Foto: Jeff Sheldon/Unsplash
Foto: Jeff Sheldon/Unsplash

Bli mer effektiv – fem saker att städa bort

Gamla mejl, onödiga appar och stökiga skrivbord är några saker som kan störa din koncentration och sänka din effektivitet. Så här kan du rensa upp i röran och bli mer produktiv.

Vi blir i snitt störda var tionde minut i ett öppet kontorslandskap. Se därför till att ta bort så mycket som möjligt av det som distraherar dig som du faktiskt kan styra över. Fast Company tipsar om fem saker du kan städa bort direkt för att bli ännu effektivare.

1. Sociala mediekontakter som inte ger dig någonting.

Ofta ‘följer vi någon tillbaka’ för att vara trevlig eller för att vi tror att det kan se bra ut eller vara nyttigt. Men titta över dina kontakter. Du behöver inte följa en avlägsen kontakt som inte ger dig någonting eller konstant matar ut bilder på djur/barn/semester/bilar.

”Får personen dig att skratta eller håller dig uppdaterad? Om du inte kommer på någonting annat än att personen är ‘neutral’ ta bort den. Gör istället plats för konton som överraskar, gör dig glad, underhåller och kommer med relevant information”, säger karriärcoachen Rachel East till Fast Company.

2. Dina egna onödiga sociala medieprofiler.

Sociala medier som Linkedin, Twitter och Facebook är fantastiska kanaler för att promota dig själv men det går inte att vara aktiv överallt. Det finns helt enkelt för många. Förutom de kända jättarna (se ovan) har ju de flesta branscher sina egna nischade sajter. Att ha en ouppdaterad profil du inte använder ger snarare ett intryck av att du är oengagerad än att du är med och har koll på branschen. Satsa på att vara aktiv på en eller två sajter istället. Ta bort ouppdaterade konton om du känner att de är en obligation, snarare än ett nöje.

3. Gamla mejl. 

Ser du också dina email som privata små berättelser, även när de är jobbrelaterade? Har du också 10 års mejlkonversationer som tar en massa plats på din server?

Tips: Se dina mejl som kvitton. Släng alla spam och nyhetsbrev när du läst dem. Spara konversationer som kan behövas för ditt företag, som protokoll eller avtal – i tre år. Chansen är liten att du kommer behöva dem efter det.

4. Ditt stökiga skrivbord. 

Organiserat kaos? Nej tack. Forskning har visat att vi har svårare att koncentrera oss på en stökig arbetsplats än när den är städad och organiserad.

5. Meddelande-appar.

Facebook-chatten, iMessage, mejl, Slack, intranät, sms och vanliga mejl. Det är lätt att missa viktiga meddelanden om du har får många kanaler att hålla koll på. Bestäm dig för vilken som passar bäst för jobbrelaterad kommunikation och berätta det för dina kolleger och medarbetare. Om någon skickar ett meddelande i en kanal du sällan använder, svara på det och påminn samtidigt om vilken kanal du nu använder för den sortens meddelanden.

LÄS MER: 

Artikeln på Fast Company

Forskare: Så slipper du bli störd på jobbet

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.