klarar sig utan. Många får också en insikt om att tid finns, att vi skapar vår egen verklighet och att vi fattar bättre beslut när vi har färre fokuspunkter i luften”, säger hon.

Tre sätt att stärka din fokusmuskel:

1. Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet optimerar hjärnans funktioner, neutraliserar stress, ökar mental återhämtning och gör dig mer positiv. Det gör det lättare att orka vara fokuserad på rätt sak, utan att fly i tanken. Lägg in en timmes fysisk aktivitet varje dag. Om det är svårt att få tiden att räcka till är en idé att cykla eller gå till jobbet.

2. Minimeditation
Ta pauser under dagen för att skärpa dina sinnen. Några minuter räcker för att göra stor skillnad. Sätt dig på ett lugnt ställe, eller passa på bussen eller i kön. Sänk axlarna. Förankra dig i nuet genom att fokusera på din andning och lägg märke till vilka tankar som upptar dig. Se om du kan öka avståndet mellan tankarna och nuet genom att fokusera på andning, dofter, ljud, och andra sinnesintryck. Gå sedan vidare i dagen med ett stabilare och mer närvarande sinne.

3. Kloka rutiner
Starta dagen på ett bra sätt, utan stress. Ät frukost i lugn och ro, innan du kastar dig över telefonen eller laptopen. Då lägger du grunden för en fokuserad, samlad och meningsfull dag. Fortsätt sedan med fasta tidpunkter för när du läser och svarar på mejl. Ha samma rutiner för sociala medier.