»Vräk inte ut pengar på en bra idé«

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Jag är tillräckligt gammal för att inte underskatta en lågkonjunktur, men å andra sidan har jag varit i liknande situationer förut, och jag vet att marknaden går upp och ner.

Varje ny generation politiker och ekonomer försöker minska effekterna av nedgången, och varje generation misslyckas.

Jag tror att det är dags för en ny taktik. Genom att vara medveten om att ekonomin alltid går upp och ner, och genom att investera klokt kan du minska skadorna som en lågkonjunktur orsakar på ditt företag eller din karriär.

Om jag skulle gå tillbaka till början av min karriär (och bara fokusera på att maximera mina investeringar, vilket jag inte gör) skulle jag bara göra investeringar i lågkonjunktur, när allt kostar nästan 50 till 90 procent mindre än vad det gör i högkonjunktur. Det skulle gynna mig som investerare och ekonomin i stort skulle också dra fördel av mina investeringar.

Men detta är svårt att genomföra av två anledningar. Den första är att de ekonomiska cyklerna är långa – det kan ta cirka tio år att gå från högkonjunktur till lågkonjunktur. Vi måste då lära oss att bli mer tålmodiga. Och den andra anledningen är en ännu större utmaning: entreprenörer måste vara lyhörda både för nya affärsidéer och för hur marknaden reagerar.

Många gånger har man en bra affärsidé och samtidigt är marknaden inte mogen – den situationen befinner sig många entreprenörer i just nu. Vad ska de göra? Ska de rycka på axlarna och ge upp? Absolut inte. Det går inte. Vi kan inte döda vår entusiasm med en knapptryckning.

Svaret är: Ha stora drömmar, men agera småskaligt.

Skapa något som du är stolt över, men låt det inte äta upp hela din ekonomiska trygghet.
Du behöver inte vräka ut pengar om du har en bra idé. Den kommer nämligen att växa av sig själv.

I många år bestod privata rymdforskningsprojekt av modiga ingenjörer som skickade upp raket efter raket från anläggningar mitt ute i öknen. Men tack vare rymdingenjören Burt Rutans genialiska idéer arbetar vi på team Virgin Galactic nu med ett bygga världens första rymdturismbolag.


Den senaste lågkonjunkturen har orsakat mycket lidande, men också genererat förmögenheter till många människor. Det finns stora möjligheter där ute. Hus som tidigare var värda runt 5 miljoner pund säljs nu för 2,5 miljoner pund. Köp ett stort pampigt hus i en universitetsstad, bygg om det till studentlägenheter och vem vet? Snart kanske du har råd att köpa det där lantstället du alltid har drömt om.

Din affärsidé bör vara enkel, så enkel att du ensam kan göra den till verklighet. Små, lätthanterliga entreprenörsföretag är vinnarna i framtidens näringsliv.

Men alla är inte entreprenörer. Om du vill undersöka om du har vad som krävs, använd dina helger och kvällar till att experimentera. Om du har ett tryggt jobb, är detta inte rätt tillfälle att säga upp sig, om du inte är helt övertygad om att du har en briljant affärsidé. 
De som är anställda har det relativt tryggt i en lågkonjunktur. Man kanske inte får någon löneförhöjning, eller till och med drabbas av en lönesänkning, men eftersom priserna också går ner i en lågkonjunktur blir skadan inte så stor.

För dem som förlorar sitt jobb ser det dock värre ut.
Om du är en arbetsgivare, var medveten om att personalnedskärningar är negativa för hela företaget. Hjärtat i ett företag är dess anställda, dess talanger och vilka nätverk de personerna har.

Att säga upp medarbetare måste vara en sista utväg. I början av lågkonjunkturen bad vi de högsta cheferna inom koncernen Virgin Group att utforska alla alternativ – från att minska arbetstiden till att frysa lönerna – innan de tog beslutet att säga upp personal.

Och om du har blivit av med ditt jobb då? För inte särskilt längesedan frågade en journalist mig vad mitt råd var till det som nyligen hade blivit av med sitt jobb. Jag försökte förklara att det fanns andra som var bättre lämpade att svara på den frågan. Men jag vill dela en fundering med er.


Om ett företag nyligen hade sparkat mig, skulle jag försöka hitta sätt för det företaget att spara pengar. Alla företag– oavsett om de går bra eller dåligt, är lyxorienterade eller har sitt kontor i en källare, behöver spara pengar.

Om ditt företag exempelvis lägger mycket pengar på taxiresor kan du försöka hitta ett bättre kontrakt med annat taxibolag. Använder man vanliga glödlampor? Räkna antalet glödlampor på din väg till hissen, och räkna ut hur mycket pengar företaget skulle kunna tjäna på att byta till lågenergilampor. Erbjud dig att arrangera bytet och avtala till dig en del av pengarna som företaget kommer att spara.


Det finns bra affärsmöjligheter som ingen har plockat upp ännu. Många av dem har en koppling till att spara energi. Och en sak är säker: olja och andra bränslekällor kommer att bli dyrare förr eller senare. Många bolag har inte insett att ett kämpande företag kan räddas genom att minska avfall och att använda energi på ett mer effektivt sätt.

Många företag har ingen aning om hur mycket pengar de lägger på onödiga utskrifter, gammalmodiga glödlampor, energislösande kontorsmaskiner, och onödiga res- och fraktkostnader.

Men det vet du. För du har förmodligen jobbat på ett sådant företag. Och du vet vad som pågår. Säg något, kom med ett förslag och ta sedan betalt för din idé.

Texten är bearbetad och hämtad ur boken »Business Stripped Bare: Adventures of a Global Entrepreneur« av Sir Richard Branson.

 

Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).   

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden