Ge dig själv extra timmar
Fler timmar på dygnet är något många drömmer om.
Julian Birkinshaw och Jordan Cohen hävdar i sin artikel Make time for the work that matters, i Harvard Business Review, att det kan bli verklighet om du skapar dig tid för sakerna som verkligen är viktiga.
Så här går det till:
1. Identifiera. Skriv ner vad du gör på en dag och identifiera vilka arbetsuppgifter som är viktiga, respektive mindre viktiga för dig och företaget. Markera uppgifterna med lågt värde.
2. Bestäm. Bestäm vilka av arbetsuppgifterna med lågt värde som:
– kan läggas ner helt utan negativa konsekvenser,
– kan delegeras utan större ansträngning,
– behöver struktureras om.
3. Delegera. Att delegera är ofta den största utmaningen men belöningen, om den fungerar, är just mer tid.
4. Planera. Sista steget är att planera vad du ska göra med tiden du just har vunnit. Skriv ner två eller tre saker som du borde göra men inte gör i dag.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!