skrivbord-stada-na-resultat
Foto: Jeff Sheldon/Unsplash

Bli mer effektiv – fem saker att städa bort

Gamla mejl, onödiga appar och stökiga skrivbord är några saker som kan störa din koncentration och sänka din effektivitet. Så här kan du rensa upp i röran och bli mer produktiv.

Vi blir i snitt störda var tionde minut i ett öppet kontorslandskap. Se därför till att ta bort så mycket som möjligt av det som distraherar dig som du faktiskt kan styra över. Fast Company tipsar om fem saker du kan städa bort direkt för att bli ännu effektivare.

1. Sociala mediekontakter som inte ger dig någonting.

Ofta ‘följer vi någon tillbaka’ för att vara trevlig eller för att vi tror att det kan se bra ut eller vara nyttigt. Men titta över dina kontakter. Du behöver inte följa en avlägsen kontakt som inte ger dig någonting eller konstant matar ut bilder på djur/barn/semester/bilar.

”Får personen dig att skratta eller håller dig uppdaterad? Om du inte kommer på någonting annat än att personen är ‘neutral’ ta bort den. Gör istället plats för konton som överraskar, gör dig glad, underhåller och kommer med relevant information”, säger karriärcoachen Rachel East till Fast Company.

2. Dina egna onödiga sociala medieprofiler.

Sociala medier som Linkedin, Twitter och Facebook är fantastiska kanaler för att promota dig själv men det går inte att vara aktiv överallt. Det finns helt enkelt för många. Förutom de kända jättarna (se ovan) har ju de flesta branscher sina egna nischade sajter. Att ha en ouppdaterad profil du inte använder ger snarare ett intryck av att du är oengagerad än att du är med och har koll på branschen. Satsa på att vara aktiv på en eller två sajter istället. Ta bort ouppdaterade konton om du känner att de är en obligation, snarare än ett nöje.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

3. Gamla mejl. 

Ser du också dina email som privata små berättelser, även när de är jobbrelaterade? Har du också 10 års mejlkonversationer som tar en massa plats på din server?

Tips: Se dina mejl som kvitton. Släng alla spam och nyhetsbrev när du läst dem. Spara konversationer som kan behövas för ditt företag, som protokoll eller avtal – i tre år. Chansen är liten att du kommer behöva dem efter det.

4. Ditt stökiga skrivbord. 

Organiserat kaos? Nej tack. Forskning har visat att vi har svårare att koncentrera oss på en stökig arbetsplats än när den är städad och organiserad.

5. Meddelande-appar.

Facebook-chatten, iMessage, mejl, Slack, intranät, sms och vanliga mejl. Det är lätt att missa viktiga meddelanden om du har får många kanaler att hålla koll på. Bestäm dig för vilken som passar bäst för jobbrelaterad kommunikation och berätta det för dina kolleger och medarbetare. Om någon skickar ett meddelande i en kanal du sällan använder, svara på det och påminn samtidigt om vilken kanal du nu använder för den sortens meddelanden.

Relaterade artiklar

moln-2
Verksamhetsutveckling

5 frågor som säkrar dina molntjänster

Den nya dataskyddslagen ställer hårda krav. Företag måste ta kontrollen över sin datahantering – också i externa molntjänster. Här är råden som kan rädda dig undan mörka moln och en alldeles egen it-skandal.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
agilt
Motivation

Agilt på 4 minuter – Chef förklarar

Allt fler talar om agila arbetssätt som en del av vägen till framgång i digitaliseringstider. Men vad är egentligen agilt och hur jobbar du enligt metoden? Här är tips för att lyckas!
lego-2
Verksamhetsutveckling

Sex principer som gjorde Lego störst i världen

Lego var störst i världen, när allt plötsligt vände. I början av 2000-talet stod leksaksföretaget vid ruinens brant. Men genom att gå tillbaka till kärnvärdena – grundaren Ole Kirk Christiansens visioner – lyckades Lego hitta rätt väg.
dataskydd
Verksamhetsutveckling

12 steg för att klara nya datareglerna

Är du redo för den största it-omställningen på 20 år?

sssss
Verksamhetsutveckling

3 fördelar: Därför ska du jobba mer agilt

Snabbfotat, flexibelt och framtidens ledarskap. Så beskrivs agilt ledarskap av många. Men är du osäker på en omställning kommer här 3 tydliga fördelar med att förändra din organisation.

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
annabayer_ica_2
Beslutsfattande

”Budgeten ger bara en illusion av kontroll”

Är det möjligt att leda mer framgångsrikt, genom att slopa den traditionella budgeten? Ja, menar Anna Bayer, planerings- och analyschef på Ica-gruppen. Hos dem har det sparat både tid och pengar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden