kommunal
Foto: Elisabeth Wahl/Wikiwand

När drevet går: Lärdomar från Kommunal-skandalen

Aftonbladets granskning av Kommunal har dominerat mediernas rapportering i veckan. Bland medlemmarna är upprördheten stor över de verksamheter förbundet har investerat i, samt hur enskilda ledande företrädare har agerat i samband med resor och representation.

Genom åren har Chef skrivit flera artiklar om hur chefer bör agera när verksamheten eller ledarskapet granskas. Några faktorer återkommer i flera av artiklarna:

 Försök förstå mediernas roll

 Håll huvudet kallt

 Skyll inte ifrån dig

 Ljug aldrig (!)

Mediernas uppgift är att granska makten och avslöja missförhållanden. Att som enskild chef hamna i försvarsställning gynnar inte någon. I artikeln Så hanterar du medierna konstateras att journalister gör sitt jobb och inte har onda avsikter: ”Det ligger i rollen att vara kritisk. Har du något att dölja ligger ansvaret på dig. Undvik ‘inga kommentarer’. Erkänn i stället felen och se till att rätta till dem.”

Läs mer: Tipsen när det blåser som hårdast

Samtidigt har sociala medier och dagens medielandskap gjort det allt svårare för organisationer att kontrollera den egna mediebilden. Vad händer när redaktionerna inte längre nöjer sig med rollen som åklagare, utan börjar agera moralisk domstol? Enligt ny forskning, som Chef redogjorde för i ett längre reportage, utgör detta en av vår tids allra största chefsutmaningar.

I Chefs artikel om boken ”När drevet går – mediehantering i praktiken” listade Jeanette Fors-Andrée och Paul Ronge, två av Sveriges främsta experter på området, hur chefer bör agera när det blåser som hårdast:

Steg 1. Analysera vad som har hänt.
Försök inte mörka eller försvara. Kartlägg istället händelseförloppet. Vissa fakta tar längre tid att ta fram men kom ihåg att så länge ett svar uteblir kan krisen eskalera.
Se upp för: Medarbetare och chefer som vill rädda sitt eget skinn, då kan det bli fel redan från början.

Steg 2. Åtgärda och hjälp. 
Ta hand om akuta problem och hjälp de som drabbats. Till exempel, genom att dra tillbaka farliga varor.
Se upp för: Skygglappar. Det enda du får ut av det är att försvara ett dåligt agerande.

Steg 3. Möt media. 
Förklara vad som hänt, vad ni hittills gjort och ta på dig ansvaret för det som organisationen kan lastas för.
Se upp för: Att du skyller på medarbetare, underleverantörer eller samarbetspartner. Du som chef bär yttersta ansvaret.

Steg 4. Fatta långsiktiga beslut.
Vad ska organisationen göra långsiktigt för att undvika liknande kriser.
Se upp för: Att upprepa dina misstag.

Steg 5. Kommunicera. 
Gäller alla faser, och hela tiden. Var medveten om hur du kommunicerar, vilka medier du prioriteterar och vilka målgrupper som är viktigast att nå.

 

Läs mer:

Skandaler vi minns: Hasse Hoffa reser till solen

Mediernas domstol chefernas största hot?

Mediedrevet drabbar även dig

Så hanterar du medierna

 

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.
Kommunikation

Här är 7 steg för att hålla det ultimata talet

40-årsfesten, jobbets kickoff eller studentskivan. Oavsett miljö kan det förväntas att du som chef håller ett tal. Genom att följa 7 enkla steg kan du hålla det oförglömliga talet alla pratar om – hur jobbigt det än känns på förhand.
Kommunikation

6 tecken på att du är en chef att lita på

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Kommunikation

Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

En mejlkorg fylld till brädden med olästa meddelanden. Känner du igen dig? Med ett par enkla tips kan du snabbt få kontroll över mejlkorgen – och frigöra tid till viktigare saker.
Kommunikation

5 enkla tips: Så blir du ett mejlproffs

Tycker du också att mejlkorgen är ständigt överfylld? Att det tar hela förmiddagen att ens gå igenom den efter helgen? Med ett par effektiva tips kan du återta kontrollen – och bli ett mejlproffs.
Kommunikation

Hon leder 40 personer i Norrland – från Australien

Virginia Zazo är verksamhetschef för en klinik på Norrlands universitetssjukhus – och leder 40 medarbetare från Brisbane, Australien. Hon ser flera fördelar med distansledarskap: tydligare kommunikation, utvecklingsmöjligheter och tid för reflektion och ostört arbete.
Karriär

Tips: 5 appar du behöver som chef

Ringa, sms:a och mejla. Det är kanske det du använder din jobbtelefon till. Men faktum är att det finns fler smarta appar för att göra ditt jobb enklare.